Kokoelma teoksessa : kokeita kuvaamisen tavoista
Närhinen, Maija (2024)
Närhinen, Maija
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
2024
978-952-353-469-8
Kuvataiteen tohtorin opinnäyte
Kuvataiteen tohtoriohjelma
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-469-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-469-8
Tiivistelmä
Tämä julkaisu on kuvataiteen tohtorin opinnäytteen kirjallinen osa. Esitarkastetut näyttelyosuudet ovat olleet:
Päämäärättä määränpäähän, 23.4.–9.5.2010, Kluuvin galleria, Helsinki
Erikoistapauksia, 8.–25.3.2012, Galleria Sculptor, Helsinki
56 824, 25.9.–25.10.2015, Muu-galleria, Helsinki
Sisältö, 28.4.–21.5.2017, Valokuvagalleria Hippolyte/studio, Helsinki
More is more, 27.4.–20.5.2018, Galleria Sculptor, Helsinki
TIIVISTELMÄ
Tarkastelen tutkimuksessani, miten käytän osista kokoamista taiteellisessa työssäni. Tekstiosassa vertaan kuvataiteilijan työskentelyä ja teoksiani muuhun kuvataiteeseen sekä tutkin, miten erilaiset kuvaa koskevat teoriat soveltuvat teosteni tarkasteluun. Pohdin myös, miten taiteellinen toimintatapani, yhdistämisen menetelmät, rakentaa suhdetta ympäristööni.
Tutkimus koostuu viidestä näyttelystä sekä tekstiosasta. Otsikon sana ”kokoelma” viittaa työskentelyyni sisältyviin kokoamisen metodeihin. Teokseni ovat kokeiluja yhdistämisestä. Ne ovat myös kokeita kuvaamisen tavoista, koska eri teoksissa esittävyys ja havainnot samankaltaisuudesta saavat erilaisen aseman: joihinkin teoksiin teen ympäristöäni muistuttavia esityksiä, toisiin valitsen ympäristöstäni keskenään samankaltaisia esineitä.
Tekstiosuudessa esitän kuvataiteilijan näkökulman arkielämästä tuttuihin materiaaleihin. Tekstissä kuvaan, miten järjestykset teoksissa syntyvät. Olen siirtänyt teoksiini tunnistettavia fragmentteja, yksityiskohtia, kuvia ja esineitä, joita paloittelen, liitän toisiinsa ja järjestän uudelleen. Pohdin materiaalin osuutta työn eri vaiheissa: aiheen valinnassa, toteutuksessa ja seuraavissakin teoksissa. Kun itse työskentely tuottaa suunnitelmaa teoksen toteuttamiseksi, kokemus on vastakkainen käsitetaiteen piirissä 1960-luvulla ilmaistulle periaatteelle, jonka mukaan teosten sisällöstä ja toteutuksesta päätetään etukäteen.
Taiteellisessa työssäni ei ole kirjallista lähtökohtaa, ja kirjoittamisen yksi lähtökohta on ollut kokeileva suhtautuminen siihen, miten kuvata sanallisesti teoksia ja niiden tekoprosesseja. Otsikon ilmaus kuvaamisen tavat viittaa siten myös tekstiosaan sisältyviin kuvitteellisiin keskusteluihin teosten, materiaalien ja aiheiden kanssa. Teksti on kasvanut taiteellisen työskentelyni tapaan kokoelma- ja kollaasimaisesti eikä tietty teoriasuuntaus muodostu koko tekstiosan viitepisteeksi.
Pohdin työtäni suhteessa veistoksen käsityksen laajenemisen ja installaatiomuodon kehittymiseen, käsitetaiteen de-materialisaation vaatimukseen sekä esinekoosteiden syntyyn vaikuttaneisiin tekijöihin. Rakennan vertailukohtaa kollaasin, käsitetaiteen ja installaatiotaiteen pyrkimyksistä, joissa yhtenäisen, rajatun objektin eli taide-esineen asema muuttui viimeistään 1960-luvulla.
