"Koska ilman kaikkia me ei olla Tempo" - Lasten kokemuksia inklusiivisuudesta ja toimijuudesta Tempo-orkesteritoiminnassa
Lassila, Anni (2023-09-11)
Lassila, Anni
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
11.09.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032879
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032879
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia Tempo-orkesteritoiminnasta kahdessa eri orkesterissa. Tutkin lasten kokemuksia erityisesti inklusiivisuuden ja toimijuuden näkökulmista. Tempo-orkesteritoiminnan tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen musiikkiharrastustoimintaa ja vahvistaa monitaustaisten lasten keskinäistä kumppanuutta. Toiminta pohjautuu kansainväliseen El Sistema –musiikkikasvatusmenetelmään. Tutkimuskysymykset olivat:
1) Miten inklusiivisuutta tuetaan Tempo-orkesteritoiminnassa haastateltujen lasten kokemusten mukaan?
2) Minkälaisia toimijuuden kokemuksia haastatelluilla lapsilla on Tempo-orkesteritoiminnassa?
Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus. Keräsin aineiston neljänä lasten ryhmähaastatteluna ja analysoin sen teoriasidonnaisen analyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat inkluusion, inklusiivisen musiikkikasvatuksen, toimijuuden ja musiikillisen toimijuuden käsitteet. Lisäksi kuvasin taidekasvatuksen tutkittuja mahdollisuuksia inkluusion ja toimijuuden edistäjänä.
Tutkimuksen tulosten perusteella inklusiivisuuden ja toimijuuden kokemukset muotoutuvat Tempo- toiminnassa ennen kaikkea osallistavan yhteisen tekemisen kautta. Inklusiivisuutta tuettiin pääasiassa kannustavalla ilmapiirillä, välttämällä erottelua ja arvostelua ja tarjoamalla oppilaille eritasoisia soittotehtäviä. Suurin osa oppilaista koki saavansa tukea ja pärjäävänsä hyvin, mutta joissakin tapauksissa oppilaiden erilaisten tarpeiden kohtaamisessa oli haasteita. Erilaiset lapset saivat toiminnassa myös toimijuuden ja musiikillisen toimijuuden kokemuksia. Toimijuus rakentui erityisesti taitojen kehittymisen ja aktiivisen ja sitoutuneen osallistumisen kautta. Lasten toimijuutta ja esimerkiksi osallistumista päätöksentekoon ei kuitenkaan välttämättä aktiivisesti tuettu.
Tutkimus avaa näkökulmia inklusiivisuuden ja lasten toimijuuden toteutumisen mahdollisuuksiin Tempo-toiminnassa. Tempo-toiminnalla näyttäisi olevan tärkeä rooli osallistavan ja saavutettavan musiikkiharrastuksen tarjoamisessa lapsille. Peilaten tutkimuksen tuloksia aiempiin tutkimuksiin esitän, että Tempo-toimintaa olisi kiinnostavaa ja tarpeellista tutkia sen kasvatuksellisten arvojen ja pedagogisten lähtökohtien näkökulmista vielä lisää.
1) Miten inklusiivisuutta tuetaan Tempo-orkesteritoiminnassa haastateltujen lasten kokemusten mukaan?
2) Minkälaisia toimijuuden kokemuksia haastatelluilla lapsilla on Tempo-orkesteritoiminnassa?
Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus. Keräsin aineiston neljänä lasten ryhmähaastatteluna ja analysoin sen teoriasidonnaisen analyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat inkluusion, inklusiivisen musiikkikasvatuksen, toimijuuden ja musiikillisen toimijuuden käsitteet. Lisäksi kuvasin taidekasvatuksen tutkittuja mahdollisuuksia inkluusion ja toimijuuden edistäjänä.
Tutkimuksen tulosten perusteella inklusiivisuuden ja toimijuuden kokemukset muotoutuvat Tempo- toiminnassa ennen kaikkea osallistavan yhteisen tekemisen kautta. Inklusiivisuutta tuettiin pääasiassa kannustavalla ilmapiirillä, välttämällä erottelua ja arvostelua ja tarjoamalla oppilaille eritasoisia soittotehtäviä. Suurin osa oppilaista koki saavansa tukea ja pärjäävänsä hyvin, mutta joissakin tapauksissa oppilaiden erilaisten tarpeiden kohtaamisessa oli haasteita. Erilaiset lapset saivat toiminnassa myös toimijuuden ja musiikillisen toimijuuden kokemuksia. Toimijuus rakentui erityisesti taitojen kehittymisen ja aktiivisen ja sitoutuneen osallistumisen kautta. Lasten toimijuutta ja esimerkiksi osallistumista päätöksentekoon ei kuitenkaan välttämättä aktiivisesti tuettu.
Tutkimus avaa näkökulmia inklusiivisuuden ja lasten toimijuuden toteutumisen mahdollisuuksiin Tempo-toiminnassa. Tempo-toiminnalla näyttäisi olevan tärkeä rooli osallistavan ja saavutettavan musiikkiharrastuksen tarjoamisessa lapsille. Peilaten tutkimuksen tuloksia aiempiin tutkimuksiin esitän, että Tempo-toimintaa olisi kiinnostavaa ja tarpeellista tutkia sen kasvatuksellisten arvojen ja pedagogisten lähtökohtien näkökulmista vielä lisää.