En kör för alla: Körledaren som främjare av inklusivitet och tillgänglighet
Burgmann, Niels (2023-12-06)
Burgmann, Niels
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
06.12.2023
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052335493
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052335493
Tiivistelmä
I denna uppsats har jag undersökt körledarens roll som den som i sina ensembler främjar en inkluderande och tillgänglig miljö. Jag har närmat mig frågan kring körledning utgående från olika ledartyper för att fokusera på körledarens funktion som gruppledare. Jag har undersökt hur körledaren kan lösa olika frågor kring inklusivitet, bl.a. frågor kring ett könsneutralt körarbete och hur kören som grupp kan fungera som ett redskap för integrering av personer från andra kulturer. Vidare har jag undersökt frågor kring tillgänglighet, hur körsång kan göras mer tillgänglig för personer med inlärningssvårigheter eller särskilda behov som kan orsaka praktiska svårigheter vid övningar och uppträdanden.
Uppsatsen är en litteraturöversikt där jag genom ett hermeneutiskt tillvägagångssätt undersökt litteratur om ledarskap i musikaliska ensembler samt litteratur som behandlar de olika aspekter på inklusivitet och tillgänglighet jag sett som mest relevanta för körledare. Min förförståelse var att körledaren genom sin personlighet, sitt ledarskap och sitt bemötande av körmedlemmarna påverkar den interna stämningen i kören.
En körledares roll som ledare för sin ensemble är mångfacetterad. För att hantera situationer av olika slag kommer körledaren behöva alterera mellan olika ledarstilar. För att detta ska lyckas behöver hen vara lyhörd för vilken ledarstil den ifrågavarande situationen kräver. Arbetet med kören kommer behöva göras könsneutralt för att bättre inkludera personer som inte passar in i en heteronormativ eller binär könsidentitet eller sexualitet, till exempel genom en uppdatering av språkbruket vid övningarna och en ickebinär körklädsel. Att nå en större tillgänglighet i körarbetet betyder att körledaren måste ta hänsyn till personer med begränsad kunskap i notläsning eller inlärningssvårigheter och tillhandahålla hjälpredskap som underlättar inlärningen. För att nå större tillgänglighet behöver personer med särskilda behov tas till hänsyn vid valet av övnings- eller konsertlokaler. Körledarens attityd och exempel i dessa frågor kommer påverka hela gruppens inställning.
Uppsatsen är en litteraturöversikt där jag genom ett hermeneutiskt tillvägagångssätt undersökt litteratur om ledarskap i musikaliska ensembler samt litteratur som behandlar de olika aspekter på inklusivitet och tillgänglighet jag sett som mest relevanta för körledare. Min förförståelse var att körledaren genom sin personlighet, sitt ledarskap och sitt bemötande av körmedlemmarna påverkar den interna stämningen i kören.
En körledares roll som ledare för sin ensemble är mångfacetterad. För att hantera situationer av olika slag kommer körledaren behöva alterera mellan olika ledarstilar. För att detta ska lyckas behöver hen vara lyhörd för vilken ledarstil den ifrågavarande situationen kräver. Arbetet med kören kommer behöva göras könsneutralt för att bättre inkludera personer som inte passar in i en heteronormativ eller binär könsidentitet eller sexualitet, till exempel genom en uppdatering av språkbruket vid övningarna och en ickebinär körklädsel. Att nå en större tillgänglighet i körarbetet betyder att körledaren måste ta hänsyn till personer med begränsad kunskap i notläsning eller inlärningssvårigheter och tillhandahålla hjälpredskap som underlättar inlärningen. För att nå större tillgänglighet behöver personer med särskilda behov tas till hänsyn vid valet av övnings- eller konsertlokaler. Körledarens attityd och exempel i dessa frågor kommer påverka hela gruppens inställning.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]