Harrastamisen voimaa ja iloa : näkökulmia harrastustoiminnan ohjauksen pedagogiikkaan
Toimittaja(t)
Ruokonen, Inkeri
Pekkilä, Sirke
Maijala, Sunna
Taideyliopisto
2024
978-952-353-482-7
kirja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-482-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-482-7
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu Harrastamisen Suomen mallin kehittämishankkeessa – Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa. Hankkeen koordinoijana on toiminut Taideyliopiston Avoin kampus.
Kehittämishankkeen yhteistyökumppaneina ovat olleet Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen
observatorio, Olympiakomitea sekä Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö. Koulutuksen rahoittajana on
opetus- ja kulttuuriministeriö.
Kehittämishankkeen yhteistyökumppaneina ovat olleet Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen
observatorio, Olympiakomitea sekä Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö. Koulutuksen rahoittajana on
opetus- ja kulttuuriministeriö.
Sisällysluettelo
Esipuhe / Inkeri Ruokonen, Sirke Pekkilä ja Sunna Maijala
Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys / Iina Berden
1. osa Laadukas harrastustoiminnan ohjaus innostuksen lähteenä.
Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä / Eeva Anttila
Harrastus lapsen ja nuoren hyvän kehityksen tukena / Jari Sinkkonen
Harrastaminen tukee oppimista ja vuorovaikutusta Tanja Laimi
Osallisuutta tukeva liikuntakerho / Satu Lehto
Luovuus ja leikillisyys ohjaajan pedagogisena voiman lähteenä ja ilon tuojana / Inkeri Ruokonen
2. osa Inklusiivinen harrastustoiminta kutsuu kaikkia mukaan.
Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon? / Tuulikki Laes
Haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta / Nelli Niemelä
Kaikki mukaan / Markku Kaikkonen
Vahvuudet pedagogiseksi voimavaraksi / Lotta Uusitalo
3. osa Kulttuuritietoisen harrastustoiminnanohjauksen eettisiä ja oikeudellisia näkökulmia.
Kulttuuritietoinen harrastustoiminta – käsitteitä ja käytäntöjä / Mariana Siljamäki
Taideharrastuksen eettisistä kysymyksistä / Heli Kauppila
Yhdenvertaisen harrastamisen oikeudellinen perusta ja sen toteuttaminen / Iina Järvinen
4. osa Koulutuksen opintomatka ja juhlaseminaari.
Laivaseminaari harrastustoiminnan ohjaajien pedagogisen koulutuksen toteutusmuotona / Inkeri Ruokonen, Sirke Pekkilä ja Sunna Maijala
Juhlaseminaarin tunnelmia / Inkeri Ruokonen, Sirke Pekkilä ja Sunna Maijala
Hyödyllisiä lähteitä harrastustoiminnan ohjaukseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys / Iina Berden
1. osa Laadukas harrastustoiminnan ohjaus innostuksen lähteenä.
Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä / Eeva Anttila
Harrastus lapsen ja nuoren hyvän kehityksen tukena / Jari Sinkkonen
Harrastaminen tukee oppimista ja vuorovaikutusta Tanja Laimi
Osallisuutta tukeva liikuntakerho / Satu Lehto
Luovuus ja leikillisyys ohjaajan pedagogisena voiman lähteenä ja ilon tuojana / Inkeri Ruokonen
2. osa Inklusiivinen harrastustoiminta kutsuu kaikkia mukaan.
Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon? / Tuulikki Laes
Haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta / Nelli Niemelä
Kaikki mukaan / Markku Kaikkonen
Vahvuudet pedagogiseksi voimavaraksi / Lotta Uusitalo
3. osa Kulttuuritietoisen harrastustoiminnanohjauksen eettisiä ja oikeudellisia näkökulmia.
Kulttuuritietoinen harrastustoiminta – käsitteitä ja käytäntöjä / Mariana Siljamäki
Taideharrastuksen eettisistä kysymyksistä / Heli Kauppila
Yhdenvertaisen harrastamisen oikeudellinen perusta ja sen toteuttaminen / Iina Järvinen
4. osa Koulutuksen opintomatka ja juhlaseminaari.
Laivaseminaari harrastustoiminnan ohjaajien pedagogisen koulutuksen toteutusmuotona / Inkeri Ruokonen, Sirke Pekkilä ja Sunna Maijala
Juhlaseminaarin tunnelmia / Inkeri Ruokonen, Sirke Pekkilä ja Sunna Maijala
Hyödyllisiä lähteitä harrastustoiminnan ohjaukseen.
Tiivistelmä
Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus mieluisaan harrastukseen ja laadukkaaseen harrastustoiminnan ohjaukseen. Tämä teos on kirjoitettu erityisesti harrastustoiminnan ohjaajille ja koordinaattoreille heidän arvokkaan työnsä tueksi, mutta soveltuu myös kaikille muille pedagogisen toiminnan laadusta ja sen kehittämisestä kiinnostuneille. Julkaisussa paneudutaan kaikille harrastustoiminnan ohjaajille yhteiseen pedagogiikan ja pedagogisen vuorovaikutuksen maailmaan. Pedagogisella osaamisella harrastustoiminnan ohjauksessa tarkoitetaan niitä tietoja, taitoja ja asenteita, joita ohjaaja tarvitsee tukeakseen lapsen ja nuoren oppimista, rakentaakseen tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja kehittääkseen pedagogista ajattelua ja toimintaa. Teokseen on koottu harrastustoiminnan ohjaajien kouluttajina toimineiden alan asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita, jotka johdattavat lukijan lasten ja nuorten harrastustoiminnan ohjauksen monipuolisiin pedagogisiin näkökulmiin.
Julkaisu on toteutettu osana Harrastamisen Suomen mallin valtakunnallista kehittämistoimintaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä.
Julkaisu on toteutettu osana Harrastamisen Suomen mallin valtakunnallista kehittämistoimintaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä.