Maisterin opinnäytteen kirjallinen osa
Nissinen, Elina (2024-04-09)
Nissinen, Elina
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
09.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558025
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558025
Tiivistelmä
Opinnäytteeni taiteellinen osa koostuu kahdesta julkisesta esiintymisestä: Kuvan Kevät 2021 -näyttelystä, sekä Project Room galleriaan 2022 työryhmällä toteutetusta Ryhmähali - Group Hug -näyttelystä. Tässä opinnäytteeni kirjallisessa osiossa kuvailen taiteellista ajatteluani ja noihin lopputyönäyttelyihin liittyneitä prosessejani. Kirjoitan Maastoja -otsikon alla aluksi sellaisista maailmassaoloon liittyviä orientaatioistani, jotka vaikuttavat taiteellisessa työskentelyssäni. Palaan välistä vuoteen 2020 ja sitä seuranneisiin vuosiin, joiden aikana työstin opinnäytenäyttelyitäni Kuvataideakatemiassa. Teksti vaeltelee monenlaisissa aiheissa kuten rajoissa, harhailussa ja eksymisessä, pimeässä, unissa, magiikassa, merkeissä, sekä suhteessani kuvan tekemiseen ja materiaaliin, erityisesti maalaamiseen ja saveen. Näyttelyt -osassa kerron konkreettisemmin opinnäytenäyttelyitäni kohti työskentelystä: tekniikoista, valinnoista ja olosuhteista. Kuvailen paikoin prosessien kronologioita, paikoin teosten materiaalisia luonteita, sekä niiden sisällöllisiä ja käsitteellisiä lähtökohtia.
Ensimmäisen näyttelyn teos Trophy Throne esitettiin Kuvan Kevät -ryhmänäyttelyssä 12.5–6.6.2021 Exhibition Laboratoryn lisätilassa. Teos koostui omalla painollaan seisovasta keraamisesta veistoskokonaisuudesta, sekä heinästä (ja muista pienistä kasvinosista), joka muodostui teoksen tilasuhteen ja siitä aukeavien assosiaatioiden kannalta olennaiseksi elementiksi. Keraaminen osa rakentui valtaistuinmaiseksi veistoskokonaisuudeksi, jonka osaelementit yhdistyivät muodoissaan maljamaisiin pokaaleihin. Veistosten pintoja kiersi kutakin erilaiset (taide)historialliset viittaukset, sekä maagiseen elementtiin liittyvät- ja itsekeksityt, henkilökohtaisesti merkittävät symbolit: reliefimäiset merkit ja kuvat. Teoksen assosiatiivinen merkityskenttä avautui monenlaisiin teemoihin, kuten ihmisen valta- ja uskomusjärjestelmiin, taikuuteen ja näkymättömän maailman vaikutuksiin, ajallisuuteen, kulttuuristen rakennelmien ja luonnon suhteisiin, sekä esineiden voimaan.
Toinen julkinen esiintyminen oli niin ikään ryhmänäyttely, mutta sen tavoitteena oli luoda yhtenäinen näyttelykokonaisuus jaetun temaattisen viitekehyksen sisään. Ryhmähali - Group Hug -näyttely toteutui Project Room galleriassa 8.-23.1.2022, ja näyttelyn nelihenkisen työryhmän muodostivat minun lisäkseni eri opintoalueilla opiskelleet ystäväni Man Yau (kuvanveisto) Jade Kallio (tila-aika) sekä Aleksi Martikainen (tila- aika). Näyttelyn kaikuna toimi eräs koronan karanteeniaikana (kyseenalaisesti) pyykkituvassa ystävien kesken vietetty yö. Jaettu aihepiiri liittyi ystävyyden, yhteyden ja läheisyyden-, sekä toisaalta haavottuvuuden ja etäisyyden teemoihin, joita taiteilijat lähestyivät kukin omasta suunnastaan. Tein Ryhmähali -näyttelyyn kaksi teossarjaa: toisen samasta karkeasta kivitavarasavesta, josta rakensin myös Kuvan Kevät -teoksen, ja toisen kirkkaasta värittömästä glyseriinisaippuasta, jota valoin muotteihin ja kaadoin kuumana galleriatilan lattioille. Teosteni assosiatiivisena lähtökohtana vaikuttivat pyykkituvan märkätilasta ja tuosta yöllisestä tilanteesta kumpuavat emotionaaliset, kosmiset ja materiaaliset sisällöt. Keramiikan sekä havuntuoksuisen, juoksevasta kiinteäksi jähmettyneen saippuan läpi teokset viittasivat erilaisiin näkymättömiin yhteyksiin, alitajuntoihin ja tunne-elämiin, ajankuluun, muistiin ja salaisuuksiin: veden metaforisiin merkityksiin ja nestemäisiin logiikoihin, sekä toisaalta vedelle rakennettuihin portteihin
—kaivonkansiin, jotka vartioivat maanpäällisten ja maanalaisten tilojen rajoja.