Työni ilmentää ajatusta siitä, että taiteilija ei tee uutta vaan järjestelee jotakin jo olemassa olevaa, jo tehtyä. Katson esittävyyttä osien yhdistämisen ja jo aiemmin käytettyjen materiaalien läpi. Konkreettisia, fyysisiä osia sisältävät teokseni ovat kolmiulotteisia tilaan sijoittuvia kokonaisuuksia. Ne ilmaantuvat ajankohtaan, jossa ajattelen suhteemme materiaalisuuteen olevan käymistilassa. Viime vuosikymmeninä materiaalisuudesta on puhuttu etenkin uusmateriaalisuuden käsittein. Arkielämämme muuttuu edelleen tietoverkkojen ansioista, toimimme ympäristöhuolen vallassa ja aavistelemme tekoälyn muutosvoimaa. This publication is the written component of the Doctoral Thesis in Fine Arts.
The pre-examined artistic parts of the work are:
Päämäärättä määränpäähän, 23.4.–9.5.2010, Kluuvin galleria, Helsinki
Erikoistapauksia, 8.–25.3.2012, Galleria Sculptor, Helsinki
56 824, 25.9.–25.10.2015, Muu-galleria, Helsinki
Sisältö, 28.4.–21.5.2017, Valokuvagalleria Hippolyte/studio, Helsinki
More is more, 27.4.–20.5.2018, Galleria Sculptor, Helsinki
ABSTRACT
Collection within a Work – Experiments with Practices of Depiction and Combining
The present study explores my use of collection of elements in my artistic practice. In the written part of the thesis I compare my working practices as visual artist, and the resulting works, with other works of art. Furthermore, I examine to which extent diverse theories on the visual image may be suitable for the viewing of my works. I also reflect on how my artistic approach, the methods of collecting and combining things, builds a relationship with my environment.
The study consists of five exhibitions and a written part. My artworks are both experiments in combining elements and, at the same time, experiments in ways of presentation, because in different works representation and perceptions of similarity take on a different status. In my works I have used fragments, details, images and objects from everyday life, which I then split to pieces, arrange again and finally combine.
In the written part, I discuss the artist’s perspective on common materials and describe how I arrange the elements into a specific order. I discuss the role of the material at different stages of the work: in the choice of subject matter, in the making of the artwork itself and even in the following works. Since the practice itself produces the way my work is formed, the experience runs counter to the principle expressed in conceptual art in the 1960s, in that the content and realisation of works are decided in advance.
My artistic practice has no literary starting point, and one of the premises for my writing has been an experimental approach to describing verbally the works and the creation processes behind them. The text includes imaginary conversations with works, materials and subject matters. Like my artistic work, the text part has also evolved like a collection or a collage, and no particular theoretical orientation stands as a single reference point for the body of the text.
I discuss my work in relation to the expansion of the concept of sculpture and the development of installation art, the demand for de-materialisation in conceptual art, and the factors that have influenced the emergence of assemblages. I build a point of comparison from the aims of collage, conceptual art and installation art, where the status of the single, delimited art object, was changed by the 1960s at the latest.
My work reflects the idea that an artist does not create something new, but instead arranges something existing, something that has already been done. I look at the thought of representation through making compositions of elements that have already been used elsewhere. My works with tangible, physical parts are three-dimensional spatial entities. They come at a time when I believe our relationship with materiality is in transition. In recent decades, materiality has been discussed particularly in terms of New Materialism. Our daily lives continue to be transformed by information networks, we act under the pressures of environmental concerns and anticipate the transformative power of artificial intelligence. ABSTRAKT
I min forskning undersöker jag min användning av sammansättning av delar i mitt konstnärliga arbete. I textavsnittet jämför jag mina verk och min konstnärliga praktik med övrig bildkonst, och undersöker, hur olika bildteorier kan tillämpas på undersökningen av mina verk. Jag diskuterar även hur min konstnärliga metod, som består i att samla och kombinera olika objekt och bilder, skapar en relation till min omgivning.
