Ohjeita
Kari, Teresa (2023-03-31)
Kari, Teresa
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
31.03.2023
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652603
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652603
Tiivistelmä
Opinnäytteeni kirjallinen ja kuvallinen osa on ohjekirjan muodossa oleva dokumentaatio Kuvan Keväässä lokakuussa 2020 olleesta veistosinstallaatiosta nimeltään -----Paskalatinan pitkät perinteet----- puutarha: tomusta tähtiin: inde ad astra pulvis sekä galleria Project Roomissa 17.9.–3.10. 2021 esillä olleesta Sub Rosa -nimen jakavasta duonäyttelystä Nils Tituksen kanssa, jossa minulla esillä oli kaksi veistosinstallaatiota ja videoteos. Teimme Nils Tituksen kanssa erilliset teoskokonaisuudet yhteisen nimen alle.
Keittokirjaa mukaileva kirjallinen osa muuntaa molempien näyttelyiden teoskokonaisuuksia esitykselliseen suuntaan. Molemmat näyttelyistä käsittelevät muistamisen fragmentaarisuutta sekä tämän heijastumista sen hetken henkilökohtaisen elämän olosuhteisiin ja kokemukseen että kuvitteelliseen tulevaan.
Kuvan Kevään näyttelyyn -----Paskalatinan pitkät perinteet----- puutarha: tomusta tähtiin: inde ad astra pulvis rakensin puuta, hartsia ja kuolleita hyönteisiä materiaalina käyttäen puutarhan. Sub Rosa näyttelyn teokset tein lasia, hartsia ja kasvien osia käyttäen. Lisäksi esillä oli tekemäni videoteos, jonka visuaaliset elementit osittain ohjasivat materiaalivalintoja Sub Rosa näyttelyn veistoksiin.
Kirjallinen dokumentaatio unohtaa täysin subjektiivisen esseistiikan ja angloamerikkalais- tyyppisen autofiktion tyylit, joissa otetaan huomioon tätä kirjoitelmaa laajemmin ympäröivän yhteiskunnan todellisuus, teoria ja filosofia. Kerronnallinen painopiste on täysin henkilökohtaisen tarinoinnin ja zine-kirjoittamisen välimaastoon jäävää ilmaisua.
Vahvasti narratiivia korostavassa ajassamme tarinoista tulee voimakkaasti identiteettiä rakentavia palikoita. Kirjallisen osan tarinamuotoisen narsistisen peilin sijaan, lähtökohtana on kuitenkin enemmän jakaminen ja kaikenlaisten ohjekirjojen, kommentaarien ja kaunokirjojen ja ennen kaikkea käsillä tekemisen fiilailu.
“Last spring, I spent a week in a convent in the Midwest. I'd been invited there to do a series of seminars on language. They'd gotten my name from a list in Washington, from a brochure that described my work as "deals with the spiritual issues of our time"--undoubtedly a blurb I had written myself” - Laurie Andersson, Maria Teresa, Teresa Maria
“It's very difficult to keep the line between the past and the present... Do you know what I mean...?” - Edith 'Little Edie' Bouvier Beale
Keittokirjaa mukaileva kirjallinen osa muuntaa molempien näyttelyiden teoskokonaisuuksia esitykselliseen suuntaan. Molemmat näyttelyistä käsittelevät muistamisen fragmentaarisuutta sekä tämän heijastumista sen hetken henkilökohtaisen elämän olosuhteisiin ja kokemukseen että kuvitteelliseen tulevaan.
Kuvan Kevään näyttelyyn -----Paskalatinan pitkät perinteet----- puutarha: tomusta tähtiin: inde ad astra pulvis rakensin puuta, hartsia ja kuolleita hyönteisiä materiaalina käyttäen puutarhan. Sub Rosa näyttelyn teokset tein lasia, hartsia ja kasvien osia käyttäen. Lisäksi esillä oli tekemäni videoteos, jonka visuaaliset elementit osittain ohjasivat materiaalivalintoja Sub Rosa näyttelyn veistoksiin.
Kirjallinen dokumentaatio unohtaa täysin subjektiivisen esseistiikan ja angloamerikkalais- tyyppisen autofiktion tyylit, joissa otetaan huomioon tätä kirjoitelmaa laajemmin ympäröivän yhteiskunnan todellisuus, teoria ja filosofia. Kerronnallinen painopiste on täysin henkilökohtaisen tarinoinnin ja zine-kirjoittamisen välimaastoon jäävää ilmaisua.
Vahvasti narratiivia korostavassa ajassamme tarinoista tulee voimakkaasti identiteettiä rakentavia palikoita. Kirjallisen osan tarinamuotoisen narsistisen peilin sijaan, lähtökohtana on kuitenkin enemmän jakaminen ja kaikenlaisten ohjekirjojen, kommentaarien ja kaunokirjojen ja ennen kaikkea käsillä tekemisen fiilailu.
“Last spring, I spent a week in a convent in the Midwest. I'd been invited there to do a series of seminars on language. They'd gotten my name from a list in Washington, from a brochure that described my work as "deals with the spiritual issues of our time"--undoubtedly a blurb I had written myself” - Laurie Andersson, Maria Teresa, Teresa Maria
“It's very difficult to keep the line between the past and the present... Do you know what I mean...?” - Edith 'Little Edie' Bouvier Beale
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1403]