Matproduktion, samtidskonst och vad en curator kan göra
Enegren, Ida (2023-04-05)
Enegren, Ida
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
05.04.2023
Maisterin opinnäytetyö
Praxis
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652610
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652610
Tiivistelmä
Mitt lärdomsprov består av två delar, en praktisk och en skriftlig. Den praktiska delen av lärdomsprovet är en curaterad parallell programhelhet till seminariet Art and the Rural Gathering (AARG), arrangerat av Kunsthalle Seinäjoki 25.8.2022. Den skriftliga delen av lärdomsprovet är en beskrivning av arbetsprocessen samt en redogörelse av den konstnärliga och teoretiska referensramen som kommit till under arbetets gång.
Den parallella programhelheten till AARG -seminariet innehöll ett konstnärsresidens i Seinäjoki 16-29.6.2022, som ordnades i samarbete med Konstuniversitetets enhet i Seinäjoki samt Kunsthalle Seinäjoki. Utöver residenset innehöll programhelheten tre verk som visades under seminariet: Tuomas Lehtomaas kesäkuu, elokuu (2022), Asunción Molinos Gordos Purpose, scope and penalties (2016) och Habib Ayebs Couscous: Seeds of Dignity (2017).
I lärdomsprovets arbetsprocess har jag funnit konstnärliga och teoretiska referenser som erbjuder mig en kontext att arbeta med matproduktion på ett meningsfullt sätt. Med mitt curatoriska arbete vill jag provinsialisera det industriella jordbruket. För mig betyder det att synliggöra att det industriella jordbruket bygger på en myt om utveckling som är provinsiell och att småskaligt bondejordbruk inte bara är en marginell verksamhet utan utgör en avgörande jordbruksform i fråga om både matsäkerhet och en hållbar matproduktion.
Jag har också funnit att min roll som curator är att stöda och möjliggöra konstnärlig verksamhet i relation till matproduktion. Curatoriella praktiker har en förmåga att skapa tid och rum för att behandla komplexa helheter utan nödvändighet av att dra slutsatser eller lösa problem. Denna plats och tid kan vara viktig när de handlinsgmönster som vi är en del av och upprätthåller ska granskas kritiskt.
Den parallella programhelheten till AARG -seminariet innehöll ett konstnärsresidens i Seinäjoki 16-29.6.2022, som ordnades i samarbete med Konstuniversitetets enhet i Seinäjoki samt Kunsthalle Seinäjoki. Utöver residenset innehöll programhelheten tre verk som visades under seminariet: Tuomas Lehtomaas kesäkuu, elokuu (2022), Asunción Molinos Gordos Purpose, scope and penalties (2016) och Habib Ayebs Couscous: Seeds of Dignity (2017).
I lärdomsprovets arbetsprocess har jag funnit konstnärliga och teoretiska referenser som erbjuder mig en kontext att arbeta med matproduktion på ett meningsfullt sätt. Med mitt curatoriska arbete vill jag provinsialisera det industriella jordbruket. För mig betyder det att synliggöra att det industriella jordbruket bygger på en myt om utveckling som är provinsiell och att småskaligt bondejordbruk inte bara är en marginell verksamhet utan utgör en avgörande jordbruksform i fråga om både matsäkerhet och en hållbar matproduktion.
Jag har också funnit att min roll som curator är att stöda och möjliggöra konstnärlig verksamhet i relation till matproduktion. Curatoriella praktiker har en förmåga att skapa tid och rum för att behandla komplexa helheter utan nödvändighet av att dra slutsatser eller lösa problem. Denna plats och tid kan vara viktig när de handlinsgmönster som vi är en del av och upprätthåller ska granskas kritiskt.