"Ihmisenä ihmiselle" : laadullinen tapaustutkimus kolmen pedagogin interkulttuurisista kokemuksista ja osallisuuden edistämisestä musiikin parissa
Väyrynen, Vilhelmiina (2022-12-10)
Väyrynen, Vilhelmiina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
10.12.2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552470
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on kuvata pedagogien kokemuksia ja näkemyksiä yhteismusisoinnista ja osallisuuden edistämisestä kulttuurisesti moninaisissa konteksteissa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisia kokemuksia haastateltavilla pedagogeilla on interkulttuurisesta yhteismusisoinnista onnistumisten ja haasteiden näkökulmasta? Millaisia taitoja ja ominaisuuksia pedagogit kokevat tarvitsevansa interkulttuurisessa musiikkitoiminnassa? Millaisilla keinoilla pedagogi voi musiikkitoiminnassa edistää osallisuuden (erityisesti kuulumisen ja toimijuuden) kokemusta kulttuurisesti moninaisessa kontekstissa?
Johdannossa avaan aiheen ajankohtaisuutta ja tutkimuksen tarpeellisuutta. Teoreettinen viitekehys koostuu kulttuurisen moninaisuuden tarkastelusta interkulttuurisuuden ja musiikkikasvatustutkimusten kautta. Teorialuvun jälkimmäinen osio keskittyy osallisuuden määrittelyyn. Tarkastelen myös osallisuuden toiminnallista sekä yhteisöllistä ulottuvuutta musiikillisessa kontekstissa.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Sen aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea interkulttuurisen musiikkikasvatuksen parissa työskentelevää musiikkipedagogia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja, ja aineiston analyysi on toteutettu teoriasidonnaisesti teemoittelemalla.
Tutkimus osoittaa, että interkulttuurisen musiikkitoiminnan onnistumista ja osallisuuden kokemusta tukee tasavertainen ja turvallinen ilmapiiri, jossa painottuu yhdessä tekeminen. Opetusmenetelmät huomioivat oppijoiden moninaiset taustat, ja opettaminen on joustavaa ja reflektoivaa.
Johdannossa avaan aiheen ajankohtaisuutta ja tutkimuksen tarpeellisuutta. Teoreettinen viitekehys koostuu kulttuurisen moninaisuuden tarkastelusta interkulttuurisuuden ja musiikkikasvatustutkimusten kautta. Teorialuvun jälkimmäinen osio keskittyy osallisuuden määrittelyyn. Tarkastelen myös osallisuuden toiminnallista sekä yhteisöllistä ulottuvuutta musiikillisessa kontekstissa.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Sen aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea interkulttuurisen musiikkikasvatuksen parissa työskentelevää musiikkipedagogia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja, ja aineiston analyysi on toteutettu teoriasidonnaisesti teemoittelemalla.
Tutkimus osoittaa, että interkulttuurisen musiikkitoiminnan onnistumista ja osallisuuden kokemusta tukee tasavertainen ja turvallinen ilmapiiri, jossa painottuu yhdessä tekeminen. Opetusmenetelmät huomioivat oppijoiden moninaiset taustat, ja opettaminen on joustavaa ja reflektoivaa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]