Hissi näyttämöllä
Kotilainen, Pauli (2024-06-05)
Kotilainen, Pauli
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
05.06.2024
Maisterin opinnäytetyö
äänisuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250776
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250776
Tiivistelmä
Maisteriopinnäytteeni kirjallisessa osassa puran omaa suunnitteluprosessiani taiteellisen opinnäytteeni KaniJaniKani-esityksen hissin äänisuunnittelun kautta. Pyrin avaamaan opinnäytteessä, kuinka esityksessä esiintynyt yksityiskohta on mahdollista näyttämöllistää. Tässä tapauksessa lähden hissin kautta avaamaan minkälaisia merkityksiä sen näyttämöllistäminen voi tuottaa ja kuinka suunnitteluprosessini on yhteydessä suunnitteluajatteluun sekä sen parissa käytettyyn suunnitteluteoriaan. Analysoin tekemääni esitystä sekä hissiä näyttämöllä lähdekirjallisuuden ja prosessissa syntyneiden havaintojeni pohjalta. Opinnäytteeni rakenne on jäsennelty hissimatkan tavoin.
Kirjallisen osan johdannossa pyrin selventämään, miksi käsittelen juuri hissiä yksittäisenä yksityiskohtana ja esitän kysymyksen siitä, voiko yksittäisen elementin tarkastelun kautta saada tietoa omasta praktiikasta, joka on sovellettavissa myös laajemmin.
Toisessa osassa avaan hissin eri merkityksiä esityksen kontekstissa. Määrittelen konkretian kautta, mikä on hissitila ja minkälaisia symbolisia merkityksiä sillä voi olla. Avaan myös hissitilan äänellistä kokemusta.
Kolmannessa osassa käsittelen esityksen hissin suunnitteluprosessia perinteisemmän suunnittelumallin sekä suunnitteluajattelun kautta. Tuon tässä esiin, että suunnittelu on myös oman toiminnan ohjaamista kohti haluttua ratkaisua tiedostetun ja tiedostamattoman ajattelun vuorotellessa.
Neljännessä osassa tarkastelen taiteellista osaa laajemmin esiin nousseiden haasteiden kautta. Avaan esityksen maailmaa, teknisiä ratkaisuja, ennakkosuunnittelujakson ja harjoituskauden suhdetta, esityksen laajempia äänellisiä kuljetuksia ja esityksen dramaturgian äänelle asettamia odotuksia. Eri näkökulmien kautta pyrin avaamaan omaa äänisuunnittelua sekä näkemyksiäni äänisuunnittelun roolista esittävissä taiteissa.
Lopussa pyrin löytämään yhteyksiä eri osien välillä ja pohdin mihin suuntaan ajatteluni opinnäyteprosessissa kehittyi.
Opinnäytteen kirjallisen osan lähtökohtana on ollut tarve ymmärtää omaa suunnitteluprosessiani sekä kuinka voisin avata sitä muille. Olen ollut kiinnostunut siitä, miten yksittäiset elementit voivat tuottaa laajempia merkityksiä ja kuinka niitä tarkastelemalla voi ymmärtää omia valintoja suunnitteluprosessissa. Lisäksi olen kiinnostunut siitä, mikä on pienin määrä äänellisiä elementtejä, joita tarvitaan luomaan vaikutelma tilasta tilan sisällä.
Kirjallisen osan johdannossa pyrin selventämään, miksi käsittelen juuri hissiä yksittäisenä yksityiskohtana ja esitän kysymyksen siitä, voiko yksittäisen elementin tarkastelun kautta saada tietoa omasta praktiikasta, joka on sovellettavissa myös laajemmin.
Toisessa osassa avaan hissin eri merkityksiä esityksen kontekstissa. Määrittelen konkretian kautta, mikä on hissitila ja minkälaisia symbolisia merkityksiä sillä voi olla. Avaan myös hissitilan äänellistä kokemusta.
Kolmannessa osassa käsittelen esityksen hissin suunnitteluprosessia perinteisemmän suunnittelumallin sekä suunnitteluajattelun kautta. Tuon tässä esiin, että suunnittelu on myös oman toiminnan ohjaamista kohti haluttua ratkaisua tiedostetun ja tiedostamattoman ajattelun vuorotellessa.
Neljännessä osassa tarkastelen taiteellista osaa laajemmin esiin nousseiden haasteiden kautta. Avaan esityksen maailmaa, teknisiä ratkaisuja, ennakkosuunnittelujakson ja harjoituskauden suhdetta, esityksen laajempia äänellisiä kuljetuksia ja esityksen dramaturgian äänelle asettamia odotuksia. Eri näkökulmien kautta pyrin avaamaan omaa äänisuunnittelua sekä näkemyksiäni äänisuunnittelun roolista esittävissä taiteissa.
Lopussa pyrin löytämään yhteyksiä eri osien välillä ja pohdin mihin suuntaan ajatteluni opinnäyteprosessissa kehittyi.
Opinnäytteen kirjallisen osan lähtökohtana on ollut tarve ymmärtää omaa suunnitteluprosessiani sekä kuinka voisin avata sitä muille. Olen ollut kiinnostunut siitä, miten yksittäiset elementit voivat tuottaa laajempia merkityksiä ja kuinka niitä tarkastelemalla voi ymmärtää omia valintoja suunnitteluprosessissa. Lisäksi olen kiinnostunut siitä, mikä on pienin määrä äänellisiä elementtejä, joita tarvitaan luomaan vaikutelma tilasta tilan sisällä.