Undersökningen består av fem utställningar och en textdel. Mina verk utgör experiment av sammansättningar men även experiment av olika framställningsformer, eftersom framställningen och uppfattningen av likhet varierar i de olika verken. I vissa av verken skildrar jag sådant som påminner om min omgivning och i andra verk väljer jag föremål i min omgivning som liknar varandra.
I mitt skapande har jag överfört fragment, detaljer, bilder och föremål från det vardagliga livet till mina verk. De överförda komponenterna delar jag sedan upp, ordnar och fogar samman på nytt. Jag beskriver hur jag ordnar delarna i verken. Jag diskuterar materialets betydelse i arbetets olika delar: vid valet av ämne, i förverkligandet av verket och även i de efterföljande verken. När själva arbetsprocessen skapar planen för hur verket ska utföras, blir upplevelsen en motsats till konceptkonstens princip från 1960-talet enligt vilken verkens innehåll och genomförande bestäms i förväg.
Mitt konstnärliga arbete har ingen litterär utgångspunkt. I stället har jag haft ett utforskande förhållningssätt till skrivandet och hur man med ord beskriver verken och skapandeprocessen. I likhet med mitt konstnärliga arbete, har även texten växt fram på samma sätt, dvs. som en sammanställning eller ett kollage, utan någon särskild referenspunkt för texten som helhet.
Jag diskuterar mitt arbete i relation till utvidgningen av begreppet skulptur och utvecklingen av installationsformen, konceptkonstens krav på dematerialisering samt faktorer som påverkar skapandet av sammansatta föremål. Jag skapar en jämförelsepunkt av målsättningarna för kollage, assemblage, konceptkonst och installationskonst där betydelsen av det enhetliga, begränsade objektet, dvs. konstföremålet ändrades på 1960-talet.
Mitt arbete är också ett uttryck för tanken att en konstnär inte skapar något nytt utan främst omorganiserar sådant som redan finns och har skapats. Mina verk, som består av konkreta, fysiska delar, är tredimensionella rumsliga helheter. De uppstår i en tid där jag anser att vår relation till materialitet håller på att ändras. Under de senaste decennierna har man framför allt talat om materialitet i termer av nymaterialism. Vår vardag fortsätter att förändras genom informationsnätverk, våra handlingar styrs av miljörelaterade frågor, och vi försöker förutse den omvandlande kraft som finns inom artificiell intelligens.
Päämäärättä määränpäähän, 23.4.–9.5.2010, Kluuvin galleria, Helsinki
Erikoistapauksia, 8.–25.3.2012, Galleria Sculptor, Helsinki
56 824, 25.9.–25.10.2015, Muu-galleria, Helsinki
Sisältö, 28.4.–21.5.2017, Valokuvagalleria Hippolyte/studio, Helsinki
More is more, 27.4.–20.5.2018, Galleria Sculptor, Helsinki
TIIVISTELMÄ
Tarkastelen tutkimuksessani, miten käytän osista kokoamista taiteellisessa työssäni. Tekstiosassa vertaan kuvataiteilijan työskentelyä ja teoksiani muuhun kuvataiteeseen sekä tutkin, miten erilaiset kuvaa koskevat teoriat soveltuvat teosteni tarkasteluun. Pohdin myös, miten taiteellinen toimintatapani, yhdistämisen menetelmät, rakentaa suhdetta ympäristööni.
Tutkimus koostuu viidestä näyttelystä sekä tekstiosasta. Otsikon sana ”kokoelma” viittaa työskentelyyni sisältyviin kokoamisen metodeihin. Teokseni ovat kokeiluja yhdistämisestä. Ne ovat myös kokeita kuvaamisen tavoista, koska eri teoksissa esittävyys ja havainnot samankaltaisuudesta saavat erilaisen aseman: joihinkin teoksiin teen ympäristöäni muistuttavia esityksiä, toisiin valitsen ympäristöstäni keskenään samankaltaisia esineitä.
