Kateuden siivittämänä - Kasvutarina suhteestani kateuteen
Susimäki, Julius (2024-03-25)
Susimäki, Julius
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
25.03.2024
Maisterin opinnäytetyö
näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053041387
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053041387
Tiivistelmä
Kirjoitan kirjallisessa opinnäytteessäni suhteestani kateuden tunteeseen, joka mielestäni kumpuaa riittämättömyyden kokemuksesta.
Käsittelen sitä, mistä kokemani kateuden tunne ja riittämättömyyden kokemus ovat mahdollisesti lähtöisin. Tarkastelen, miten ne ovat näyttäytyneet suhteessa itseeni ja taiteen tekemiseen. Pohdin, mitä haittaa ja hyötyä kateudesta mahdollisesti on. Kirjallisen opinnäytteeni
isoin luku käsittelee taiteellista opinnäytettäni, Release lyhytelokuvaa, jonka aiheena on kateus. Elokuvassa pyrin taiteen keinoin,
näyttämään katsojille, millaiseksi kateuden tunne muuttaa mielenmaisemani ja kuinka pääsen sen kahlitsevasta suhteesta irti. Kirjallinen ja taiteellinen opinnäytteeni ovat olleet työpari, joita olen työstänyt limittäin. Elokuva on lopputulema kaikista havainnoistani, joita tässä kirjallisessa opinnäytteessäni käsittelen. Elokuvan tekoprosessin aikana syntyneet havaintoni ovat puolestaan osana kirjallisen opinnäytteeni käsittelylukuja ja pohdintoja. Lopuksi reflektoin, miten suhtaudun kokemiini tuntemuksiin näin valmistumisen kynnyksellä.
Kirjallisen opinnäytteeni alussa avaan suhdettani Teatterikorkeakouluun. Kuvailen, kuinka pääsykokeista muodostui minulle väylä hakea hyväksyntää. Kirjoitan siitä, millainen vaikutus monen vuoden hakuprosessilla oli minuun. Tarkastelen, mitä se minussa aiheutti, kun minut
lopulta valittiin opiskelijaksi. Kirjoitan myös näkemyksistäni, millaisia vaikutuksia lapsuudellani on saattanut olla minäkuvaani.
Kolmannessa luvussa käsittelen asioita, joihin kateuden tunteeni on kohdistunut. Ensiksi pohdin roolikateutta. Olen esimerkiksi ajatellut, että minussa on jotain vikaa, kun en ole saanut tiettyä roolia. Kirjoitan, kuinka kateuden tunteen taustalla, on ollut kokemus riittämättömyydestä ja tarve tulla nähdyksi Kuvailen tilanteita, joissa kateuden tunne on nostanut päätään, ja mitä nuo kokemukset ovat minulle opettaneet. Seuraavaksi kirjoitan itkemisestä. Kuvailen, kuinka kyyneleiden valuminen näytellessä, on aikaisemmin määrittänyt minun mielessäni omaa sekä muiden näyttelijäntyötä. Avaan myös tämänhetkistä suhtautumistani itkemiseen. Jaan kokemuksiani siitä, mitä on seurannut, kun olen tähdännyt tiettyyn päämäärään näytellessäni. Olin asettanut itkemisen ainoaksi päämääräksi, jolloin rehellisyys hetkessä elämiseen jäi huomiotta.
Neljännessä luvussa kirjoitan näkemyksistäni kateuden huonoista ja hyvistä puolista. Kerron havainnoistani, kuinka kateus on ollut esteenä työssäni ja miten kateus on ollut myös voimavarani tehdä taidetta täydellä sydämellä. Kirjoitan myös ADHD:sta ja siitä, millainen eteenpäin työntävä voima se on ollut yhdistettynä perfektionismiini.
Viidennessä luvussa kirjoitan irtautumisen kokemuksistani näytellessä, kun näen itseni ulkopuolelta, enkä ole enää läsnä näyttämöllä. Jaan myös keinojani päästä takaisin kohtauksen sisään, kuten esimerkiksi fokuksen siirtämisen vastanäyttelijän kuuntelemiseen.
Kuudennessa luvussa pohdin psyykkisen hyvinvoinnin merkitystä näyttelijän opinnoissa ja työkentällä. Kuvailen työkaluja, joita olen käyttänyt esitykseen valmistautumiseen. Pohdin, mistä olisi lisäksi voinut olla minulle hyötyä opiskellessani.
Viimeinen luku käsittelee lyhytelokuvaani Release. Puran elokuvan tekemisen eri vaiheita läpi. Lähden liikkeelle ideoinnista. Kirjoitan käsikirjoittamisesta, taiteellisesta suunnittelusta, elokuvan symbolismista, kuvauksista sekä jälkitöistä. Ison osan luvusta saa pohdintani näyttelijäntyöstä sekä ohjaamisesta. Kirjoitan, miten perfektionismini ja riittämättömyyden tunteeni ovat tulleet esille, monen eri vastuualueen hoitamisessa. Luvun loppuun summaan, mitä kaikkea produktio opetti minulle elokuvan tekemisestä ja näyttelijäntyöstä.
