Paholaisen tanssi
Brotherus, Tapio (2024-09-18)
Brotherus, Tapio
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
18.09.2024
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499589
Tiivistelmä
Opinnäytteeni koostuu taiteellisesta osasta ja kirjallisesta osasta. Opinnäytteen
taiteellinen osa oli esillä Kuvan Keväässä 2024, kahden veistoksen muodossa.
Toinen veistoksista esittää vihreää paholaista tai demonia ja toinen jonkinlaista
psykedeelistä pinokkiomaista hahmoa, jonka värikäs nenä kasvaa kuin sarvivalaan
sarvi.
Kirjallisessa osiossa pyrin avaamaan työskentely prosessiani opinnäytteen taiteellisen
osan kanssa ja tuomaan esille ajatuksiani ja inspiraatioitani, jotka ovat vaikuttaneet
opinnäytteen taiteellisen osan taideteosten syntyyn.
Esittelen lyhyesti lähtökohtiani taiteen tekijänä ja kulkemaani polkua taiteilijana. Kerron
miten olen päätynyt monen mutkan kautta kuvanveistäjäksi, aloittaen alunperin
taiteellisen työni valokuvataiteilijana.
Kirjoitan myös työhuoneen merkityksestä taiteellisessa prosessissa ja työskentelystäni
Roihupellon teollisuusalueella, jossa opinnäytteeni teokset ovat pääosin syntyneet.
Sivuan ajatuksiani musiikista inspiraationa ja tunnelman luojana, miten musiikki
vaikuttaa luovaan työhön. Miten musiikki voi antaa energiaa tai rauhoittaa.
Kirjallisessa osassa kerron ajatuksistani liittyen veistosteni rakennus materiaaleihin ja
vertaan työskentelyäni alkemiaan kohdassa rautakaupan alkemia. Kerron uretaanin,
epoksin ja polystyreenin luonteesta ja mietin, miten niiden ilmenemismuodot ja rooli
veistoksissani vertautuu alkemistien okkulttisiin pyrkimyksiin.
Kirjoitan myös veistosten “kuuntelemisesta” luovana työkaluna. Miten veistosten
kuunteleminen voi olla apuna intuitiivisessa kuvanveistossa ja määrittää suuntaa,
johon teosta viedään sen valmistuessa.
Käsittelen myös moninaisia inspiraation lähteitäni, niin kuvataiteen saralla kuin myös
populaari- ja vaihtoehto kulttuureissa.
Myöhemmin analysoin teosteni merkityksiä ja symboliikkaa sekä pyrin paikantamaan
opinnäytteeni teoksia suhteessa taiteen kenttään ja taidehistoriaan. Lopuksi pureudun
vielä näyttelyn ripustukseen ja sen tuomiin haasteisiin sekä niistä oppimiseen.
taiteellinen osa oli esillä Kuvan Keväässä 2024, kahden veistoksen muodossa.
Toinen veistoksista esittää vihreää paholaista tai demonia ja toinen jonkinlaista
psykedeelistä pinokkiomaista hahmoa, jonka värikäs nenä kasvaa kuin sarvivalaan
sarvi.
Kirjallisessa osiossa pyrin avaamaan työskentely prosessiani opinnäytteen taiteellisen
osan kanssa ja tuomaan esille ajatuksiani ja inspiraatioitani, jotka ovat vaikuttaneet
opinnäytteen taiteellisen osan taideteosten syntyyn.
Esittelen lyhyesti lähtökohtiani taiteen tekijänä ja kulkemaani polkua taiteilijana. Kerron
miten olen päätynyt monen mutkan kautta kuvanveistäjäksi, aloittaen alunperin
taiteellisen työni valokuvataiteilijana.
Kirjoitan myös työhuoneen merkityksestä taiteellisessa prosessissa ja työskentelystäni
Roihupellon teollisuusalueella, jossa opinnäytteeni teokset ovat pääosin syntyneet.
Sivuan ajatuksiani musiikista inspiraationa ja tunnelman luojana, miten musiikki
vaikuttaa luovaan työhön. Miten musiikki voi antaa energiaa tai rauhoittaa.
Kirjallisessa osassa kerron ajatuksistani liittyen veistosteni rakennus materiaaleihin ja
vertaan työskentelyäni alkemiaan kohdassa rautakaupan alkemia. Kerron uretaanin,
epoksin ja polystyreenin luonteesta ja mietin, miten niiden ilmenemismuodot ja rooli
veistoksissani vertautuu alkemistien okkulttisiin pyrkimyksiin.
Kirjoitan myös veistosten “kuuntelemisesta” luovana työkaluna. Miten veistosten
kuunteleminen voi olla apuna intuitiivisessa kuvanveistossa ja määrittää suuntaa,
johon teosta viedään sen valmistuessa.
Käsittelen myös moninaisia inspiraation lähteitäni, niin kuvataiteen saralla kuin myös
populaari- ja vaihtoehto kulttuureissa.
Myöhemmin analysoin teosteni merkityksiä ja symboliikkaa sekä pyrin paikantamaan
opinnäytteeni teoksia suhteessa taiteen kenttään ja taidehistoriaan. Lopuksi pureudun
vielä näyttelyn ripustukseen ja sen tuomiin haasteisiin sekä niistä oppimiseen.