Perintönä kuorolaulu : laadullinen tapaustutkimus harrastuksen periytymisestä kulttuurisena ja sosiaalisena pääomana
Matvejeff-Haapaniemi, Anna (2022)
Matvejeff-Haapaniemi, Anna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031411236
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031411236
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsittelen kuorolaulun periytyvyyttä kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2021 haastattelemalla kuutta Tapiolan kuoron yhteisöön kuuluvaa henkilöä. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Miten kulttuurinen ja sosiaalinen pääoma periytyy sukupolvelta toiselle haastateltavien mukaan? sekä 2. Mitkä tekijät saavat perheet tai suvut harrastamaan juuri kuorolaulua? Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erilaisista perheistä tulevien henkilöiden harrastuspolun muodostumista juuri kuorolaulun ympärille, ja siihen mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui sosiologiaan vahvasti yhdistyvästä kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman käsitteestä. Käsittelin pääoman näkökulmaa tutkimuksessa erityisesti kulttuurin näkökulmasta. Tutkimuksessa avattiin myös yhteiskunnan rakenteisiin ja kulttuuriin liittyviä näkökulmia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineiston analyysissa käytin teoriaohjaavaa analyysia. Tutkimuksen tuloksissa perheiden oma kiinnostus ja motivaatio kuorolaulua kohtaan oli parempi, mitä enemmän he olivat saaneet kasvuympäristöstään siihen tukea. Monilla perheillä vaikuttavimmat tekijät löytyivät asuinpaikkakunnan tarjoamista mahdollisuuksista, lapsuuden ajan merkittävistä opettajista, aktiivisista vanhemmista ja suvun perinteistä. Tutkimuksessa nousi esille kasvuympäristöjen erilaisuudet ja yhdenvertaisten mahdollisuuksien puuttuminen. Sosiaalisen elinympäristön vaikutukset olivat merkittävä tekijä myös harrastuksen jatkamisen motivoinnissa. Tutkimuksen tulosten perusteella kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman periytyvyyteen vaikuttavista tekijöistä suurimmat ovat oma lähipiiri ja lapsuuden kasvuympäristö. Yhteiskunnallisten arvokeskustelujen ja poliittisten päättäjien tekemien päätösten haastamisen lisäksi myös musiikkikasvatuksen alalla on syytä huomioida ja tiedostaa kasvuympäristöjen vaikutukset lasten ja nuorten kehitykseen pitkällä aikavälillä sekä luoda mahdollisuuksia yhdenvertaiseen kasvuun ja kehitykseen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1497]