Terve ääni ja kehollisuus laulunopetuksessa
Aino, Tikkanen (2023-03-13)
Aino, Tikkanen
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
13.03.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151153
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151153
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmen Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aine- ryhmästä valmistuneen ja siellä nykyään opettavan pop/jazz-laulunopettajan kokemuksia opinnoistaan ja siitä, miten he ottavat kehollisuuden ja terveen äänenkäytön huomioon opetustyössään. Lisäksi olin kiin- nostunut heidän oman äänenkäyttönsä mahdollisista haasteista. Kehollisuuden tutkimus laulupedagogii- kan kontekstissa on kasvattanut suosiotaan viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ja samalla keholli- nen lähestymistapa on yleistynyt laulupedagogiikassa. Oppilas halutaan ymmärtää psykofyysissosiaali- sena kokonaisuutena, jolloin laulunopinnoissakin on ajateltava, että kaikki liittyy kaikkeen.
Tapaustutkimukseni aineiston muodostaa kolme Sibelius-Akatemiasta valmistuneen pop/jazz-laulun- opettajan litteroidut haastattelut. Toteutin haastattelun ryhmähaastatteluna.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Minkälaisia kokemuksia Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmästä valmistuneilla on terveestä äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimisesta heidän pop/jazz-laulun opinnoissaan?
2. Miten he ottavat terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioon heidän omassa pop/jazz-laulun opetuksessaan?
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien pop/jazz-laulun opinnoissa on keskitytty terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimiseen. Omassa opetustyössään he pyrkivät huomioimaan kehollisuuden ja terveen äänenkäytön aktiivisesti.
Tapaustutkimukseni aineiston muodostaa kolme Sibelius-Akatemiasta valmistuneen pop/jazz-laulun- opettajan litteroidut haastattelut. Toteutin haastattelun ryhmähaastatteluna.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Minkälaisia kokemuksia Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmästä valmistuneilla on terveestä äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimisesta heidän pop/jazz-laulun opinnoissaan?
2. Miten he ottavat terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioon heidän omassa pop/jazz-laulun opetuksessaan?
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien pop/jazz-laulun opinnoissa on keskitytty terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimiseen. Omassa opetustyössään he pyrkivät huomioimaan kehollisuuden ja terveen äänenkäytön aktiivisesti.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1551]