Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Rinnakkaistallennetut julkaisut
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Rinnakkaistallennetut julkaisut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Äänellinen vyöhykkeistäminen kuluttajatarjouman rakentamisessa : Etnografinen tutkimus lahtelaisten seksikauppojen ääniympäristöistä

Kilpiö, Kaarina (2023)

 
Avaa tiedosto
Kilpio_2023_Aanellinen_vyohykkeistaminen_kuluttajatarjouman_rakentamisessa_OA.pdf (2.069Mt)
Lataukset: 

Kilpiö, Kaarina
Kulttuurintutkimuksen seura
2023

2490-1792

Kilpiö, K. (2023). Äänellinen vyöhykkeistäminen kuluttajatarjouman rakentamisessa: Etnografinen tutkimus lahtelaisten seksikauppojen ääniympäristöistä. Kulttuurintutkimus, 40(3), 24–44. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/122630


lehtiartikkeli

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126822
Verkkojulkaisu:
https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/122630
Tiivistelmä
Äänielementit ovat avainasemassa, kun erotiikka-alan liikehuoneistoon luodaan erilaisia tarjoumia kuluttajalle. Liiketilaan rakennetaan vyöhykkeitä yhdistelemällä auditiivisia, visuaalisia ja haptisia aistimellisia kokemuksia. Vyöhykkeillä ehdotetaan kuluttajalle tietynlaista ymmärrystä liiketilasta. Tämän ymmärryksen keskeinen juonne on jännite ja jatkumo arkitodellisuuden ja eroottisen todellisuuden välillä. Rinnakkaisia fantasiajatkumoita on mahdollista jäljittää myös suhteessa muiden elämyskuluttamisen tilojen – kauneussalonkien, pakohuoneiden tai elämysravintoloiden – tarjoamiin todellisuuksiin.

Tapaustutkimus erotiikka-alan liiketilojen äänellisestä toteutuksesta nostaa äänielementit sivumaininnoista keskiöön. Painopiste on taustamusiikkikäytännöissä. Etnografinen tutkimus käyttää aineistoina kysely-, haastattelu- ja kenttätyömateriaaleja vuosilta 2020–2022. Artikkelissa esitetään kaksi eri tasoista kysymystä: 1) miten asiakkuutta rakennetaan äänellisesti lahtelaisissa seksikaupoissa, ja 2) miten musiikin ja kuluttamisen suhde ilmenee näissä kaupoissa? Viimeksi mainittu kysymys laajenee tutkimustehtäväksi – uudenlaisen, vyöhykkeistämiselle sensitiivisen näkökulman ehdottamiseksi kuluttamisen tilojen ja musiikin suhteen tutkimukselle.
Kokoelmat
  • Rinnakkaistallennetut julkaisut [449]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste