Ajasta, valosta, litteydestä, keskeneräisyydestä
Juuti, Eeva (2024)
Juuti, Eeva
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
2024
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499595
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499595
Tiivistelmä
Alun perin ajattelin käsitellä opinnäytteessä tärkeitä työni aiheita paperia sekä valoa. Opinnäyte kuitenkin muuttui pian alettuani kirjoittamaan sitä. Nyt ajattelen tekstin tarkastelevan laajemmin pysähtyneisyyttä ja muutoksia.
Kaipaan sitä, että näkisin ympäristössäni enemmän ajassa muuttuneita asioita. Koen yhä voimakkaammin, että ympäristössä objektien haluttu olotila on olla uusi, samanlainen, kokonainen tai valmis. Asioiden arvo voi koostua niiden virheettömyydestä. Ympäristöllä en tarkoita vain taideympäristöä vaan päivittäistä elinympäristöäni, kaupunkia. Valmis tai keskeneräinen olotila on kuitenkin objektiivinen.
Tässä opinnäytetekstissä syvennyn myös litteyteen ja kuviin. Aloin pohtia litteyden merkitystä, koska työskentelen pääasiallisesti paperille. Näen litteyden jonkinlaisena ihmisen luomana materiaalisena välitilana, jossa asiat säilyvät pysähtyneinä. Litteyteen merkitään hyvin laajasti erilaista informaatiota, kuten tekstejä tai tutkimuksia. Myös kyltit, tiedotteet, piirustukset tai maalaukset ovat osa litteyttä.
Pohdin valon suhdetta käyttämiini materiaaleihin ja prosesseihin. Valo ei liity vain aistikokemuksiin, vaan myös materiaalin alkuperään ja ominaisuuksiin. Puu, josta paperi on valmistettu, on kasvanut valon avulla, ja paperiin hierotut värit haalistuvat valon vaikutuksesta. Aika on auringonvalon syklejä, se on planeettojen liikeratoja. Valo luo ympäristöön litteyden ja moniulotteisuuden vaikutelman. Joskus tuntuu, kuin kaikki olisi litteää, kuvamaista näkyä. Asioiden kolmiulotteisuudesta kertovat valot, varjot ja aistit.
Kuvan Kevät -näyttelyssä oli esillä sekä paperisia teoksia että veistoksia. Tässä opinnäytteen kirjallisessa osassa keskityn erityisesti esillä olleiden paperisten kollaasien tarkasteluun. Opinnäytteen ohjasi Jani Ruscica ja sen tarkastajina toimivat Maaretta Jaukkuri ja Piia Oksanen.
Kaipaan sitä, että näkisin ympäristössäni enemmän ajassa muuttuneita asioita. Koen yhä voimakkaammin, että ympäristössä objektien haluttu olotila on olla uusi, samanlainen, kokonainen tai valmis. Asioiden arvo voi koostua niiden virheettömyydestä. Ympäristöllä en tarkoita vain taideympäristöä vaan päivittäistä elinympäristöäni, kaupunkia. Valmis tai keskeneräinen olotila on kuitenkin objektiivinen.
Tässä opinnäytetekstissä syvennyn myös litteyteen ja kuviin. Aloin pohtia litteyden merkitystä, koska työskentelen pääasiallisesti paperille. Näen litteyden jonkinlaisena ihmisen luomana materiaalisena välitilana, jossa asiat säilyvät pysähtyneinä. Litteyteen merkitään hyvin laajasti erilaista informaatiota, kuten tekstejä tai tutkimuksia. Myös kyltit, tiedotteet, piirustukset tai maalaukset ovat osa litteyttä.
Pohdin valon suhdetta käyttämiini materiaaleihin ja prosesseihin. Valo ei liity vain aistikokemuksiin, vaan myös materiaalin alkuperään ja ominaisuuksiin. Puu, josta paperi on valmistettu, on kasvanut valon avulla, ja paperiin hierotut värit haalistuvat valon vaikutuksesta. Aika on auringonvalon syklejä, se on planeettojen liikeratoja. Valo luo ympäristöön litteyden ja moniulotteisuuden vaikutelman. Joskus tuntuu, kuin kaikki olisi litteää, kuvamaista näkyä. Asioiden kolmiulotteisuudesta kertovat valot, varjot ja aistit.
Kuvan Kevät -näyttelyssä oli esillä sekä paperisia teoksia että veistoksia. Tässä opinnäytteen kirjallisessa osassa keskityn erityisesti esillä olleiden paperisten kollaasien tarkasteluun. Opinnäytteen ohjasi Jani Ruscica ja sen tarkastajina toimivat Maaretta Jaukkuri ja Piia Oksanen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]