kuvataiteen maisterin opinnäytteen kirjallinen osa
Yli-Rekola, Sinianna Xin (2024-04-09)
Yli-Rekola, Sinianna Xin
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
09.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
taidegrafiikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558038
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558038
Tiivistelmä
Maisterin opinnäytteeni koostuu sekä taiteellisesta osasta että kirjallisesta osasta.
Kirjallinen osa tarkastelee ajatusprosesseja ja kokemuksia, jotka ovat Kuvan Kevät 2022- näyttelyssä olleen teokseni taustalla. Taiteellinen osa oli valmistettu japaninpapereista, joille oli painettu monotypialla sinisen ja violetin sävyisiä värialueita. Teos oli asetettu ulkoilmaan ja sen piirteitä olivat ajallisuus, katoavuus ja ympäristön vaikutus.
Kirjallisen osan tarkoitus on avata lukijalle välähdyksiä taiteellisen työskentelyni eri puolista. Teksti sisältää mietteitä liikkeestä, eleistä, luonnonelementeistä, menneistä kokemuksista ja katoavuuden herättämistä kysymyksistä.
Näitä kysymyksiä ja teemoja koetan ilmentää käymällä läpi toisten taitelijoiden teoksia, ja niiden herättämiä tuntoja ja palaan myös omiin jo valmistuneisiin teoksiin. Kirjoitan liikkeestä suhteessa tuuleen ja kehon eleisiin, taivasalla olemisen kuluttavuudesta ja yötaivaasta, joka vie ajatukset tähtipölyyn.
Käsittelen todellista, koettua tapahtumaa, joka on toiminut innoituksena lopputyölle ja toisaalta koetun kokemuksen uudelleenvälittämisen haasteita. Sivuan katoavan taiteen tallentamista ja veden olemusta. Pohdin viime vuosien taiteellisen työskentelyni todellisia pyrkimyksiä, jotka ovat painottuneet hetkellisyydessä koettavaan merkityksellisyyteen ja siten myös kysymykseen ajasta ja ikuisuudesta.
Opinnäytteeni ohjaajana toimi Pirkko Rantatorikka ja tarkastajina Riikka Stewen sekä Salla Myllylä.
Kirjallinen osa tarkastelee ajatusprosesseja ja kokemuksia, jotka ovat Kuvan Kevät 2022- näyttelyssä olleen teokseni taustalla. Taiteellinen osa oli valmistettu japaninpapereista, joille oli painettu monotypialla sinisen ja violetin sävyisiä värialueita. Teos oli asetettu ulkoilmaan ja sen piirteitä olivat ajallisuus, katoavuus ja ympäristön vaikutus.
Kirjallisen osan tarkoitus on avata lukijalle välähdyksiä taiteellisen työskentelyni eri puolista. Teksti sisältää mietteitä liikkeestä, eleistä, luonnonelementeistä, menneistä kokemuksista ja katoavuuden herättämistä kysymyksistä.
Näitä kysymyksiä ja teemoja koetan ilmentää käymällä läpi toisten taitelijoiden teoksia, ja niiden herättämiä tuntoja ja palaan myös omiin jo valmistuneisiin teoksiin. Kirjoitan liikkeestä suhteessa tuuleen ja kehon eleisiin, taivasalla olemisen kuluttavuudesta ja yötaivaasta, joka vie ajatukset tähtipölyyn.
Käsittelen todellista, koettua tapahtumaa, joka on toiminut innoituksena lopputyölle ja toisaalta koetun kokemuksen uudelleenvälittämisen haasteita. Sivuan katoavan taiteen tallentamista ja veden olemusta. Pohdin viime vuosien taiteellisen työskentelyni todellisia pyrkimyksiä, jotka ovat painottuneet hetkellisyydessä koettavaan merkityksellisyyteen ja siten myös kysymykseen ajasta ja ikuisuudesta.
Opinnäytteeni ohjaajana toimi Pirkko Rantatorikka ja tarkastajina Riikka Stewen sekä Salla Myllylä.