Positiivinen musiikkikasvatus : laadullinen tapaustutkimus positiivisen pedagogiikan keinoista musiikkikasvatuksessa
Ilomäki, Julia (2023)
Ilomäki, Julia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041216762
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041216762
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia positiivisen pedagogiikan keinoja musiikkikasvatuksessa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu ajankohtaisiin tutkimuksiin, kirjallisuuteen sekä opetusmateriaaliin positiivisesta psykologiasta, positiivisesta pedagogiikasta sekä musiikkikasvatuksesta.
Tutkimuksessani haastattelen kolmea musiikkikasvattajaa, jotka kokevat toteuttavansa positiivista pedagogiikkaa omassa opetuksessaan.
Tutkimuskysymykset:
1. Mitä on haastateltavien mukaan positiivinen pedagogiikka?
2. Miten haastateltavat kokevat toteuttavansa positiivista pedagogiikkaa opetuksessaan?
Tutkimushaastatteluista nousi esille positiivisen pedagogiikan osa-alueita kuten positiivinen vahvistaminen, vahvuusperustainen opetus, turvallinen vuorovaikutus ja opettaja-oppilassuhde, merkityksellisyyden kokemukset, rakentava palautteenanto ja arviointi, tavoitteet ja motivaatio, hyvinvointi sekä kokonaisvaltainen turvallisuus. Haastateltavat toteuttivat positiivista pedagogiikkaa opetuksessaan ilman tutkimustieteellistä koulutusta asiaan. Avainasemassa positiivisen pedagogiikan toteutumiseksi musiikkikasvatuksessa on tutkimukseni perusteella musiikkikasvattajan oma asenne, reflektio ja halu kehittää toimintaansa.
Tutkimuksessani haastattelen kolmea musiikkikasvattajaa, jotka kokevat toteuttavansa positiivista pedagogiikkaa omassa opetuksessaan.
Tutkimuskysymykset:
1. Mitä on haastateltavien mukaan positiivinen pedagogiikka?
2. Miten haastateltavat kokevat toteuttavansa positiivista pedagogiikkaa opetuksessaan?
Tutkimushaastatteluista nousi esille positiivisen pedagogiikan osa-alueita kuten positiivinen vahvistaminen, vahvuusperustainen opetus, turvallinen vuorovaikutus ja opettaja-oppilassuhde, merkityksellisyyden kokemukset, rakentava palautteenanto ja arviointi, tavoitteet ja motivaatio, hyvinvointi sekä kokonaisvaltainen turvallisuus. Haastateltavat toteuttivat positiivista pedagogiikkaa opetuksessaan ilman tutkimustieteellistä koulutusta asiaan. Avainasemassa positiivisen pedagogiikan toteutumiseksi musiikkikasvatuksessa on tutkimukseni perusteella musiikkikasvattajan oma asenne, reflektio ja halu kehittää toimintaansa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]