Dialoginen vuorovaikutus soiton yksilöopetuksessa musiikin korkeakouluopinnoissa
Kivinen, Liisa (2024-03-13)
Kivinen, Liisa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
13.03.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111492511
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111492511
Tiivistelmä
Maisterintutkielmassani tarkastelen vuorovaikutusta ja sen merkityksiä soiton yksilöopetuksessa. Tarkastelun kohteena ovat kahden Sibelius Akatemiassa musiikin korkeakouluopintoja suorittavan oppilaan ja heidän opettajansa kokemukset siitä, minkälaista vuorovaikutusta soittotunnit pitävät sisällään. Nykyään ajatellaan hyvään opetukseen kuuluvan olennaisesti oppituntien hyvä ilmapiiri ja vuorovaikutus sekä yh- teisymmärrys opetuksen tavoitteista. Soittotuntien tärkeitä rakennuspalikoita ovat muun muassa hyvä ja kannustava ilmapiiri, sisäinen motivaatio oppimiseen sekä turvallinen ja kunnioittava suhtautuminen opettajan ja opiskelijan välillä (Juntunen 2014, 10–16). Opettajilla ja opiskelijoilla voi olla oppituntien vuorovaikutuksesta kuitenkin hyvin erilaisia kokemuksia.
Tutkin soittotuntien vuorovaikutusta dialogisen filosofian näkökulmasta. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys nojaa muun muassa Buberin, Freiren ja Bahtinin dialogiseen filosofiaan sekä niistä johdettuihin kasvatusfilosofisiin näkemyksiin. Dialogisuus voidaan nähdä vastavoimana perinteiselle mestari-kisällimuotoiselle opetukselle, jota tässä tutkimuksessa myös tarkastellaan.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineiston olen kerännyt havainnoimalla soittotuntien vuorovaikutusta sekä haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita opettajia ja opiskelijoita. Tutkimuskysymykseni olivat 1) Minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla ja opettajilla on vuorovaikutuksesta soiton yksilöopetuksessa? 2) Minkälaisia merkityksiä opettajat ja opiskelijat antavat vuorovaikutukselle soitonopetuksen kontekstissa?
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijat ja opettaja liittävät soittotuntien vuorovaikutukselle monenlaisia merkityksiä. Monen vuoden soitonopiskelu ja opettaminen vaikuttavat siihen, mihin opiskelijat tai opettaja peilaavat vuorovaikutustaan soittotunneilla. Vuorovaikutus oppitunneilla koetaan olevan vastuullista toimintaa, mikä syntyy opettajan ja opiskelijan halusta olla dialogissa. Dialogiseen yhteyteen kuuluvat muun muassa toisen kunnioittaminen yksilönä, kokonaisvaltaisuuden huomioiminen, kannustaminen ja kuuntelu. Yhteisesti jaettu kokemus oli se, että opettajan toiminnalla ja kohtaamisella on suuri merkitys musiikin korkeakouluopinnoissa.
Tutkin soittotuntien vuorovaikutusta dialogisen filosofian näkökulmasta. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys nojaa muun muassa Buberin, Freiren ja Bahtinin dialogiseen filosofiaan sekä niistä johdettuihin kasvatusfilosofisiin näkemyksiin. Dialogisuus voidaan nähdä vastavoimana perinteiselle mestari-kisällimuotoiselle opetukselle, jota tässä tutkimuksessa myös tarkastellaan.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineiston olen kerännyt havainnoimalla soittotuntien vuorovaikutusta sekä haastattelemalla tutkimukseen osallistuneita opettajia ja opiskelijoita. Tutkimuskysymykseni olivat 1) Minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla ja opettajilla on vuorovaikutuksesta soiton yksilöopetuksessa? 2) Minkälaisia merkityksiä opettajat ja opiskelijat antavat vuorovaikutukselle soitonopetuksen kontekstissa?
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijat ja opettaja liittävät soittotuntien vuorovaikutukselle monenlaisia merkityksiä. Monen vuoden soitonopiskelu ja opettaminen vaikuttavat siihen, mihin opiskelijat tai opettaja peilaavat vuorovaikutustaan soittotunneilla. Vuorovaikutus oppitunneilla koetaan olevan vastuullista toimintaa, mikä syntyy opettajan ja opiskelijan halusta olla dialogissa. Dialogiseen yhteyteen kuuluvat muun muassa toisen kunnioittaminen yksilönä, kokonaisvaltaisuuden huomioiminen, kannustaminen ja kuuntelu. Yhteisesti jaettu kokemus oli se, että opettajan toiminnalla ja kohtaamisella on suuri merkitys musiikin korkeakouluopinnoissa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]