Kuvataiteen maisterin opinnäyte
Stenros, Ida (2024-10-02)
Stenros, Ida
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
02.10.2024
Maisterin opinnäytetyö
taidegrafiikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499643
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499643
Tiivistelmä
Tämä opinnäytteen kirjallinen osa esittelee, taustoittaa ja jatkaa Kuvan Kevät 2023 -näyttelyssä Mylly-rakennuksen Majakka-tilan parvella esillä ollutta teoskokonaisuutta Tässä oli joskus teosteksti, mutta se on haalistunut pois. Opinnäyte koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta yhdessä. Kokonaisuuden keskeisiä teemoja ovat ajan kuluminen, hetkellisyys, muutos ja katoaminen, vaihtoehtoiset taiteen esittämisen ja julkaisun tavat, näyttelytilan ja siellä vietetyn ajan merkitys teoksen rakentumiselle sekä tallentamisen/tallentumisen mahdolliset muodot. Mitä tapahtuu, kun teos on loputtomasti monistettavissa, mukaan otettavissa ja lähes mahdoton säilyttää muuttumattomana, tehty katoamaan?
Kirjallinen osa koostuu johdannosta (myös Majakassa osana teosta esillä ollut teosteksti) ja kahdeksan otsikon alle jaetusta tekstikokonaisuudesta. Monen lyhyesti käsittelemäni aiheen parissa voisi viipyä pidempään, mutta kenties tähän kirjalliseen työhön voi suhtautua eräänlaisena lähtöpisteenä – tässä on jotain mihin tarttua, mistä aloittaa.
Opinnäytteen kirjallinen osa alkaa esillä olleen teoskokonaisuuden kirjallisella ja kuvallisella dokumentaatiolla, jonka jälkeen avaan taiteellisen osan syntyprosessia ja taustaa, käyn läpi lämpöpaperin käyttöä kuvataiteen kontekstissa teosesimerkkien kautta, hahmotan sen paikkaa yhtäaikaisesti mennen ajan ja tulevaisuuden materiaalina, pohdin kuittiformaatin olemusta, kuvailen lämpöpaperin ominaispiirteitä ja löydän sen kanssa työskentelystä yhtymäkohtia analogiseen filmikuvaan ja taidegrafiikan valoherkkiin matriiseihin.
Tämän jälkeen siirryn kuvailemaan teoskokonaisuuden rakentumisen prosessia ja työskentelyä Majakassa, avaan tarkemmin materiaalisia ja tilallisia valintojani sekä sanoitan taiteellisen työskentelyni suhdetta (kaunokirjalliseen) tekstiin, lyyriseen esseeseen ja toisin siteeraamisen ajatukseen. Kirjallisen osan päätteeksi kerron työskentelystä teoksen parissa Majakassa näyttelyn aikana, saamastani palautteesta ja kommenteista sekä kokoan yhteen prosessin aikana syntyneitä ajatuksia, kysymyksiä, kokemuksia ja havaintoja.
Kirjallinen osa koostuu johdannosta (myös Majakassa osana teosta esillä ollut teosteksti) ja kahdeksan otsikon alle jaetusta tekstikokonaisuudesta. Monen lyhyesti käsittelemäni aiheen parissa voisi viipyä pidempään, mutta kenties tähän kirjalliseen työhön voi suhtautua eräänlaisena lähtöpisteenä – tässä on jotain mihin tarttua, mistä aloittaa.
Opinnäytteen kirjallinen osa alkaa esillä olleen teoskokonaisuuden kirjallisella ja kuvallisella dokumentaatiolla, jonka jälkeen avaan taiteellisen osan syntyprosessia ja taustaa, käyn läpi lämpöpaperin käyttöä kuvataiteen kontekstissa teosesimerkkien kautta, hahmotan sen paikkaa yhtäaikaisesti mennen ajan ja tulevaisuuden materiaalina, pohdin kuittiformaatin olemusta, kuvailen lämpöpaperin ominaispiirteitä ja löydän sen kanssa työskentelystä yhtymäkohtia analogiseen filmikuvaan ja taidegrafiikan valoherkkiin matriiseihin.
Tämän jälkeen siirryn kuvailemaan teoskokonaisuuden rakentumisen prosessia ja työskentelyä Majakassa, avaan tarkemmin materiaalisia ja tilallisia valintojani sekä sanoitan taiteellisen työskentelyni suhdetta (kaunokirjalliseen) tekstiin, lyyriseen esseeseen ja toisin siteeraamisen ajatukseen. Kirjallisen osan päätteeksi kerron työskentelystä teoksen parissa Majakassa näyttelyn aikana, saamastani palautteesta ja kommenteista sekä kokoan yhteen prosessin aikana syntyneitä ajatuksia, kysymyksiä, kokemuksia ja havaintoja.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]