Kuvataiteen maisterin opinnäyte
Suova, Minni (2024-09-10)
Suova, Minni
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
10.09.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499628
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499628
Tiivistelmä
Teoskokonaisuuteni Kuvan Kevät 2024 -maisterinäyttelyssä koostui kolmesta öljymaalauksesta, kahdesta veistoksesta, puuväripiirroksesta ja tekstiiliteoksesta. Kokonaisuus oli esillä Kuva/Tila-galleriassa.
Lopputyössäni minua on innoittanut Danten runoelma Jumalainen näytelmä, jonka mukaan teoskokonaisuus on myös nimetty. Teoksien esillepanossa halusin korostaa narratiivisuutta. Narraatiolla oli kolme päätasoa, joista ensimmäinen tapahtui kolmen maalauksen välillä. Toisella tasolla seikkailivat pienet keraamiset vaeltajahahmot, jotka ikään kuin kävivät isojen näkymien lomassa. Hahmojen tarina on omalla tasollaan, mutta suhteessa maalauksiin. Kolmannen kerronnan tason muodosti iso sivuun vedetty verho, jonka taakse oli sijoitettu hyllylle Purgatorio-piirros ja Pyhiinvaeltaja-veistos. Verho oli kokonaisuuden suurin elementti, ja jonkinlainen kosminen esirippu. Verhon nimi “Oi nähkää opetus, joka tässä kuvien kummain verhoamana piilee” viittaa Danten tapaan vetää lukija tekstin syvempään tarkasteluun, johon haluan itsekin kutsua teosteni katsojan.
Danten kirja jakautuu kolmeen osaan: Helvetti, Purgatorio ja Taivas, joita käsittelen tauluissani henkisinä tiloina. En näe matkaa niiden läpi pelkästään lineaarisena, eikä teosteni esillepano mukaillutkaan kirjan rakennetta. Opinnäytteeni kirjallinen osa sen sijaan mukailee Dantea, koska teokset valmistuivat samassa järjestyksessä. Teosteni merkitysten avaamiseen käytän pääasiassa filosofisia, taidehistoriallisia ja psykoanalyyttisia keinoja. Kaikki maalaukseni tarkastelevat jollain tasolla omaa suhdettani maailmaan ja naisen rooleja, koska katson ympäristöäni ja historiaa siitä näkökulmasta. Esimerkiksi käyttämällä itseäni Väliintulo-teoksen mallina olen asettautunut toiminnalliseen rooliin.
Kirjallisessa osassa, joka etenee matkanomaisesti, käyn syvällisesti läpi teosteni taustoja, joiden ohessa käsittelen maalausprosessia ja kuvallisia ratkaisujani. Ensimmäisenä vastaan tulee Helvetti ja Paralyysi-maalaus. Tämä Medusaa kuvaava teos johdattaa pohtimaan kauneuden vetovoimaa, jähmettävää pelkoa ja omaa monimutkaisuuttani. Seuraavaksi käsittelen Purgatorioon sijoittuvaa Kontemplaatio-maalausta, joka on teoskokonaisuuden hengellinen ydin. Lopuksi saavun Taivaaseen liittyvään Väliintulo-maalaukseen. Dynaamisen teoksen inspiraationa ovat useat pyhimysaiheiset kuvat. Se liittyy myös allegoriseen tulkintaan Medusan ja Perseuksen myytistä. Matkan viimeisellä etapilla, verhoteoksen äärellä, pohdin vielä käyttämiäni materiaaleja ja niiden työstämistä.
Lopputyössäni minua on innoittanut Danten runoelma Jumalainen näytelmä, jonka mukaan teoskokonaisuus on myös nimetty. Teoksien esillepanossa halusin korostaa narratiivisuutta. Narraatiolla oli kolme päätasoa, joista ensimmäinen tapahtui kolmen maalauksen välillä. Toisella tasolla seikkailivat pienet keraamiset vaeltajahahmot, jotka ikään kuin kävivät isojen näkymien lomassa. Hahmojen tarina on omalla tasollaan, mutta suhteessa maalauksiin. Kolmannen kerronnan tason muodosti iso sivuun vedetty verho, jonka taakse oli sijoitettu hyllylle Purgatorio-piirros ja Pyhiinvaeltaja-veistos. Verho oli kokonaisuuden suurin elementti, ja jonkinlainen kosminen esirippu. Verhon nimi “Oi nähkää opetus, joka tässä kuvien kummain verhoamana piilee” viittaa Danten tapaan vetää lukija tekstin syvempään tarkasteluun, johon haluan itsekin kutsua teosteni katsojan.
Danten kirja jakautuu kolmeen osaan: Helvetti, Purgatorio ja Taivas, joita käsittelen tauluissani henkisinä tiloina. En näe matkaa niiden läpi pelkästään lineaarisena, eikä teosteni esillepano mukaillutkaan kirjan rakennetta. Opinnäytteeni kirjallinen osa sen sijaan mukailee Dantea, koska teokset valmistuivat samassa järjestyksessä. Teosteni merkitysten avaamiseen käytän pääasiassa filosofisia, taidehistoriallisia ja psykoanalyyttisia keinoja. Kaikki maalaukseni tarkastelevat jollain tasolla omaa suhdettani maailmaan ja naisen rooleja, koska katson ympäristöäni ja historiaa siitä näkökulmasta. Esimerkiksi käyttämällä itseäni Väliintulo-teoksen mallina olen asettautunut toiminnalliseen rooliin.
Kirjallisessa osassa, joka etenee matkanomaisesti, käyn syvällisesti läpi teosteni taustoja, joiden ohessa käsittelen maalausprosessia ja kuvallisia ratkaisujani. Ensimmäisenä vastaan tulee Helvetti ja Paralyysi-maalaus. Tämä Medusaa kuvaava teos johdattaa pohtimaan kauneuden vetovoimaa, jähmettävää pelkoa ja omaa monimutkaisuuttani. Seuraavaksi käsittelen Purgatorioon sijoittuvaa Kontemplaatio-maalausta, joka on teoskokonaisuuden hengellinen ydin. Lopuksi saavun Taivaaseen liittyvään Väliintulo-maalaukseen. Dynaamisen teoksen inspiraationa ovat useat pyhimysaiheiset kuvat. Se liittyy myös allegoriseen tulkintaan Medusan ja Perseuksen myytistä. Matkan viimeisellä etapilla, verhoteoksen äärellä, pohdin vielä käyttämiäni materiaaleja ja niiden työstämistä.