Tekstiosuuksia seuraava kuvaliite sisältää valokuvadokumentaatiot molemmista näyttelyistä. Trophy Thronen on dokumentoinut Jade Kallio ja Ryhmähalin Emma Sarpaniemi.
Ensimmäisen näyttelyn teos Trophy Throne esitettiin Kuvan Kevät -ryhmänäyttelyssä 12.5–6.6.2021 Exhibition Laboratoryn lisätilassa. Teos koostui omalla painollaan seisovasta keraamisesta veistoskokonaisuudesta, sekä heinästä (ja muista pienistä kasvinosista), joka muodostui teoksen tilasuhteen ja siitä aukeavien assosiaatioiden kannalta olennaiseksi elementiksi. Keraaminen osa rakentui valtaistuinmaiseksi veistoskokonaisuudeksi, jonka osaelementit yhdistyivät muodoissaan maljamaisiin pokaaleihin. Veistosten pintoja kiersi kutakin erilaiset (taide)historialliset viittaukset, sekä maagiseen elementtiin liittyvät- ja itsekeksityt, henkilökohtaisesti merkittävät symbolit: reliefimäiset merkit ja kuvat. Teoksen assosiatiivinen merkityskenttä avautui monenlaisiin teemoihin, kuten ihmisen valta- ja uskomusjärjestelmiin, taikuuteen ja näkymättömän maailman vaikutuksiin, ajallisuuteen, kulttuuristen rakennelmien ja luonnon suhteisiin, sekä esineiden voimaan.
Toinen julkinen esiintyminen oli niin ikään ryhmänäyttely, mutta sen tavoitteena oli luoda yhtenäinen näyttelykokonaisuus jaetun temaattisen viitekehyksen sisään. Ryhmähali - Group Hug -näyttely toteutui Project Room galleriassa 8.-23.1.2022, ja näyttelyn nelihenkisen työryhmän muodostivat minun lisäkseni eri opintoalueilla opiskelleet ystäväni Man Yau (kuvanveisto) Jade Kallio (tila-aika) sekä Aleksi Martikainen (tila- aika). Näyttelyn kaikuna toimi eräs koronan karanteeniaikana (kyseenalaisesti) pyykkituvassa ystävien kesken vietetty yö. Jaettu aihepiiri liittyi ystävyyden, yhteyden ja läheisyyden-, sekä toisaalta haavottuvuuden ja etäisyyden teemoihin, joita taiteilijat lähestyivät kukin omasta suunnastaan. Tein Ryhmähali -näyttelyyn kaksi teossarjaa: toisen samasta karkeasta kivitavarasavesta, josta rakensin myös Kuvan Kevät -teoksen, ja toisen kirkkaasta värittömästä glyseriinisaippuasta, jota valoin muotteihin ja kaadoin kuumana galleriatilan lattioille. Teosteni assosiatiivisena lähtökohtana vaikuttivat pyykkituvan märkätilasta ja tuosta yöllisestä tilanteesta kumpuavat emotionaaliset, kosmiset ja materiaaliset sisällöt. Keramiikan sekä havuntuoksuisen, juoksevasta kiinteäksi jähmettyneen saippuan läpi teokset viittasivat erilaisiin näkymättömiin yhteyksiin, alitajuntoihin ja tunne-elämiin, ajankuluun, muistiin ja salaisuuksiin: veden metaforisiin merkityksiin ja nestemäisiin logiikoihin, sekä toisaalta vedelle rakennettuihin portteihin
—kaivonkansiin, jotka vartioivat maanpäällisten ja maanalaisten tilojen rajoja.
Tekstiosuuksia seuraava kuvaliite sisältää valokuvadokumentaatiot molemmista näyttelyistä. Trophy Thronen on dokumentoinut Jade Kallio ja Ryhmähalin Emma Sarpaniemi.