Turvallisen oppimisympäristön luominen sekä ylläpitäminen lasten ja nuorten instrumenttiopetuksessa: Intersektionaalisen feministisen pedagogiikan keinoja
Leskinen, Julia (2023-12-20)
Leskinen, Julia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
20.12.2023
Seminaarityö
puhaltimet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231220156089
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231220156089
Tiivistelmä
Tämän pedagogisen seminaaritutkielman tavoitteena oli kerätä monipuolisten lähteiden avulla yhteen intersektionaalisen feministisen pedagogiikan keinoja lasten ja nuorten instrumenttiopetuksen käyttöön. Teoreettisena viitekehyksenä on toiminut intersektionaalisen feministisen pedagogiikan yhteys instrumenttipedagogiikkaan. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin aikaisempia feministisiä sekä musiikkipedagogiikan tutkimuksia, kirjoja sekä muita julkaisuja. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena.
Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, millaisia intersektionaalisen feministisen pedagogiikan keinoja voidaan hyödyntää instrumenttiopetuksessa ja millaisia haasteita instrumenttiopetuksessa on intersektionaalisen feministisen pedagogiikan näkökulmasta.
Tutkimuksesta selvisi, että intersektionaalisen feministisen pedagogiikan monet konkreettiset keinot ovat sovellettavissa instrumenttiopetukseen ja musiikinopetukseen. Instrumenttiopettajien erityislaatuinen asema lapsen ja nuoren elämässä sekä instrumenttiopetuksen muusta opetuksesta poikkeava kahdenkeskinen opetustilanne vaativat instrumenttiopettajalta erityistä osaamista kaikille turvallisen oppimisympäristön luomiseksi sekä oppilaiden oppimisen mahdollistamiseksi. Intersektionaalisen feministisen näkökulman avulla voidaan tuoda näkyväksi ja purkaa myös instrumenttiopetuksen maailmassa vallalla olevia valta-asemia.
Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, millaisia intersektionaalisen feministisen pedagogiikan keinoja voidaan hyödyntää instrumenttiopetuksessa ja millaisia haasteita instrumenttiopetuksessa on intersektionaalisen feministisen pedagogiikan näkökulmasta.
Tutkimuksesta selvisi, että intersektionaalisen feministisen pedagogiikan monet konkreettiset keinot ovat sovellettavissa instrumenttiopetukseen ja musiikinopetukseen. Instrumenttiopettajien erityislaatuinen asema lapsen ja nuoren elämässä sekä instrumenttiopetuksen muusta opetuksesta poikkeava kahdenkeskinen opetustilanne vaativat instrumenttiopettajalta erityistä osaamista kaikille turvallisen oppimisympäristön luomiseksi sekä oppilaiden oppimisen mahdollistamiseksi. Intersektionaalisen feministisen näkökulman avulla voidaan tuoda näkyväksi ja purkaa myös instrumenttiopetuksen maailmassa vallalla olevia valta-asemia.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]