VIELÄ KOITETAAN RÄMPIÄ, kirkkomusiikin opiskelijan oppimismotivaatioon vaikuttavat tekijät
Laurila, Jenni (2023-05-15)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laurila, Jenni
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
15.05.2023
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032854
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032854
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin tekijöitä, jotka vaikuttavat Helsingin ja Kuopion
kirkkomusiikin aineryhmässä opiskelevien opiskelijoiden oppimismotivaatioon, mitkä
tekijät vahvistavat heidän oppimismotivaatiotaan ja mitkä taas heikentävät.
Aineisto koostuu tässä tutkimuksessa kyselystä ja sen tuloksista, joka teetettiin sekä
Helsingissä että Kuopiossa opiskelevilla kirkkomusiikin aineryhmän
aktiiviopiskelijoilla.Tutkimuksen tavoitteena oli koulutuksen keskeisten asioiden pohtiminen ja läpikäyminen siinä suhteessa, kuinka kuormittavia opinnot opiskelijalle ovat.
Tutkimuksessa selvisi tekijöitä, jotka vaikuttavat Helsingissä ja Kuopiossa
opiskelevien kirkkomusiikin opiskelijoiden oppimismotivaatioon. Kyselyn
vastauksista ilmeni, että oppimismotivaatiota heikentäviä tekijöitä olivat henkinen ja
fyysinen jaksaminen opinnoissa, harjoitustilojen puute, opintojen sisällöllinen
haastavuus ja epämääräisyys sekä monien opettajien epäpätevyys, leipääntyminen
työhön tai valikoivuus oppilaisiin nähden. Vastaavasti oppimismotivaatiota vahvistavia
tekijöitä vastauksissa olivat onnistumisen tunteet opinnoissa, opettajien ja
opiskelijoiden kannustava ja rakentava palaute sekä yleinen opiskeluilmapiiri.
kirkkomusiikin aineryhmässä opiskelevien opiskelijoiden oppimismotivaatioon, mitkä
tekijät vahvistavat heidän oppimismotivaatiotaan ja mitkä taas heikentävät.
Aineisto koostuu tässä tutkimuksessa kyselystä ja sen tuloksista, joka teetettiin sekä
Helsingissä että Kuopiossa opiskelevilla kirkkomusiikin aineryhmän
aktiiviopiskelijoilla.Tutkimuksen tavoitteena oli koulutuksen keskeisten asioiden pohtiminen ja läpikäyminen siinä suhteessa, kuinka kuormittavia opinnot opiskelijalle ovat.
Tutkimuksessa selvisi tekijöitä, jotka vaikuttavat Helsingissä ja Kuopiossa
opiskelevien kirkkomusiikin opiskelijoiden oppimismotivaatioon. Kyselyn
vastauksista ilmeni, että oppimismotivaatiota heikentäviä tekijöitä olivat henkinen ja
fyysinen jaksaminen opinnoissa, harjoitustilojen puute, opintojen sisällöllinen
haastavuus ja epämääräisyys sekä monien opettajien epäpätevyys, leipääntyminen
työhön tai valikoivuus oppilaisiin nähden. Vastaavasti oppimismotivaatiota vahvistavia
tekijöitä vastauksissa olivat onnistumisen tunteet opinnoissa, opettajien ja
opiskelijoiden kannustava ja rakentava palaute sekä yleinen opiskeluilmapiiri.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]