Matkani näyttelijäksi, pohdintoja eheytymisestä
Nousiainen, Heikki (2024-04-21)
Nousiainen, Heikki
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
21.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753302
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni “Matkani näyttelijäksi, pohdintoja eheytymisestä”, avaan matkaani näyttelijäksi. Pohdin viimeistä yhdeksää vuotta. Hetkestä kun havahduin kaipaavani elämääni muutosta, aina tähän hetkeen asti. Keskityn erityisesti eri vaiheisiini matkallani. Avaan myös muutaman Teatterikorkeakoulun aikaisen teatteriprojektini prosesseja.
Johdannossa pohdin ahdistuksen merkitystä elämääni, kerron mihin ahdistus on elämässäni vaikuttanut ja tulen lopputulemaan, jossa ahdistus on minulle enemmänkin suunnannäyttäjä, kuin ikävä tunnetila, jota täytyisi paeta.
Toisessa osiossa “SUUNNAN ETSIMINEN” avaan lähtöpistettäni matkallani, kerron silloisesta elämäntilanteestani ja halustani saada muutosta tähän. Lisäksi avaan tekijöitä, jotka saivat muutoksen käyntiin. Kolmannessa osiossa “KIURUVEDELLÄ, HELMIKUUSSA 2015”, avaan kokemukseni sattumanvaraisesti tapahtuneesta päihtymystilasta, joka sai aikaan merkittävän muutoksen omassa psyykessäni. Kerron miten kyseinen päihtymystila vaikutti omaan suhtautumiseeni maailmaan, miten tuo tapahtuma vaikutti omaan hyvinvointiini ja antoi itsevarmuutta lähteä jahtaamaan unelmaani muutoksesta.
Neljännessä osiossa “MATKA TEATTERIOPINTOIHIN”, käyn läpi jokaisen vaiheen matkallani ennen teatterikorkeakoulua. Kerron ajastani Teatteri Rajarikossa, Joensuun Kaupunginteatterilla, Ylioppilasteatterilla, Lahden Kansanopistossa, sekä muutamasta Teatterikorkeakoulun pääsykokeesta. Pohdin mikä näissä eri teattereissa oli itselleni merkittävintä niin ihmisenä, kuin näyttelijäopiskelijana.
Viidennessä osiossa “SCOTT MILLER METHOD” avaan Scott Millerin pitämän kurssin merkittävimpiä asioita itselleni. Kerron havainnoistani suhteessa hengitykseen, tekstin opetteluun, sekä ohjattavana olemiseen.
Kuudennessa osiossa “ITSEVARMUUS HARJOITUKSISSA”, kerron kuinka ymmärsin Teatterikorkeakoulun aikana olevani itsevarmimmillani harjoitustilanteissa, teatterin kontekstissa. Kerron kuinka ryhmätyössä olevat selkeät raamit mahdollistavat itselleni vapautumisen läsnäoloon. Kerron kokemuksistani meditaatiosta, Yoga Nidrasta, sekä holotrooppisestä hengitystyöskentelystä, lisäksi avaan miten nämä ovat vaikuttaneet omaan näyttelijyyteeni. Seitsämännessä osiossa “TANSSITEATTERI”, kerron kokemuksestani biisin tekemisestä luokkalaisteni kanssa. Olen liittänyt osion loppuun tanssiteatterin aikana syntyneeseen biisiin improvisoimani tekstin. Kahdennaksessa osiossa “KANIJANIKANI”, kerron kyseisen produktion harjoitusprosessista. Avaan omia haasteitani roolini kanssa, ja miten ratkaisin ne. Kerron kuinka elämäni kokemuksien kautta olen voinut näytellä sienitrippiä kokonaisvaltaisesti. Viimeisessä, yhdeksännessä osiossa “LOPUKSI”, tuon opinnäytetyön päätökseen ja pohdin mitä havaintoja olen prosessin aikana tehnyt. Kerron turvallisen tilan ja ryhmätyön merkityksestä itselleni. Lopussa kiitän itselleni merkittäviä tahoja.
Johdannossa pohdin ahdistuksen merkitystä elämääni, kerron mihin ahdistus on elämässäni vaikuttanut ja tulen lopputulemaan, jossa ahdistus on minulle enemmänkin suunnannäyttäjä, kuin ikävä tunnetila, jota täytyisi paeta.
Toisessa osiossa “SUUNNAN ETSIMINEN” avaan lähtöpistettäni matkallani, kerron silloisesta elämäntilanteestani ja halustani saada muutosta tähän. Lisäksi avaan tekijöitä, jotka saivat muutoksen käyntiin. Kolmannessa osiossa “KIURUVEDELLÄ, HELMIKUUSSA 2015”, avaan kokemukseni sattumanvaraisesti tapahtuneesta päihtymystilasta, joka sai aikaan merkittävän muutoksen omassa psyykessäni. Kerron miten kyseinen päihtymystila vaikutti omaan suhtautumiseeni maailmaan, miten tuo tapahtuma vaikutti omaan hyvinvointiini ja antoi itsevarmuutta lähteä jahtaamaan unelmaani muutoksesta.
Neljännessä osiossa “MATKA TEATTERIOPINTOIHIN”, käyn läpi jokaisen vaiheen matkallani ennen teatterikorkeakoulua. Kerron ajastani Teatteri Rajarikossa, Joensuun Kaupunginteatterilla, Ylioppilasteatterilla, Lahden Kansanopistossa, sekä muutamasta Teatterikorkeakoulun pääsykokeesta. Pohdin mikä näissä eri teattereissa oli itselleni merkittävintä niin ihmisenä, kuin näyttelijäopiskelijana.
Viidennessä osiossa “SCOTT MILLER METHOD” avaan Scott Millerin pitämän kurssin merkittävimpiä asioita itselleni. Kerron havainnoistani suhteessa hengitykseen, tekstin opetteluun, sekä ohjattavana olemiseen.
Kuudennessa osiossa “ITSEVARMUUS HARJOITUKSISSA”, kerron kuinka ymmärsin Teatterikorkeakoulun aikana olevani itsevarmimmillani harjoitustilanteissa, teatterin kontekstissa. Kerron kuinka ryhmätyössä olevat selkeät raamit mahdollistavat itselleni vapautumisen läsnäoloon. Kerron kokemuksistani meditaatiosta, Yoga Nidrasta, sekä holotrooppisestä hengitystyöskentelystä, lisäksi avaan miten nämä ovat vaikuttaneet omaan näyttelijyyteeni. Seitsämännessä osiossa “TANSSITEATTERI”, kerron kokemuksestani biisin tekemisestä luokkalaisteni kanssa. Olen liittänyt osion loppuun tanssiteatterin aikana syntyneeseen biisiin improvisoimani tekstin. Kahdennaksessa osiossa “KANIJANIKANI”, kerron kyseisen produktion harjoitusprosessista. Avaan omia haasteitani roolini kanssa, ja miten ratkaisin ne. Kerron kuinka elämäni kokemuksien kautta olen voinut näytellä sienitrippiä kokonaisvaltaisesti. Viimeisessä, yhdeksännessä osiossa “LOPUKSI”, tuon opinnäytetyön päätökseen ja pohdin mitä havaintoja olen prosessin aikana tehnyt. Kerron turvallisen tilan ja ryhmätyön merkityksestä itselleni. Lopussa kiitän itselleni merkittäviä tahoja.