What Is My Noise About?
Ostrogradskaya, Alina (2024-04-29)
Ostrogradskaya, Alina
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
29.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
äänisuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250777
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250777
Tiivistelmä
Tämä maisterin opinnäytetyön kirjallinen osio on reflektiivinen teksti, jossa käsittelen omaa taiteellista praktiikkaani kokonaisuudessaan, sekä noisen roolia siinä.
Pohdintani perustuu henkilökohtaiseen kokemukseeni subjektina ääniteknisellä alalla, sekä äänisuunnittelijana ja musiikin tekijänä, joka työskentelee noisen ja raa’an ääniestetiikan parissa. Opiskeluni äänisuunnittelun koulutusohjelmalla on osunut aikaan, jolloin äänentutkimus ja diskurssi noisesta ja hiljaisuudesta on aktiivisesti muuttunut ja kehittynyt. Olen löytänyt itseni mitä kiinnostavampien näkemysten ja lähestymistapojen keskeltä. Voin kuvailla noisea omassa taiteellisessa praktiikassani erilaisten elementtien ja pohdintojen kerrostumana. Noise on niin ääniesteettinen mieltymykseni, kuin itseäni taitelijana asettaminen laajempaan kontekstiin. Elämäni aikana olen saanut vaikutteita eri kulttuureista ja keskusteluista. Olen seurannut muuttuvaa ääniteknistä diskurssia ja olen ollut osana sitä aktiivisena ääniteknisellä alalla toimivana subjektina. Lähestyen reflektiota henkilökohtaisen kokemukseni ja historiani kautta, löydän diskurssin, johon voin tällä hetkellä asettua.
Johdannossa avaan valitsemieni aihepiirien taustat. Toisen luvun raameissa keskityn oman taiteellisen praktiikkani reflektointiin. Puhun omista kokemuksista ja epävarmuudesta, jota jossain määrin edelleen koen, sekä kiinnitän huomiota siihen, miten naisääneen on suhtauduttu länsimaisessa historiassa. Kerron lisäksi siitä, mistä tällaisen suhtautumisen juuret voisivat löytyä. Tämän jälkeen siirryn käsittelemään opinnäytteeni taiteellista osiota, tanssiteosta Fera Matter. Avaan työskentelyn ja teoksen taustat, kerron taiteellisista ja teknisistä ratkaisuista äänisuunnittelussa. Neljännessä luvussa palaan taas omaan praktiikkaani liittyviin pohdintoihin. Nostan esiin näkyvyyden tärkeyttä ja kerron naistekijöitä ääniteknisellä alalla tukevista aloitteista, sekä uusista akateemisista suuntauksista, jotka lähestyvät äänentutkimusta ja toimintaa kriittisen ajattelun kautta.
Tämän opinnäytetyön nimi What Is My Noise About? toistuu sen viimeisen luvun nimessä ja korostaa käsittelemieni aiheiden kompleksisuutta. En löydä selkeää vastausta tähän kysymykseen, ja esitän yhä enemmän kysymyksiä, antaen näin itselleni mahdollisuuden etsiä uusia lähtökohtia taiteelliselle praktiikalleni.
Pohdintani perustuu henkilökohtaiseen kokemukseeni subjektina ääniteknisellä alalla, sekä äänisuunnittelijana ja musiikin tekijänä, joka työskentelee noisen ja raa’an ääniestetiikan parissa. Opiskeluni äänisuunnittelun koulutusohjelmalla on osunut aikaan, jolloin äänentutkimus ja diskurssi noisesta ja hiljaisuudesta on aktiivisesti muuttunut ja kehittynyt. Olen löytänyt itseni mitä kiinnostavampien näkemysten ja lähestymistapojen keskeltä. Voin kuvailla noisea omassa taiteellisessa praktiikassani erilaisten elementtien ja pohdintojen kerrostumana. Noise on niin ääniesteettinen mieltymykseni, kuin itseäni taitelijana asettaminen laajempaan kontekstiin. Elämäni aikana olen saanut vaikutteita eri kulttuureista ja keskusteluista. Olen seurannut muuttuvaa ääniteknistä diskurssia ja olen ollut osana sitä aktiivisena ääniteknisellä alalla toimivana subjektina. Lähestyen reflektiota henkilökohtaisen kokemukseni ja historiani kautta, löydän diskurssin, johon voin tällä hetkellä asettua.
Johdannossa avaan valitsemieni aihepiirien taustat. Toisen luvun raameissa keskityn oman taiteellisen praktiikkani reflektointiin. Puhun omista kokemuksista ja epävarmuudesta, jota jossain määrin edelleen koen, sekä kiinnitän huomiota siihen, miten naisääneen on suhtauduttu länsimaisessa historiassa. Kerron lisäksi siitä, mistä tällaisen suhtautumisen juuret voisivat löytyä. Tämän jälkeen siirryn käsittelemään opinnäytteeni taiteellista osiota, tanssiteosta Fera Matter. Avaan työskentelyn ja teoksen taustat, kerron taiteellisista ja teknisistä ratkaisuista äänisuunnittelussa. Neljännessä luvussa palaan taas omaan praktiikkaani liittyviin pohdintoihin. Nostan esiin näkyvyyden tärkeyttä ja kerron naistekijöitä ääniteknisellä alalla tukevista aloitteista, sekä uusista akateemisista suuntauksista, jotka lähestyvät äänentutkimusta ja toimintaa kriittisen ajattelun kautta.
Tämän opinnäytetyön nimi What Is My Noise About? toistuu sen viimeisen luvun nimessä ja korostaa käsittelemieni aiheiden kompleksisuutta. En löydä selkeää vastausta tähän kysymykseen, ja esitän yhä enemmän kysymyksiä, antaen näin itselleni mahdollisuuden etsiä uusia lähtökohtia taiteelliselle praktiikalleni.