Tekstiosuudessa esitän kuvataiteilijan näkökulman arkielämästä tuttuihin materiaaleihin. Tekstissä kuvaan, miten järjestykset teoksissa syntyvät. Olen siirtänyt teoksiini tunnistettavia fragmentteja, yksityiskohtia, kuvia ja esineitä, joita paloittelen, liitän toisiinsa ja järjestän uudelleen. Pohdin materiaalin osuutta työn eri vaiheissa: aiheen valinnassa, toteutuksessa ja seuraavissakin teoksissa. Kun itse työskentely tuottaa suunnitelmaa teoksen toteuttamiseksi, kokemus on vastakkainen käsitetaiteen piirissä 1960-luvulla ilmaistulle periaatteelle, jonka mukaan teosten sisällöstä ja toteutuksesta päätetään etukäteen.
Taiteellisessa työssäni ei ole kirjallista lähtökohtaa, ja kirjoittamisen yksi lähtökohta on ollut kokeileva suhtautuminen siihen, miten kuvata sanallisesti teoksia ja niiden tekoprosesseja. Otsikon ilmaus kuvaamisen tavat viittaa siten myös tekstiosaan sisältyviin kuvitteellisiin keskusteluihin teosten, materiaalien ja aiheiden kanssa. Teksti on kasvanut taiteellisen työskentelyni tapaan kokoelma- ja kollaasimaisesti eikä tietty teoriasuuntaus muodostu koko tekstiosan viitepisteeksi.
Pohdin työtäni suhteessa veistoksen käsityksen laajenemisen ja installaatiomuodon kehittymiseen, käsitetaiteen de-materialisaation vaatimukseen sekä esinekoosteiden syntyyn vaikuttaneisiin tekijöihin. Rakennan vertailukohtaa kollaasin, käsitetaiteen ja installaatiotaiteen pyrkimyksistä, joissa yhtenäisen, rajatun objektin eli taide-esineen asema muuttui viimeistään 1960-luvulla.
Työni ilmentää ajatusta siitä, että taiteilija ei tee uutta vaan järjestelee jotakin jo olemassa olevaa, jo tehtyä. Katson esittävyyttä osien yhdistämisen ja jo aiemmin käytettyjen materiaalien läpi. Konkreettisia, fyysisiä osia sisältävät teokseni ovat kolmiulotteisia tilaan sijoittuvia kokonaisuuksia. Ne ilmaantuvat ajankohtaan, jossa ajattelen suhteemme materiaalisuuteen olevan käymistilassa. Viime vuosikymmeninä materiaalisuudesta on puhuttu etenkin uusmateriaalisuuden käsittein. Arkielämämme muuttuu edelleen tietoverkkojen ansioista, toimimme ympäristöhuolen vallassa ja aavistelemme tekoälyn muutosvoimaa.
The pre-examined artistic parts of the work are:
Päämäärättä määränpäähän, 23.4.–9.5.2010, Kluuvin galleria, Helsinki
Erikoistapauksia, 8.–25.3.2012, Galleria Sculptor, Helsinki
56 824, 25.9.–25.10.2015, Muu-galleria, Helsinki
Sisältö, 28.4.–21.5.2017, Valokuvagalleria Hippolyte/studio, Helsinki
More is more, 27.4.–20.5.2018, Galleria Sculptor, Helsinki
ABSTRACT
Collection within a Work – Experiments with Practices of Depiction and Combining
The present study explores my use of collection of elements in my artistic practice. In the written part of the thesis I compare my working practices as visual artist, and the resulting works, with other works of art. Furthermore, I examine to which extent diverse theories on the visual image may be suitable for the viewing of my works. I also reflect on how my artistic approach, the methods of collecting and combining things, builds a relationship with my environment.
The study consists of five exhibitions and a written part. My artworks are both experiments in combining elements and, at the same time, experiments in ways of presentation, because in different works representation and perceptions of similarity take on a different status. In my works I have used fragments, details, images and objects from everyday life, which I then split to pieces, arrange again and finally combine.
In the written part, I discuss the artist’s perspective on common materials and describe how I arrange the elements into a specific order. I discuss the role of the material at different stages of the work: in the choice of subject matter, in the making of the artwork itself and even in the following works. Since the practice itself produces the way my work is formed, the experience runs counter to the principle expressed in conceptual art in the 1960s, in that the content and realisation of works are decided in advance.
