”Lähdetään soittamaan joskus tahallaan ihan kauheita ääniä...” Laadullinen tutkimus improvisoinnin opettamisesta kitaransoiton oppilaille taiteen perusopetuksessa
Mikkonen, Paavo (2023-09-27)
Mikkonen, Paavo
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
27.09.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153485
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153485
Tiivistelmä
Tutkielman tehtävä on tarkastella, miten haastateltavat kitaransoitonopettajat opettavat improvisointia. Tutkielman teoriaosassa määritellään musiikillisen improvisaation eri muotoja vapaasta improvisaa- tiosta rajattuun, tyylinmukaiseen improvisaatioon. Käsittelen myös behavioristista ja konstruktivistista oppimiskäsitystä, sekä niiden tuomia näkökulmia improvisoinnin opettamiseen.
Tutkimuskysymyksenä on:
Miten haastateltavat kitaransoitonopettajat opettavat improvisointia oppilailleen?
Toteutin aineistonkeruun teemahaastattelun menetelmällä. Haastattelin kolmea eri kitaransoitonopetta- jaa. Aineistonkeruun jälkeen haastattelut litteroitiin ja aineisto teemoiteltiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että improvisoinnin opettamiseen on olemassa lukuisia erilaisia työkaluja. Improvisoinnin opettamista voidaan lähestyä puhtaasti teoreettisesta näkökulmasta, tai sitä voidaan lähteä tutkimaan ja opettamaan ilman minkäänlaisia ennakko-oletuksia siitä, minkälai- set tiedot ja taidot oppilaalla tulee olla. Oppilaan omat tavoitteet ovat merkittävässä osassa opetuksen suunnittelua.
Tämä tutkimus on hyödyllinen kaikille improvisoinnin opettamisesta kiinnostuneille. Vaikka tutkimus keskittyi kitaransoiton opettamiseen, ovat opettamisen työkalut universaaleja ja niitä voidaan soveltaa erilaisiin oppimisympäristöihin.
Tutkimuskysymyksenä on:
Miten haastateltavat kitaransoitonopettajat opettavat improvisointia oppilailleen?
Toteutin aineistonkeruun teemahaastattelun menetelmällä. Haastattelin kolmea eri kitaransoitonopetta- jaa. Aineistonkeruun jälkeen haastattelut litteroitiin ja aineisto teemoiteltiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että improvisoinnin opettamiseen on olemassa lukuisia erilaisia työkaluja. Improvisoinnin opettamista voidaan lähestyä puhtaasti teoreettisesta näkökulmasta, tai sitä voidaan lähteä tutkimaan ja opettamaan ilman minkäänlaisia ennakko-oletuksia siitä, minkälai- set tiedot ja taidot oppilaalla tulee olla. Oppilaan omat tavoitteet ovat merkittävässä osassa opetuksen suunnittelua.
Tämä tutkimus on hyödyllinen kaikille improvisoinnin opettamisesta kiinnostuneille. Vaikka tutkimus keskittyi kitaransoiton opettamiseen, ovat opettamisen työkalut universaaleja ja niitä voidaan soveltaa erilaisiin oppimisympäristöihin.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]