Kylläiset ja horjuvat kokonaisuudet
Lietonen, Eeva (2024-03-19)
Lietonen, Eeva
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
19.03.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558024
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558024
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Opinnäytteen taiteellinen osa oli esillä osana Kuvan Kevät -maisterinäyttelyä Kuva/Tila -galleriassa 6.5–4.6.2023. Näyttelykokonaisuuteni koostui viidestä öljyvärimaalauksesta, kolmesta pronssiveistoksesta ja näyttelytilan seinään tehdystä freskosta. Kuvan Kevät -näyttelyn teosten valmistamisessa halusin työskennellä perinteisiksi miellettyjen tekniikoiden kanssa ja liikutella niiden piirteitä erilaisiin suuntiin ja yhdistelmiin. Kokonaisuuden rakentamisessa olin kiinnostunut materiaalien, tekniikoiden, muotojen ja eleiden kohtaamisesta; yhteenliittymistä, joita teokset, galleriatila, muuttuva valo ja yleisö muodostaisivat. Opinnäytteen kirjallisessa osuudessa tarkastelen taiteellista tekemistäni. Pohdin suhdettani eri
tekniikoihin, pääasiassa öljymaalaukseen; millä tavoin erilaiset tekijät ja toimijuudet ovat mukana teosteni syntyprosesseissa ja öljymaalinvalmistuksessa? Kuvailen ruumiini ja materiaalien liikkeiden yhteistyötä, jotka usein jäävät valmiissa teoksissa katsojalle näkymättömiksi. Nostan taiteellisen prosessikuvauksen rinnalle minua askarruttavia ja kiinnostavia uusmaterialistisia ajattelun tapoja, jotka korostavat vuorovaikutusta ja verkostomaisia suhteita eri toimijoiden välillä. Materiaaleihin perehtyminen on syventänyt suhdettani ympäröivään näkyvään ja näkymättömään maailmaan sekä laajentanut ajatteluani erilaisiin ajallisiin perspektiiveihin. Käsittelen syväajan teemoja ja kuvittelen käyttämieni pigmenttien aikaisempia olomuotoja sekä matkaa maakerroksista teokseeni. Kuvailen öljymaalin valmistuksen yhteydessä tekemiäni havaintoja pigmenteistä ja kerron kuinka ne osallistuvat osana muita moninaisia toimijuuksia taiteelliseen tekemiseeni sekä ohjaavat kuva-aiheiden syntymistä. Prosessikuvauksen kautta kurotan maalausteni kuva-aiheiden äärelle ja käsittelen niiden syntymistä sekä merkityksiä erottamattomana osana taiteellista prosessia. Merkitys teoksissani ei rajoitu pinnan tasolle; maalaukseni eivät ole ainoastaan kuvia, vaan tiivistymiä siitä, miten avaudun maalausprosessissa maailmalle ja millaisena maailma avautuu minulle. Tarkastelen Kuvan Kevät -maisterinäyttelyn teoksiani, niiden tekoprosesseja ja näyttelykokonaisuuden ripustamista. Kerron freskon valmistusprosessista ja käyn läpi näyttelyyn tekemäni freskon syntyprosessin. Prosessikuvauksessa annan tilaa ja arvoa materiaaliselle ja konkreettiselle työlle. Tekstikokonaisuus sisältää oivalluksia, hankaumia ja ristiriitaisuuksia, joihin pyrin suhtautumaan hyväksyvästi ja vaalien. Opinnäytteeni on toiminut ajatteluni työkaluna ja harjoituksena sanallistaa taiteellista tekemistäni.
tekniikoihin, pääasiassa öljymaalaukseen; millä tavoin erilaiset tekijät ja toimijuudet ovat mukana teosteni syntyprosesseissa ja öljymaalinvalmistuksessa? Kuvailen ruumiini ja materiaalien liikkeiden yhteistyötä, jotka usein jäävät valmiissa teoksissa katsojalle näkymättömiksi. Nostan taiteellisen prosessikuvauksen rinnalle minua askarruttavia ja kiinnostavia uusmaterialistisia ajattelun tapoja, jotka korostavat vuorovaikutusta ja verkostomaisia suhteita eri toimijoiden välillä. Materiaaleihin perehtyminen on syventänyt suhdettani ympäröivään näkyvään ja näkymättömään maailmaan sekä laajentanut ajatteluani erilaisiin ajallisiin perspektiiveihin. Käsittelen syväajan teemoja ja kuvittelen käyttämieni pigmenttien aikaisempia olomuotoja sekä matkaa maakerroksista teokseeni. Kuvailen öljymaalin valmistuksen yhteydessä tekemiäni havaintoja pigmenteistä ja kerron kuinka ne osallistuvat osana muita moninaisia toimijuuksia taiteelliseen tekemiseeni sekä ohjaavat kuva-aiheiden syntymistä. Prosessikuvauksen kautta kurotan maalausteni kuva-aiheiden äärelle ja käsittelen niiden syntymistä sekä merkityksiä erottamattomana osana taiteellista prosessia. Merkitys teoksissani ei rajoitu pinnan tasolle; maalaukseni eivät ole ainoastaan kuvia, vaan tiivistymiä siitä, miten avaudun maalausprosessissa maailmalle ja millaisena maailma avautuu minulle. Tarkastelen Kuvan Kevät -maisterinäyttelyn teoksiani, niiden tekoprosesseja ja näyttelykokonaisuuden ripustamista. Kerron freskon valmistusprosessista ja käyn läpi näyttelyyn tekemäni freskon syntyprosessin. Prosessikuvauksessa annan tilaa ja arvoa materiaaliselle ja konkreettiselle työlle. Tekstikokonaisuus sisältää oivalluksia, hankaumia ja ristiriitaisuuksia, joihin pyrin suhtautumaan hyväksyvästi ja vaalien. Opinnäytteeni on toiminut ajatteluni työkaluna ja harjoituksena sanallistaa taiteellista tekemistäni.