Kissan peti ja saippuakakku – yrityksiä sisäisistä sopimuksista
Immonen, Essi (2023-04-05)
Immonen, Essi
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
05.04.2023
Maisterin opinnäytetyö
taidegrafiikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652627
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652627
Tiivistelmä
Kissan peti ja saippuakakku – yrityksiä sisäisistä sopimuksista on kuvataiteen maisterin opinnäytteen kirjallinen osa. Taiteellinen osa koostuu koostuu Kuvan Keväässä 2021 esitetystä teoskokonaisuudesta Complementary flavors sekä marraskuussa 2021 Project Roomissa esitetystä yksityisnäyttelystä Moulder. Kirjallinen osa kokoaa yhteen näiden teoskokonaisuuksien lähtökohtia, työskentelyprosessia ja tematiikkaa.
Teoskokonaisuus Complementary flavors oli esillä Kuvan Keväässä 12.5–6.6.2021 Exhibition Laboratoryssä. Siihen kuului 7 teosta, jotka levittäytyivät pääosin lattiapinnalle, kuitenkin reagoiden tilan arkkitehtonisiin yksityiskohtiin, kuten portaisiin, ikkunanpieliin ja nurkkiin. Kokonaisuus rajautui löyhästi kahden seinän, portaiden ja tukipylvään väliselle alueelle, ja teosten lomassa pystyi liikkumaan vapaasti. Teosten (joista osa muistutti löyhästi jotain olemassa olevaa esinettä kuten sermiä tai pientä patjaa) materiaaleja olivat muun muassa silkkipainettu polyesterikangas ja kuitukangas, teräs, koivu, mdf- ja lastulevy, puuvillakangas ja solumuovinen retkipatja. Yhdessä teoksessa silkkipainettua kuitukangasta oli myös käsitelty laserleikkaamalla.
Yksityisnäyttely Moulder Project Roomin etutilassa 29.10–14.11.2021 jatkoi pohdintaa yksittäisen teoksen ja teoskokonaisuuden välisestä rajanvedosta, sekä ylipäätään siitä, millaista arvoa ja ominaisuuksia syntyy kun teoksia tuodaan tilaan; mitä tila tekee teoksille ja teos tilalle. Näyttelyssä oli esillä 9 teosta, sekä muita, nimeämättömiä elementtejä tilassa, kuten tilan kauttaaltaan kattava maalattu alue seinässä lattian rajasta n. 70 cm korkeuteen sekä seinään kiinnitetty palanen kangasteippiä, jonka liimapinnassa oli kiinnittyneenä hitunen nukkaa. Teoksissa oli edelleen viittauksia arkisuuteen ja tunnistettaviin elementteihin, kuten uusi versio sermimäisestä muodosta sekä kissan kiipeilypuuta muistuttava pieni veistos. Uutena tekniikkana teoksissa oli erilaiset valut värjätystä betonista ja saippuasta.
Kirjallisessa osuudessa käyn yksityiskohtaisemmin läpi näiden edellä mainittujen taiteellisten kokonaisuuden työskentelyprosesseja sekä dokumentoin sanallisesti ja kuvallisesti valmiit näyttelykokonaisuudet. Kiinnitän erityistä huomiota näiden taiteellisten prosessien fyysiseen tapahtumiseen; itseni ja työstettyjen materiaalien väliseen vuoropuheluun sekä eritoten paikkoihin joissa työskentely on tapahtunut. Maisteriopintojeni ja opinnäytteeni työstämisen ajanjaksolla olen asuttanut seitsemää eri työhuonetilaa sekä lukuisia jaettuja pajoja ja verstaita, jotka kaikki ovat osaltaan vaikuttaneet siihen miten, milloin ja millaisten eri tekijyyksien kanssa olen työskennellyt, millaisia valintoja ja rajoitteita olen kohdannut ja toisaalta millaisia mahdollisuuksia ja ajatuksen kulkuja kukin näistä olosuhteista on tarjonnut. Koen pienimpienkin seikkojen, lähtien siitä millaisia reittejä kuhunkin näistä tiloista on täytynyt kulkea tai millaisia vaikutelmia tiloissa oleminen on tuottanut, olevan osatekijöinä siihen mitä työhuoneen tilassa tapahtuu. Käytän näiden kovin ei-verbaalisessa muodossa olevien ruumiillisten, poeettisten ja assosiatiivisten huomioiden perkaamisessa hyödyksi erityisesti Gaston Bachelardin ajatuksia tilan poetiikasta ja unelmoinnin paikoista. Muita kanssamatkustajia ovat mm. Virginia Woolf, Jane Bennett, lukuisat kollegat sekä muut hahmot ja oliot.