Lopuksi teen yhteenvedon kasvustani parempaan henkiseen mielentilaan. Reflektoin oppimiani asioita itsestäni ja taiteen tekemisestä.
Tarkastelen mennyttä ja suhtautumistani tulevaan valmistumiseen.
Käsittelen sitä, mistä kokemani kateuden tunne ja riittämättömyyden kokemus ovat mahdollisesti lähtöisin. Tarkastelen, miten ne ovat näyttäytyneet suhteessa itseeni ja taiteen tekemiseen. Pohdin, mitä haittaa ja hyötyä kateudesta mahdollisesti on. Kirjallisen opinnäytteeni
isoin luku käsittelee taiteellista opinnäytettäni, Release lyhytelokuvaa, jonka aiheena on kateus. Elokuvassa pyrin taiteen keinoin,
näyttämään katsojille, millaiseksi kateuden tunne muuttaa mielenmaisemani ja kuinka pääsen sen kahlitsevasta suhteesta irti. Kirjallinen ja taiteellinen opinnäytteeni ovat olleet työpari, joita olen työstänyt limittäin. Elokuva on lopputulema kaikista havainnoistani, joita tässä kirjallisessa opinnäytteessäni käsittelen. Elokuvan tekoprosessin aikana syntyneet havaintoni ovat puolestaan osana kirjallisen opinnäytteeni käsittelylukuja ja pohdintoja. Lopuksi reflektoin, miten suhtaudun kokemiini tuntemuksiin näin valmistumisen kynnyksellä.
Kirjallisen opinnäytteeni alussa avaan suhdettani Teatterikorkeakouluun. Kuvailen, kuinka pääsykokeista muodostui minulle väylä hakea hyväksyntää. Kirjoitan siitä, millainen vaikutus monen vuoden hakuprosessilla oli minuun. Tarkastelen, mitä se minussa aiheutti, kun minut
lopulta valittiin opiskelijaksi. Kirjoitan myös näkemyksistäni, millaisia vaikutuksia lapsuudellani on saattanut olla minäkuvaani.
Kolmannessa luvussa käsittelen asioita, joihin kateuden tunteeni on kohdistunut. Ensiksi pohdin roolikateutta. Olen esimerkiksi ajatellut, että minussa on jotain vikaa, kun en ole saanut tiettyä roolia. Kirjoitan, kuinka kateuden tunteen taustalla, on ollut kokemus riittämättömyydestä ja tarve tulla nähdyksi Kuvailen tilanteita, joissa kateuden tunne on nostanut päätään, ja mitä nuo kokemukset ovat minulle opettaneet. Seuraavaksi kirjoitan itkemisestä. Kuvailen, kuinka kyyneleiden valuminen näytellessä, on aikaisemmin määrittänyt minun mielessäni omaa sekä muiden näyttelijäntyötä. Avaan myös tämänhetkistä suhtautumistani itkemiseen. Jaan kokemuksiani siitä, mitä on seurannut, kun olen tähdännyt tiettyyn päämäärään näytellessäni. Olin asettanut itkemisen ainoaksi päämääräksi, jolloin rehellisyys hetkessä elämiseen jäi huomiotta.
Neljännessä luvussa kirjoitan näkemyksistäni kateuden huonoista ja hyvistä puolista. Kerron havainnoistani, kuinka kateus on ollut esteenä työssäni ja miten kateus on ollut myös voimavarani tehdä taidetta täydellä sydämellä. Kirjoitan myös ADHD:sta ja siitä, millainen eteenpäin työntävä voima se on ollut yhdistettynä perfektionismiini.
Viidennessä luvussa kirjoitan irtautumisen kokemuksistani näytellessä, kun näen itseni ulkopuolelta, enkä ole enää läsnä näyttämöllä. Jaan myös keinojani päästä takaisin kohtauksen sisään, kuten esimerkiksi fokuksen siirtämisen vastanäyttelijän kuuntelemiseen.
Kuudennessa luvussa pohdin psyykkisen hyvinvoinnin merkitystä näyttelijän opinnoissa ja työkentällä. Kuvailen työkaluja, joita olen käyttänyt esitykseen valmistautumiseen. Pohdin, mistä olisi lisäksi voinut olla minulle hyötyä opiskellessani.
Viimeinen luku käsittelee lyhytelokuvaani Release. Puran elokuvan tekemisen eri vaiheita läpi. Lähden liikkeelle ideoinnista. Kirjoitan käsikirjoittamisesta, taiteellisesta suunnittelusta, elokuvan symbolismista, kuvauksista sekä jälkitöistä. Ison osan luvusta saa pohdintani näyttelijäntyöstä sekä ohjaamisesta. Kirjoitan, miten perfektionismini ja riittämättömyyden tunteeni ovat tulleet esille, monen eri vastuualueen hoitamisessa. Luvun loppuun summaan, mitä kaikkea produktio opetti minulle elokuvan tekemisestä ja näyttelijäntyöstä.
Lopuksi teen yhteenvedon kasvustani parempaan henkiseen mielentilaan. Reflektoin oppimiani asioita itsestäni ja taiteen tekemisestä.
Tarkastelen mennyttä ja suhtautumistani tulevaan valmistumiseen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]