”Olennaista on, että kekseliäässä ja luovassa ilmapiirissä on mukava olla!” : improvisaatio sellonsoitonopetuksessa
Kulo, Jaakko (2023-04)
Kulo, Jaakko
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
04 / 2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552490
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552490
Tiivistelmä
Tämä maisterintutkielma on laadullinen tutkimus improvisaatiosta sellonsoiton perusopetuksessa. Tutkimuksessani haastattelen kolmea sellonsoiton opettajaa.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä sellonsoiton opettajat antavat musiikilliselle improvisoinnille sellonsoiton perusopetuksessa ja millä keinoin haastateltavat opettajat opettavat improvisointia.
Haastattelut on toteutettu keräämällä aineistoa yksilöhaastattelujen avulla. Haastattelut ovat luonteeltaan teemahaastatteluja.
Tutkimuskysymykset:
1. Millaisia merkityksiä haastateltavat sellonsoitonopettajat antavat improvisoinnin opetukselle?
2. Millä keinoin haastateltavat sellonsoitonopettajat opettavat improvisointia?
Tutkimukseni mukaan sekä oppilaan ja opettajan välisellä suhteella, että soittajien keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä painoarvo improvisoimisen onnistumisen kannalta.
Haastateltavien sellonsoitonopettajien mukaan improvisaatio voi vaikuttaa ihmisen musiikilliseen identiteettiin ja helpottaa itseilmaisun vapautumista. Improvisaation avulla voidaan myös helpottaa instrumentin hallintaan liittyviä teknisiä haasteita.
Haastateltavat nimesivät improvisaation opettamisen keinoiksi nuoteista irtaantumisen, oppilaan omaan ajatteluun kannustamisen ja itseohjautuvuuden tukemisen. Lisäksi äänimaailmojen tuottaminen havaittiin toimivaksi keinoksi lähestyä improvisaatiota.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä sellonsoiton opettajat antavat musiikilliselle improvisoinnille sellonsoiton perusopetuksessa ja millä keinoin haastateltavat opettajat opettavat improvisointia.
Haastattelut on toteutettu keräämällä aineistoa yksilöhaastattelujen avulla. Haastattelut ovat luonteeltaan teemahaastatteluja.
Tutkimuskysymykset:
1. Millaisia merkityksiä haastateltavat sellonsoitonopettajat antavat improvisoinnin opetukselle?
2. Millä keinoin haastateltavat sellonsoitonopettajat opettavat improvisointia?
Tutkimukseni mukaan sekä oppilaan ja opettajan välisellä suhteella, että soittajien keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä painoarvo improvisoimisen onnistumisen kannalta.
Haastateltavien sellonsoitonopettajien mukaan improvisaatio voi vaikuttaa ihmisen musiikilliseen identiteettiin ja helpottaa itseilmaisun vapautumista. Improvisaation avulla voidaan myös helpottaa instrumentin hallintaan liittyviä teknisiä haasteita.
Haastateltavat nimesivät improvisaation opettamisen keinoiksi nuoteista irtaantumisen, oppilaan omaan ajatteluun kannustamisen ja itseohjautuvuuden tukemisen. Lisäksi äänimaailmojen tuottaminen havaittiin toimivaksi keinoksi lähestyä improvisaatiota.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]