My artistic practice has no literary starting point, and one of the premises for my writing has been an experimental approach to describing verbally the works and the creation processes behind them. The text includes imaginary conversations with works, materials and subject matters. Like my artistic work, the text part has also evolved like a collection or a collage, and no particular theoretical orientation stands as a single reference point for the body of the text.
I discuss my work in relation to the expansion of the concept of sculpture and the development of installation art, the demand for de-materialisation in conceptual art, and the factors that have influenced the emergence of assemblages. I build a point of comparison from the aims of collage, conceptual art and installation art, where the status of the single, delimited art object, was changed by the 1960s at the latest.
My work reflects the idea that an artist does not create something new, but instead arranges something existing, something that has already been done. I look at the thought of representation through making compositions of elements that have already been used elsewhere. My works with tangible, physical parts are three-dimensional spatial entities. They come at a time when I believe our relationship with materiality is in transition. In recent decades, materiality has been discussed particularly in terms of New Materialism. Our daily lives continue to be transformed by information networks, we act under the pressures of environmental concerns and anticipate the transformative power of artificial intelligence.
I min forskning undersöker jag min användning av sammansättning av delar i mitt konstnärliga arbete. I textavsnittet jämför jag mina verk och min konstnärliga praktik med övrig bildkonst, och undersöker, hur olika bildteorier kan tillämpas på undersökningen av mina verk. Jag diskuterar även hur min konstnärliga metod, som består i att samla och kombinera olika objekt och bilder, skapar en relation till min omgivning.
Undersökningen består av fem utställningar och en textdel. Mina verk utgör experiment av sammansättningar men även experiment av olika framställningsformer, eftersom framställningen och uppfattningen av likhet varierar i de olika verken. I vissa av verken skildrar jag sådant som påminner om min omgivning och i andra verk väljer jag föremål i min omgivning som liknar varandra.
I mitt skapande har jag överfört fragment, detaljer, bilder och föremål från det vardagliga livet till mina verk. De överförda komponenterna delar jag sedan upp, ordnar och fogar samman på nytt. Jag beskriver hur jag ordnar delarna i verken. Jag diskuterar materialets betydelse i arbetets olika delar: vid valet av ämne, i förverkligandet av verket och även i de efterföljande verken. När själva arbetsprocessen skapar planen för hur verket ska utföras, blir upplevelsen en motsats till konceptkonstens princip från 1960-talet enligt vilken verkens innehåll och genomförande bestäms i förväg.
Mitt konstnärliga arbete har ingen litterär utgångspunkt. I stället har jag haft ett utforskande förhållningssätt till skrivandet och hur man med ord beskriver verken och skapandeprocessen. I likhet med mitt konstnärliga arbete, har även texten växt fram på samma sätt, dvs. som en sammanställning eller ett kollage, utan någon särskild referenspunkt för texten som helhet.
Jag diskuterar mitt arbete i relation till utvidgningen av begreppet skulptur och utvecklingen av installationsformen, konceptkonstens krav på dematerialisering samt faktorer som påverkar skapandet av sammansatta föremål. Jag skapar en jämförelsepunkt av målsättningarna för kollage, assemblage, konceptkonst och installationskonst där betydelsen av det enhetliga, begränsade objektet, dvs. konstföremålet ändrades på 1960-talet.
Mitt arbete är också ett uttryck för tanken att en konstnär inte skapar något nytt utan främst omorganiserar sådant som redan finns och har skapats. Mina verk, som består av konkreta, fysiska delar, är tredimensionella rumsliga helheter. De uppstår i en tid där jag anser att vår relation till materialitet håller på att ändras. Under de senaste decennierna har man framför allt talat om materialitet i termer av nymaterialism. Vår vardag fortsätter att förändras genom informationsnätverk, våra handlingar styrs av miljörelaterade frågor, och vi försöker förutse den omvandlande kraft som finns inom artificiell intelligens.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1488]