Mitäs tuo nyt tarkoitti? : opiskelijoiden ja opettajien näkökulmia haastaviin palautteenantotilanteisiin soitonopetuksessa.
Rantanen, Juhani (2023-05-30)
Rantanen, Juhani
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
30.05.2023
Seminaarityö
piano
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151141
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151141
Tiivistelmä
Seminaarityössäni tutkin instrumenttiopettajien ja -opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä haastaviin palautteenantotilanteisiin sekä niiden ratkaisemiseen. Tarkoitukseni oli kartoittaa aiheesta lisää tietoa, koska tutkimuskirjallisuutta juuri tästä aiheesta on hyvin vähän. Etsin vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen: millaisissa tilanteissa haastatellut ovat kokeneet palautteenannon haasteita, millaista on optimaalinen palautteenanto ja miten palautteenannon onnistumiset ja epäonnistumiset ovat vaikuttaneet haastateltujen opettaja–oppilas-suhteeseen.
Tutkielmani teoreettisen viitekehyksen muodostavat palautteenannon, opettaja– oppilas-suhteen, vallan ja konfliktin käsitteiden ympärille rakentuva tutkimuskirjallisuus. Täten tutkielmani sijoittuu musiikkikasvatuksen, kasvatustieteen, sosiologian ja sosiaalipsykologian tieteenalojen rajapinnoille. Tutkielmaani varten haastattelin kahta instrumenttiopiskelijaa sekä kahta instrumenttiopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina.
Tutkielmani tulokset osoittivat, että haastattelemani instrumenttiopiskelijat ovat joutuneet opinnoissaan kohtaamaan erinäisiä epäasiallisia palautteenantotilanteita ja arviointia, joka ei ole perustunut heidän musiikillisiin tuotoksiinsa vaan esimerkiksi kehoon tai sukupuoleen. Opiskelijat myös kertoivat, että näistä tapauksista on koulutusorganisaatioiden sisällä vaikea kertoa eteenpäin. Haastatteluihin osallistuneet opettajat olivat myös havainneet vastaavia tilanteita omasta roolistaan käsin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat osoittivat haastatteluissa omaavansa hyvän käsityksen siitä, millaisiin periaatteisiin palautteenantotilanteiden tulisi tutkimuskirjallisuuden ja opetusta ohjaavien dokumenttien valossa perustua.
Tutkielmani teoreettisen viitekehyksen muodostavat palautteenannon, opettaja– oppilas-suhteen, vallan ja konfliktin käsitteiden ympärille rakentuva tutkimuskirjallisuus. Täten tutkielmani sijoittuu musiikkikasvatuksen, kasvatustieteen, sosiologian ja sosiaalipsykologian tieteenalojen rajapinnoille. Tutkielmaani varten haastattelin kahta instrumenttiopiskelijaa sekä kahta instrumenttiopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina.
Tutkielmani tulokset osoittivat, että haastattelemani instrumenttiopiskelijat ovat joutuneet opinnoissaan kohtaamaan erinäisiä epäasiallisia palautteenantotilanteita ja arviointia, joka ei ole perustunut heidän musiikillisiin tuotoksiinsa vaan esimerkiksi kehoon tai sukupuoleen. Opiskelijat myös kertoivat, että näistä tapauksista on koulutusorganisaatioiden sisällä vaikea kertoa eteenpäin. Haastatteluihin osallistuneet opettajat olivat myös havainneet vastaavia tilanteita omasta roolistaan käsin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat osoittivat haastatteluissa omaavansa hyvän käsityksen siitä, millaisiin periaatteisiin palautteenantotilanteiden tulisi tutkimuskirjallisuuden ja opetusta ohjaavien dokumenttien valossa perustua.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1487]