JAAKKO HUKKANEN
Hukkanen, Jaakko (2023-03-30)
Lataukset:
Hukkanen, Jaakko
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
30.03.2023
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652634
Tiivistelmä
Opinnäytteeni koostuu taiteellisesta osuudesta sekä kirjallisesta osuudesta. Taiteellinen osuus pitää sisällään kolme teosta, jotka ovat öljy- ja mehiläisvahamaalauksia kankaalle. Teokset ovat lisäksi kehystettyjä. Esitin teokset vuoden 2022 toukokuussa Kuvan Kevät 2022 näyttelyssä Kuva/Tila galleriassa Helsingissä. Kirjallinen osuus avaa henkilökohtaista reittiäni taiteilijaksi, teosteni sisällöllisiä elementtejä, teosprosessejani sekä suhdettani nykytaiteen kenttään.
Kirjallisessa osuudessani kerron henkilöhistoriastani, joka on merkittävä tekijä hahmottaessa tapaani kommunikoida taiteellani yleisön kanssa. Historiaani värittävät vahvat tunnepitoiset kokemukset antoivat suunnan myös taiteeni sisällöille, tunnepohjaisten taidekokemusten synnyttäjinä. Kerron taiteellista esikuvistani, jotka ovat toimineet teostensa kautta opettajinani. Näistä vahvimmin ja pisimpään vaikuttaneita ovat valon, sivellintekniikan sekä pysähtyneen tunnelman mestari Giorgio Morandi sekä kerronnan ja mysteerin luoja Giorgio de Chirico. Esikuvieni lisäksi teoksiini on vaikuttanut suhteeni Italiaan. Sen kieli, henki, taidehistoria sekä siellä syntyneiden ihmissuhteidensa kautta. Italia on tarjonnut minulle useaan otteeseen inspiraation lähteitä sokkeloisilta kaduiltaan, piazzoiltaan, valon värillään ja kirkkojensa freskomaalauksillaan.
Teosteni keskiössä ovat tila, väri, arkkitehtoniset elementit, sivellintekniikka sekä tunnelma. Haen inspiraatiota tarkastelemalla eurooppalaisia asutusalueita sekä rakennushistoriaa niin ammatillisilla matkoillani, että taidehistoriallisissa teoksissa esitettyinä. Poimin vahvoja tilakokemuksia ja havainnoin niiden syntyperää. Maalausta suunnitellessani yhdistelen tutkimaani, lukemaani, näkemääni sekä alitajunnastani tulevaa. Aiheisiini vaikuttaa myös vahvasti vuosina 2021-2022 viettämäni opiskeluaika Bolognassa Italiassa.
Maalatessani olen kiinnostunut siitä, miten katsoja itse muodostaa teokseen tilallista syvyyttä sen koostuessa kaksiulotteiselle pinnalle maalatuista muodoista sekä värikentistä. Karsin teosteni aiheista ylimääräisiä ärsykkeitä ja kolmiulotteisuuteen viittaavia elementtejä. Näin lisään fokusta jäljelle jääviin elementteihin korostaen niiden potentiaalia synnyttää tilan ja syvyyden vaikutelma. Harkittujen värien ja niiden vuorovaikutussuhteiden avulla luon teoksiini sisäisiä tunnelmia, joiden on tarkoitus vahvistaa katsojassa syntyviä tunteita. Ihmisfiguurin puuttuminen teosteni sisäisistä tiloista on merkityksellistä. Poissaolon teema lisääkin läsnäolon vaikutelmaa, katsojan katseeseen ei vastata ja katsoja itse on tilan ainoa kokija. Teosteni arkkitehtuuri ja ihmisen luoma ympäristö viittaavat aina ihmiseen.
Haluan luoda teoksillani tilakokemuksia, jotka korostavat katsojassa läsnäolon tunnetta. Sitä edesauttavat hiljaisuus ja rauha mitä luon teoksiini teemojeni kautta. Näin teokseni toimivat pysähdyspaikkana maailmassamme, jota määrittävät digitaalisuus, nopeat kuvavirrat ja suorituskykyä sekä tehokkuutta korostava arkemme.
Kirjallisessa osuudessani kerron henkilöhistoriastani, joka on merkittävä tekijä hahmottaessa tapaani kommunikoida taiteellani yleisön kanssa. Historiaani värittävät vahvat tunnepitoiset kokemukset antoivat suunnan myös taiteeni sisällöille, tunnepohjaisten taidekokemusten synnyttäjinä. Kerron taiteellista esikuvistani, jotka ovat toimineet teostensa kautta opettajinani. Näistä vahvimmin ja pisimpään vaikuttaneita ovat valon, sivellintekniikan sekä pysähtyneen tunnelman mestari Giorgio Morandi sekä kerronnan ja mysteerin luoja Giorgio de Chirico. Esikuvieni lisäksi teoksiini on vaikuttanut suhteeni Italiaan. Sen kieli, henki, taidehistoria sekä siellä syntyneiden ihmissuhteidensa kautta. Italia on tarjonnut minulle useaan otteeseen inspiraation lähteitä sokkeloisilta kaduiltaan, piazzoiltaan, valon värillään ja kirkkojensa freskomaalauksillaan.
Teosteni keskiössä ovat tila, väri, arkkitehtoniset elementit, sivellintekniikka sekä tunnelma. Haen inspiraatiota tarkastelemalla eurooppalaisia asutusalueita sekä rakennushistoriaa niin ammatillisilla matkoillani, että taidehistoriallisissa teoksissa esitettyinä. Poimin vahvoja tilakokemuksia ja havainnoin niiden syntyperää. Maalausta suunnitellessani yhdistelen tutkimaani, lukemaani, näkemääni sekä alitajunnastani tulevaa. Aiheisiini vaikuttaa myös vahvasti vuosina 2021-2022 viettämäni opiskeluaika Bolognassa Italiassa.
Maalatessani olen kiinnostunut siitä, miten katsoja itse muodostaa teokseen tilallista syvyyttä sen koostuessa kaksiulotteiselle pinnalle maalatuista muodoista sekä värikentistä. Karsin teosteni aiheista ylimääräisiä ärsykkeitä ja kolmiulotteisuuteen viittaavia elementtejä. Näin lisään fokusta jäljelle jääviin elementteihin korostaen niiden potentiaalia synnyttää tilan ja syvyyden vaikutelma. Harkittujen värien ja niiden vuorovaikutussuhteiden avulla luon teoksiini sisäisiä tunnelmia, joiden on tarkoitus vahvistaa katsojassa syntyviä tunteita. Ihmisfiguurin puuttuminen teosteni sisäisistä tiloista on merkityksellistä. Poissaolon teema lisääkin läsnäolon vaikutelmaa, katsojan katseeseen ei vastata ja katsoja itse on tilan ainoa kokija. Teosteni arkkitehtuuri ja ihmisen luoma ympäristö viittaavat aina ihmiseen.
Haluan luoda teoksillani tilakokemuksia, jotka korostavat katsojassa läsnäolon tunnetta. Sitä edesauttavat hiljaisuus ja rauha mitä luon teoksiini teemojeni kautta. Näin teokseni toimivat pysähdyspaikkana maailmassamme, jota määrittävät digitaalisuus, nopeat kuvavirrat ja suorituskykyä sekä tehokkuutta korostava arkemme.