KOKEMUSTA RIKKAAMPI, Armottomuus, epävarmuus, itsekriittisyys.
Rapatti, Karim; Rapatti, Karim (2023-06-16)
Rapatti, Karim
Rapatti, Karim
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
16.06.2023
Maisterin opinnäytetyö
näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956426
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956426
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessäni käsittelen monipuolisesti kokemuksiani kameratyöstä ja teatterinalalta ammattikentältä. Vertailen niitä toisiinsa ja pohdin mitä olen oppinut ja minkälaisten asioiden kanssa työskentelen edelleen. Avaan omaa armottomuuttani ja itsekriittisyyttä työskentelyssäni.
Luvussa kaksi kerron minkälaista oli päästä tekemään ensimmäinen ammattiproduktioni kentällä, TV-sarjassa. Aloitan kertomalla koekuvaussessiosta, jonka jälkeen siirryn itse kuvaustilanteisiin.
Luvussa kolme käyn läpi, minkälaista oli tehdä elämäni ensimmäinen teatteriproduktio ammattikentällä. Avaan, minkälainen oli harjoituskausi ja pohdin koronan vaikutusta itse esitykseen ja esityskauteen.
Luvussa neljä käsittelen, minkälaista oli saada tämänhetkisen urani isoin rooli ja mitä valmistautumiseen vaadittiin. Käsittelen roolitukseen liittyviä leimaantumisen pelkoja ja miten se lisäsi muun muassa epävarmuutta julkaisun aikana. Avaan myös kokemuksiani pressitilaisuudesta ja miten selvisin roolityöhöni liittyvistä peloista.
Luvussa viisi käsittelen melko uusien tulokkaiden kanssa työskentelyä, kun taas luvussa kuusi avaan kokemustani lyhyestä työkeikastani pitkään jatkuneessa sarjassa. Pohdiskelen myös tunteiden esittämistä ja rooliin valmistautumista näissä produktioissa.
Luvussa seitsemän esittelen koulussa tekemääni demoa ja tuon esille sen tuomia epävarmuuksia ja rohkeutta kohdata pelottavatkin asiat. Luvuissa kahdeksan ja yhdeksän esittelen tekstin opetteluni tekniikoita ja vertailen kokemuksiani kamera- ja teatterityössä
Vasta opinnäytetyötäni kirjoittaessa olen huomaamattani ymmärtänyt kuinka armottomuus ja itsekriittisyys on vaikuttanut tähänastiseen työskentelyyn. Tämän asian tiedostaminen on ollut tärkeää, ja olen opinnäytteeni lopuksi pohtinut mistä armottomuuteni johtuu ja miettinyt ratkaisuja tämän taltuttamiseen.
Luvussa kaksi kerron minkälaista oli päästä tekemään ensimmäinen ammattiproduktioni kentällä, TV-sarjassa. Aloitan kertomalla koekuvaussessiosta, jonka jälkeen siirryn itse kuvaustilanteisiin.
Luvussa kolme käyn läpi, minkälaista oli tehdä elämäni ensimmäinen teatteriproduktio ammattikentällä. Avaan, minkälainen oli harjoituskausi ja pohdin koronan vaikutusta itse esitykseen ja esityskauteen.
Luvussa neljä käsittelen, minkälaista oli saada tämänhetkisen urani isoin rooli ja mitä valmistautumiseen vaadittiin. Käsittelen roolitukseen liittyviä leimaantumisen pelkoja ja miten se lisäsi muun muassa epävarmuutta julkaisun aikana. Avaan myös kokemuksiani pressitilaisuudesta ja miten selvisin roolityöhöni liittyvistä peloista.
Luvussa viisi käsittelen melko uusien tulokkaiden kanssa työskentelyä, kun taas luvussa kuusi avaan kokemustani lyhyestä työkeikastani pitkään jatkuneessa sarjassa. Pohdiskelen myös tunteiden esittämistä ja rooliin valmistautumista näissä produktioissa.
Luvussa seitsemän esittelen koulussa tekemääni demoa ja tuon esille sen tuomia epävarmuuksia ja rohkeutta kohdata pelottavatkin asiat. Luvuissa kahdeksan ja yhdeksän esittelen tekstin opetteluni tekniikoita ja vertailen kokemuksiani kamera- ja teatterityössä
Vasta opinnäytetyötäni kirjoittaessa olen huomaamattani ymmärtänyt kuinka armottomuus ja itsekriittisyys on vaikuttanut tähänastiseen työskentelyyn. Tämän asian tiedostaminen on ollut tärkeää, ja olen opinnäytteeni lopuksi pohtinut mistä armottomuuteni johtuu ja miettinyt ratkaisuja tämän taltuttamiseen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]