Teoskokonaisuus Complementary flavors oli esillä Kuvan Keväässä 12.5–6.6.2021 Exhibition Laboratoryssä. Siihen kuului 7 teosta, jotka levittäytyivät pääosin lattiapinnalle, kuitenkin reagoiden tilan arkkitehtonisiin yksityiskohtiin, kuten portaisiin, ikkunanpieliin ja nurkkiin. Kokonaisuus rajautui löyhästi kahden seinän, portaiden ja tukipylvään väliselle alueelle, ja teosten lomassa pystyi liikkumaan vapaasti. Teosten (joista osa muistutti löyhästi jotain olemassa olevaa esinettä kuten sermiä tai pientä patjaa) materiaaleja olivat muun muassa silkkipainettu polyesterikangas ja kuitukangas, teräs, koivu, mdf- ja lastulevy, puuvillakangas ja solumuovinen retkipatja. Yhdessä teoksessa silkkipainettua kuitukangasta oli myös käsitelty laserleikkaamalla.
Yksityisnäyttely Moulder Project Roomin etutilassa 29.10–14.11.2021 jatkoi pohdintaa yksittäisen teoksen ja teoskokonaisuuden välisestä rajanvedosta, sekä ylipäätään siitä, millaista arvoa ja ominaisuuksia syntyy kun teoksia tuodaan tilaan; mitä tila tekee teoksille ja teos tilalle. Näyttelyssä oli esillä 9 teosta, sekä muita, nimeämättömiä elementtejä tilassa, kuten tilan kauttaaltaan kattava maalattu alue seinässä lattian rajasta n. 70 cm korkeuteen sekä seinään kiinnitetty palanen kangasteippiä, jonka liimapinnassa oli kiinnittyneenä hitunen nukkaa. Teoksissa oli edelleen viittauksia arkisuuteen ja tunnistettaviin elementteihin, kuten uusi versio sermimäisestä muodosta sekä kissan kiipeilypuuta muistuttava pieni veistos. Uutena tekniikkana teoksissa oli erilaiset valut värjätystä betonista ja saippuasta.
Kirjallisessa osuudessa käyn yksityiskohtaisemmin läpi näiden edellä mainittujen taiteellisten kokonaisuuden työskentelyprosesseja sekä dokumentoin sanallisesti ja kuvallisesti valmiit näyttelykokonaisuudet. Kiinnitän erityistä huomiota näiden taiteellisten prosessien fyysiseen tapahtumiseen; itseni ja työstettyjen materiaalien väliseen vuoropuheluun sekä eritoten paikkoihin joissa työskentely on tapahtunut. Maisteriopintojeni ja opinnäytteeni työstämisen ajanjaksolla olen asuttanut seitsemää eri työhuonetilaa sekä lukuisia jaettuja pajoja ja verstaita, jotka kaikki ovat osaltaan vaikuttaneet siihen miten, milloin ja millaisten eri tekijyyksien kanssa olen työskennellyt, millaisia valintoja ja rajoitteita olen kohdannut ja toisaalta millaisia mahdollisuuksia ja ajatuksen kulkuja kukin näistä olosuhteista on tarjonnut. Koen pienimpienkin seikkojen, lähtien siitä millaisia reittejä kuhunkin näistä tiloista on täytynyt kulkea tai millaisia vaikutelmia tiloissa oleminen on tuottanut, olevan osatekijöinä siihen mitä työhuoneen tilassa tapahtuu. Käytän näiden kovin ei-verbaalisessa muodossa olevien ruumiillisten, poeettisten ja assosiatiivisten huomioiden perkaamisessa hyödyksi erityisesti Gaston Bachelardin ajatuksia tilan poetiikasta ja unelmoinnin paikoista. Muita kanssamatkustajia ovat mm. Virginia Woolf, Jane Bennett, lukuisat kollegat sekä muut hahmot ja oliot.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]