”"Totta kai sillä on vaikutusta, vaikka se ei ois haavoittavaa” - Turvallisuudesta ja suostumuksesta teatterityöskentelyssä ja -opetuksessa
Kannisto, Katariina (2024-05-02)
Kannisto, Katariina
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
02.05.2024
Maisterin opinnäytetyö
teatteriopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250666
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250666
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytteessäni suostumuksen ja turvallisuuden teemoja teatterityöskentelyssä ja opetuksessa. Avaan sitä, miten jokainen opettaja ja ohjaaja voi työssään luoda turvallisempia tiloja näyttelijöille ja opiskelijoille.
Tutkin turvallisuuden ja suostumuksen toteutumista teatterityössä ja opetuksessa tutkimusten, kirjallisuuden ja teemahaastattelujen kautta. Haastattelin opinnäytettäni varten Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen opiskelijoita. Haastatteluissa kysyin suostumuksen ja turvallisuuden teemoista yleisellä tasolla sekä osana haastateltavien opintojaan Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen opinnoissa.
Avaan opinnäytteessäni sekä omia työtapojani sekä yleisemmin kentällä käytössä olevia työtapoja ja harjoitteita. Haluan myös tuoda näkyväksi niitä ongelmakohtia ja tilanteita, joissa opiskelijoiden ja näyttelijöiden turvallisuus ja suostumus tulisi ottaa nykyistä paremmin huomioon. Tarkastelen myös sitä, millaisia turvallisuutta edistäviä keinoja ja työtapoja teatterinkentällä jo toteutuu.
Aloitan työni kertomalla niistä lähtökohdista, joista kirjoitan, sekä esittelemällä työni tärkeimpiä kirjallisia lähteitä. Yhtenä tärkeimmistä kirjallisista lähteistäni nostan esille Chelsea Pacen kirjan Staging sex sekä Ayisha Mackie-Stephensonin toimittaman Intimacy directing for theatre,
Kerron työssäni myös omasta työroolistani teatteripedagogina, sekä siitä, kuinka koen tämän jakautuvan omalla kohdallani kahteen rooliin – ohjaaja ja opettaja. Esittelen haastatteluista noussutta materiaalia ja peilaan kentällä tapahtuvaa toimintaa haastatteluissa nousseisiin huomioihin. Tämä haastatteluista saamani materiaali tukee ajatteluani sekä haastaa sitä ja toimii keskustelukumppanina läpi työn.
Kerron opinnäytteessäni myös omasta työstäni tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Pyrin avaamaan paitsi oman työni, myös haastattelujen, kirjallisuuden ja tutkimusten kautta, niitä keinoja, joita jokaisen opettajan ja ohjaajan tulisi ottaa käyttöönsä. Tuon esille myös sitä, kuinka täysin turvallista tilaa ei voi luvata ja tarkastelen anteeksi pyytämisen ja virheiden hyväksymisen tärkeyttä suhteessa turvallisuuden tunteisiin.
Tuon työssäni esille sen kuinka jokaisella, erityisesti opettajilla ja ohjaajilla, on valtaa muuttaa kentän toimintatapoja. Tehdäkseni tämän näkyväksi annan myös selkeitä esimerkkejä harjoitteista ja työtavoista, joilla työskentelystä voi luoda turvallisempaa ja ottaa opiskelijoiden ja näyttelijöiden suostumuksen huomioon.
Tutkin turvallisuuden ja suostumuksen toteutumista teatterityössä ja opetuksessa tutkimusten, kirjallisuuden ja teemahaastattelujen kautta. Haastattelin opinnäytettäni varten Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen opiskelijoita. Haastatteluissa kysyin suostumuksen ja turvallisuuden teemoista yleisellä tasolla sekä osana haastateltavien opintojaan Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen opinnoissa.
Avaan opinnäytteessäni sekä omia työtapojani sekä yleisemmin kentällä käytössä olevia työtapoja ja harjoitteita. Haluan myös tuoda näkyväksi niitä ongelmakohtia ja tilanteita, joissa opiskelijoiden ja näyttelijöiden turvallisuus ja suostumus tulisi ottaa nykyistä paremmin huomioon. Tarkastelen myös sitä, millaisia turvallisuutta edistäviä keinoja ja työtapoja teatterinkentällä jo toteutuu.
Aloitan työni kertomalla niistä lähtökohdista, joista kirjoitan, sekä esittelemällä työni tärkeimpiä kirjallisia lähteitä. Yhtenä tärkeimmistä kirjallisista lähteistäni nostan esille Chelsea Pacen kirjan Staging sex sekä Ayisha Mackie-Stephensonin toimittaman Intimacy directing for theatre,
Kerron työssäni myös omasta työroolistani teatteripedagogina, sekä siitä, kuinka koen tämän jakautuvan omalla kohdallani kahteen rooliin – ohjaaja ja opettaja. Esittelen haastatteluista noussutta materiaalia ja peilaan kentällä tapahtuvaa toimintaa haastatteluissa nousseisiin huomioihin. Tämä haastatteluista saamani materiaali tukee ajatteluani sekä haastaa sitä ja toimii keskustelukumppanina läpi työn.
Kerron opinnäytteessäni myös omasta työstäni tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Pyrin avaamaan paitsi oman työni, myös haastattelujen, kirjallisuuden ja tutkimusten kautta, niitä keinoja, joita jokaisen opettajan ja ohjaajan tulisi ottaa käyttöönsä. Tuon esille myös sitä, kuinka täysin turvallista tilaa ei voi luvata ja tarkastelen anteeksi pyytämisen ja virheiden hyväksymisen tärkeyttä suhteessa turvallisuuden tunteisiin.
Tuon työssäni esille sen kuinka jokaisella, erityisesti opettajilla ja ohjaajilla, on valtaa muuttaa kentän toimintatapoja. Tehdäkseni tämän näkyväksi annan myös selkeitä esimerkkejä harjoitteista ja työtavoista, joilla työskentelystä voi luoda turvallisempaa ja ottaa opiskelijoiden ja näyttelijöiden suostumuksen huomioon.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]