Huomioita – hyönteisistä / kasveista / ihmisistä
Vornanen, Mira (2024-10-02)
Vornanen, Mira
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
02.10.2024
Maisterin opinnäytetyö
taidegrafiikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499650
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499650
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu taiteellisesta sekä kirjallisesta osasta. Opinnäytteen taiteellinen osa oli esillä Kuva/Tila-galleriassa osana Kuvan Kevät 2024 -näyttelyä (4.5.-2.6.2024). Opinnäytteen kirjallinen osa kertoo kokemuksista ja ajattelusta ennen taiteellisen osan syntymistä, prosessista teoksen alkaessa muotoutua sekä lopulta teoksesta galleriassa. Lisäksi mukana on teoksen kuvallinen sekä sanallinen dokumentaatio.
Opinnäytteen taiteellisessa osassa pohditaan havaintoa ja läsnäoloa. Katsominen, kuunteleminen sekä kosketukseen keskittyminen tuovat meidät tähän hetkeen. Luonnossa aika näyttäytyy jatkuvana tapahtumana, jossa vuodenajat seuraavat toisiaan. Asiat muuttavat loputtomasti muotoaan, mutta mikään ei todella katoa. Teoksen lähtökohta on havainnoissa, joihin huomio ympäristössä liikkuessa kiinnittyy. Kasvit ja hyönteiset suhteessa omiin tuntemuksiin, tunteisiin sekä ajatuksiin ovat perustana teoksen synnyssä. Teos kutsuu hidastamaan ja tarkkailemaan. Nelimetrinen käsin valmistetusta pellavapaperista koostuva Platanus on keskellä tilaa. Valo kuultaa teoksen lävitse ja paljastaa puun rungosta muistuttavia kuvioita. Sen edessä matalalla lasisella vitriinillä on Magnolia -julkaisu. Julkaisun sivut ovat reikäisiä, kuin hyönteisen ruokailun jäljiltä. Julkaisua saa selata ja sen nostaminen käsiin on mahdollista.
Opinnäytteen kirjallisessa osassa kerron minulle taitelijana tärkeistä asioista avaten omaa taustaani sekä ajatteluani. Kerron arvoistani ja suhteestani maailmaan. Osa I / ennen vie matkalle kokemukseeni Japanista ja suhteestani hyönteisiin. Kerron ajatuksistani ennen, kun teos saa muotonsa ja pohdin omaa suhdettani minulle merkityksellisiin tekijöihin ja teoksiin. Osa II / jälkeen kertoo enemmän itse teoksesta ja sen fyysisestä muotoutumisesta. Teoksesta suhteessa valoon, tilaan sekä katsojaan ja kokijaan.
Opinnäytteen taiteellisessa osassa pohditaan havaintoa ja läsnäoloa. Katsominen, kuunteleminen sekä kosketukseen keskittyminen tuovat meidät tähän hetkeen. Luonnossa aika näyttäytyy jatkuvana tapahtumana, jossa vuodenajat seuraavat toisiaan. Asiat muuttavat loputtomasti muotoaan, mutta mikään ei todella katoa. Teoksen lähtökohta on havainnoissa, joihin huomio ympäristössä liikkuessa kiinnittyy. Kasvit ja hyönteiset suhteessa omiin tuntemuksiin, tunteisiin sekä ajatuksiin ovat perustana teoksen synnyssä. Teos kutsuu hidastamaan ja tarkkailemaan. Nelimetrinen käsin valmistetusta pellavapaperista koostuva Platanus on keskellä tilaa. Valo kuultaa teoksen lävitse ja paljastaa puun rungosta muistuttavia kuvioita. Sen edessä matalalla lasisella vitriinillä on Magnolia -julkaisu. Julkaisun sivut ovat reikäisiä, kuin hyönteisen ruokailun jäljiltä. Julkaisua saa selata ja sen nostaminen käsiin on mahdollista.
Opinnäytteen kirjallisessa osassa kerron minulle taitelijana tärkeistä asioista avaten omaa taustaani sekä ajatteluani. Kerron arvoistani ja suhteestani maailmaan. Osa I / ennen vie matkalle kokemukseeni Japanista ja suhteestani hyönteisiin. Kerron ajatuksistani ennen, kun teos saa muotonsa ja pohdin omaa suhdettani minulle merkityksellisiin tekijöihin ja teoksiin. Osa II / jälkeen kertoo enemmän itse teoksesta ja sen fyysisestä muotoutumisesta. Teoksesta suhteessa valoon, tilaan sekä katsojaan ja kokijaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]