Vaikutelmia olemassaolosta – luovan prosessin metodologiaa
Tiittula, Eero (2023-03-23)
Tiittula, Eero
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
23.03.2023
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652602
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652602
Tiivistelmä
Vaikutelmia olemassaolosta – luovan prosessin metodologiaa käsittelee erilaisia tapoja lähestyä luovaa prosessia ja sitä kautta taiteilijuutta. Tarkastelen kirjallisessa opinnäytteessäni maisteriopintojani taiteellisena tutkimusprojektina, jonka sanallisena yhteenvetona teksti toimii. Teksti jakautuu kahteen osaan, josta ensimmäinen lähestyy luovan prosessin metodologiaa käytännön näkökulmasta ja toinen pohtii luovan prosessin verbalisointia. Osia kehystävät johdanto ja epilogi, jota puolestaan seuraa vielä Kuvan kevät -teokseni esittelevä liite.
Johdannossa hahmottelen maisteriopintojeni lähtöpistettä, pohdin opiskeluolosuhteiden vaikutuksia tavoitteisiini sekä taustoitan opinnäytteen kokemuksellista ja teoreettista näkökulmaa. Keskityn erityisesti opinnäytteen toisessa osassa käyttämäni buddhalaisen ja taolaisen lähestymistavan kontekstualisoimiseen.
Ensimmäisessä osassa esittelen yksityiskohtaisemmin taustaani ja aiempaa työtapaani sekä määrittelen niiden pohjalta nousseen, opintojani ohjanneen tutkimuskysymyksen: Kuinka rikastaa taiteellista prosessiani? Vastaan kysymykseen käytännöllisestä perspektiivistä tarkastellen erityisesti kysymyksiä konseptin ja fyysisen työn suhteesta, näkökulman vaihtamisesta, dialogisuudesta, jatkuvuudesta ja verbalisoinnista taidekoulutuksessa.
Toisessa osassa etsin tapaa puhua luovasta prosessista sen paradoksaalisuuden huomioiden. Esittelen paradoksin käsitettä ensin logiikan kautta jatkaen sitten paradoksin kokemuksellista luonnetta korostaviin uskonnollis-filosofisiin traditioihin, buddhalaisuuteen ja taolaisuuteen. Lopuksi tutkin, millä tavoin buddhalaisuus ja taolaisuus voisivat olla sovellettavissa luovaan prosessiin.
Loppusanoissa teen yhteenvetoa taiteellisesta tutkimuksestani. Pohdin, kuinka opinnot ovat vastanneet ammatillisiin kysymyksiini ja miten työni on muuttunut. Luon myös katseen opintojen jälkeiseen ammatilliseen työhön.
Esittelen viimeiseksi Kuvan keväässä 2022 näytteillä olleen työni taiteellisen osion. Teoskokonaisuus We always find something to give us the impression we exist muodostui neljästä osatekijästä, Wood Pieces, Liiskattu muoto: ympyrä I, Otteita banaaninkuoripäiväkirjasta ja Hommage to a Lost Urban Survivalist. Teoskokonaisuus sijoittui Myllyn aulaan. Osia sitoi yhteen itse suunnittelemani ja toteuttamani näyttelyarkkitehtuuri. Kokonaisuus lainasi nimensä Samuel Beckettin näytelmästä Waiting for Godot, jonka absurdiin tunnelmaan, eksistentiaaliseen filosofiaan ja toisteisuuteen teokseni linkittyvät.
Johdannossa hahmottelen maisteriopintojeni lähtöpistettä, pohdin opiskeluolosuhteiden vaikutuksia tavoitteisiini sekä taustoitan opinnäytteen kokemuksellista ja teoreettista näkökulmaa. Keskityn erityisesti opinnäytteen toisessa osassa käyttämäni buddhalaisen ja taolaisen lähestymistavan kontekstualisoimiseen.
Ensimmäisessä osassa esittelen yksityiskohtaisemmin taustaani ja aiempaa työtapaani sekä määrittelen niiden pohjalta nousseen, opintojani ohjanneen tutkimuskysymyksen: Kuinka rikastaa taiteellista prosessiani? Vastaan kysymykseen käytännöllisestä perspektiivistä tarkastellen erityisesti kysymyksiä konseptin ja fyysisen työn suhteesta, näkökulman vaihtamisesta, dialogisuudesta, jatkuvuudesta ja verbalisoinnista taidekoulutuksessa.
Toisessa osassa etsin tapaa puhua luovasta prosessista sen paradoksaalisuuden huomioiden. Esittelen paradoksin käsitettä ensin logiikan kautta jatkaen sitten paradoksin kokemuksellista luonnetta korostaviin uskonnollis-filosofisiin traditioihin, buddhalaisuuteen ja taolaisuuteen. Lopuksi tutkin, millä tavoin buddhalaisuus ja taolaisuus voisivat olla sovellettavissa luovaan prosessiin.
Loppusanoissa teen yhteenvetoa taiteellisesta tutkimuksestani. Pohdin, kuinka opinnot ovat vastanneet ammatillisiin kysymyksiini ja miten työni on muuttunut. Luon myös katseen opintojen jälkeiseen ammatilliseen työhön.
Esittelen viimeiseksi Kuvan keväässä 2022 näytteillä olleen työni taiteellisen osion. Teoskokonaisuus We always find something to give us the impression we exist muodostui neljästä osatekijästä, Wood Pieces, Liiskattu muoto: ympyrä I, Otteita banaaninkuoripäiväkirjasta ja Hommage to a Lost Urban Survivalist. Teoskokonaisuus sijoittui Myllyn aulaan. Osia sitoi yhteen itse suunnittelemani ja toteuttamani näyttelyarkkitehtuuri. Kokonaisuus lainasi nimensä Samuel Beckettin näytelmästä Waiting for Godot, jonka absurdiin tunnelmaan, eksistentiaaliseen filosofiaan ja toisteisuuteen teokseni linkittyvät.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]