Klassläraren som också undervisar i musik : en studie om klasslärarnas musikaliska kompetens i grundskolans lägre årskurser
Enqvist, Joel (2024-05-15)
Enqvist, Joel
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
15.05.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092074086
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092074086
Tiivistelmä
I denna magistersavhandling undersöks klasslärarnas erfarenheter av musikundervisning i grundskolans lägre årskurser 1–6. Som klasslärare har man behörighet att undervisa samtliga ämnen i grundskolan, även musik. En del klasslärare kan vara väldigt kunniga musikpedagoger, medan andra klasslärare kan känna sig tvungna att undervisa musik då motivation och kompetens saknas. Ett syfte med studien är att ta reda på hur klasslärarna förhåller sig till den grundläggande läroplanen i musik. Läroplanen är ett styrdokument som ska stöda läraren i planering och bedömning av undervisningen. Om läroplanen inte går hand i hand med de möjligheter som finns i den egna skolans omständigheter, och med lärarens kompetens, kan läroplanen bli ett problem. Studien görs som en kvalitativ, halvstrukturerad intervjustudie, där fyra klasslärare som undervisar musik i grundskolans lägre årskurser intervjuas. I studien vill jag ta reda på klasslärarnas erfarenheter av att undervisa musik, hur de upplevde musikundervisningen i klasslärarstudierna och hurdan musikalisk bakgrund klassläraren har. Läroplanen ligger också i fokus, där jag vill ta reda på hur läroplanens målsättningar motsvarar arbetet i praktiken. Resultaten visar att klasslärarna ofta upplevt musikundervisningen som den största utmaningen i klasslärarstudierna. Klasslärarens intresse för musik påverkar stort hur läraren genomför musikundervisningen. Även om klassläraren är intresserad av musik, betyder det inte att hen nödvändigtvis vill undervisa musik i skolan. Läroplanen, som ska ge riktlinjerna för undervisningens innehåll, upplevs som flummig. Innehållet är brett, men läraren får enligt bästa förmåga förverkliga läroplanen i praktiken. Detta är svårt, då läroplanen blivit bredare, men timantalet har minskat.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1487]