Esillä ja puristuksissa olemisen tunteesta
Yau, Man (2023-04-02)
Lataukset:
Yau, Man
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
02.04.2023
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652612
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652612
Tiivistelmä
Opinnäytteen taiteelliseen osuuteen sisältyy kaksi julkista esiintymistä, M.Y. Chinoiserie ja Dried flowers last forever sekä kirjallinen osuus. Ensimmäiseksi mainittu esitettiin Kuvan Keväässä, Exhibition Laboratoryssa Helsingissä, ja toinen yksityisnäyttelyssä Boy Konsthallissa, Ruotsissa. Molemmat teoskokonaisuudet on työstetty ajallisesti rinnakkain, sekä esitelty vuoden 2021 aikana. Kirjallinen osuus keskittyy kuvailemaan taiteellisen työskentelyn lähtökohtia, eksotisoinnin suhdetta itse valmiisiin teoksiin, ja siihen miten kontekstualisoin itseni käsittelemääni aiheeseen.
Opinnäytteeni taiteellisen työskentelyn keskeisenä lähtökohtana on ilmentää esillä ja puristuksissa olemisen tunnetta, jota käsittelen minun – naisen ja BIPOC-taiteilijan – näkökulmasta veistoksen muodossa. Kuvailemani tunne merkitsee minulle eksotisoinnin kohteena olemista; toiseuttamista, johon sisältyy esineellistämistä ja arjessa näkyviä syrjiviä ja kolonialistisiin kulttuurisiin jatkumoihin perustuvia käytäntöjä, joissa ero kehun ja toiseuttamisen välillä hälvenee. Työni pohjautuu omakohtaiseen kokemukseen, joka samalla liittyy laajempaan kontekstiin, eksotisoinnin historiaan ja konventioihin. Vaikka esillä ja puristuksissa olemisen tunne kumpuaa henkilökohtaisesta kokemuksesta, se on kuitenkin samalla jaettu kokemus: se on yksi imperialistisen sorron muotoja, joka ylläpitää kulttuurisen ylivallan ja riiston järjestelmiä.
Kirjallinen osuus jakaantuu kolmeen pääteemaan, jotka ovat tunne, tilanne ja pinta. Ensimmäisessä kappaleessa Esillä ja puristuksissa oleminen keskityn siihen millaisia tunteita eksotisoivan katseen kohteena oleminen herättää minussa. Kohdassa Hetki Rundālessa teksti johdattelee lukijan tilanteeseen latvialaisessa linnassa, josta löysin konkreettisia lähtökohtia opinnäytteen taiteellisen osioon. Viimeisessä luvussa kerron eurooppalaisesta, aasialaista estetiikkaa imitoivasta koristelutyylistä, chinoiseriesta, joka terminä sitoo molemmat julkiset esiintymiset visuaalisesti sekä temaattisesti yhteen.
Opinnäytteeni taiteellisen työskentelyn keskeisenä lähtökohtana on ilmentää esillä ja puristuksissa olemisen tunnetta, jota käsittelen minun – naisen ja BIPOC-taiteilijan – näkökulmasta veistoksen muodossa. Kuvailemani tunne merkitsee minulle eksotisoinnin kohteena olemista; toiseuttamista, johon sisältyy esineellistämistä ja arjessa näkyviä syrjiviä ja kolonialistisiin kulttuurisiin jatkumoihin perustuvia käytäntöjä, joissa ero kehun ja toiseuttamisen välillä hälvenee. Työni pohjautuu omakohtaiseen kokemukseen, joka samalla liittyy laajempaan kontekstiin, eksotisoinnin historiaan ja konventioihin. Vaikka esillä ja puristuksissa olemisen tunne kumpuaa henkilökohtaisesta kokemuksesta, se on kuitenkin samalla jaettu kokemus: se on yksi imperialistisen sorron muotoja, joka ylläpitää kulttuurisen ylivallan ja riiston järjestelmiä.
Kirjallinen osuus jakaantuu kolmeen pääteemaan, jotka ovat tunne, tilanne ja pinta. Ensimmäisessä kappaleessa Esillä ja puristuksissa oleminen keskityn siihen millaisia tunteita eksotisoivan katseen kohteena oleminen herättää minussa. Kohdassa Hetki Rundālessa teksti johdattelee lukijan tilanteeseen latvialaisessa linnassa, josta löysin konkreettisia lähtökohtia opinnäytteen taiteellisen osioon. Viimeisessä luvussa kerron eurooppalaisesta, aasialaista estetiikkaa imitoivasta koristelutyylistä, chinoiseriesta, joka terminä sitoo molemmat julkiset esiintymiset visuaalisesti sekä temaattisesti yhteen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1554]