Genrerajattomuus musiikin hahmotustaitojen opetuksessa : Laadullinen tapaustutkimus oppilaslähtöisistä ohjelmistovalinnoista
Kopperi, Roope (2024-01-15)
Kopperi, Roope
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
15.01.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051530975
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051530975
Tiivistelmä
Musiikin hahmotustaitoja on pitkään opetettu behavioristiseen oppimiskäsitykseen perustuvilla työtavoilla. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (TPOPS 2002; TPOPS 2017) on kuitenkin siirrytty kohti konstruktivistista oppimiskäsitystä, mutta musiikin hahmotustaitojen osalta muutos on ollut hidasta erityisesti ohjelmistovalintojen osalta. Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia, miten musiikin hahmotustaitojen opetusta voisi kehittää entistä oppilaslähtöisemmäksi hyödyntämällä esimerkkejä eri musiikkityyleistä. Tutkimuskysymykseni ovat:
1) Miten musiikin hahmotustaitoja voi opettaa ilman tyylisuuntajaottelua?
2) Millaisia ovat oppilaslähtöiset ohjelmistovalinnat musiikin hahmotustaitojen opetuksessa?
Tutkimukseni on toimintatutkimuksellisia piirteitä sisältävä laadullinen tapaustutkimus. Aineisto koostuu itse pitämästäni opetuskokeilusta, joka toteutettiin erään musiikkiopiston hahmotustaitojen ryhmässä sekä kyseisen ryhmän opettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenäni käytin oppilaslähtöisyyttä ja informaalia oppimista sekä itse musiikin hahmotustaitoja ja musiikin kuuntelutottumuksia. Tutkimukseni tulosten perusteella oppilaiden kuuntelutottumusten huomioiminen ohjelmistovalinnoissa on perusteltua niin oppimisen kuin opetuksen innostavuuden osalta. Nuorten kohdalla mielekkäät ohjelmistovalinnat ovat todennäköisesti populaarimusiikkia, mutta poikkeuksia ja tarkempiakin rajauksia löytyy yksilötasolla. Genrerajattomaan musiikin hahmotustaitojen opetukseen pyrkiminen aiheuttaa kuitenkin opettajalle aiempaa enemmän opetuksen suunnittelutyötä ja vaatii substanssiosaamista useammasta musiikin tyylisuunnasta.
1) Miten musiikin hahmotustaitoja voi opettaa ilman tyylisuuntajaottelua?
2) Millaisia ovat oppilaslähtöiset ohjelmistovalinnat musiikin hahmotustaitojen opetuksessa?
Tutkimukseni on toimintatutkimuksellisia piirteitä sisältävä laadullinen tapaustutkimus. Aineisto koostuu itse pitämästäni opetuskokeilusta, joka toteutettiin erään musiikkiopiston hahmotustaitojen ryhmässä sekä kyseisen ryhmän opettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenäni käytin oppilaslähtöisyyttä ja informaalia oppimista sekä itse musiikin hahmotustaitoja ja musiikin kuuntelutottumuksia. Tutkimukseni tulosten perusteella oppilaiden kuuntelutottumusten huomioiminen ohjelmistovalinnoissa on perusteltua niin oppimisen kuin opetuksen innostavuuden osalta. Nuorten kohdalla mielekkäät ohjelmistovalinnat ovat todennäköisesti populaarimusiikkia, mutta poikkeuksia ja tarkempiakin rajauksia löytyy yksilötasolla. Genrerajattomaan musiikin hahmotustaitojen opetukseen pyrkiminen aiheuttaa kuitenkin opettajalle aiempaa enemmän opetuksen suunnittelutyötä ja vaatii substanssiosaamista useammasta musiikin tyylisuunnasta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]