Erityisherkän muusikon kokemuksia opinnoissa ja työelämässä
Viluksela, Sara (2024-11-21)
Viluksela, Sara
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
21.11.2024
Seminaarityö
jouset
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112897508
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112897508
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erityisherkkyys vaikuttaa muusikoihin ja millä tavoin se voi ilmetä heidän ammattiopinnoissaan ja työssään. Tarkoitus oli lisätä tietoutta ja ymmärrystä muuten vielä Suomessa melko tuntemattomasta piirteestä. Tutkimuskysymyksenä oli: Miten erityisherkkyys ilmenee ja millaisia haasteita erityisherkkä henkilö kohtaa musiikkiopinnoissaan ja toimiessaan ammattimuusikkona orkesterissa? Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin aiempaa kirjallisuutta erityisherkkyydestä sekä muista sitä sivuavista käsitteistä kuten temperamentista, persoonallisuudesta, introversiosta ja luovuudesta. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja sen empiirinen osuus toteutettiin yhden asiantuntijan puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksessa todettiin, että herkkyydestä voi olla muusikolle paljon etua, mutta se voi myös olla ristiriidassa joidenkin musiikkielämän vaatimusten, kuten esiintymisten mukanaan tuoman paineensietokyvyn, kilpailemisen ja koesoittojen kanssa. Erityisherkät ihmiset saattaisivat kaivata enemmän autonomiaa ja tukea opinnoissaan, ja heille olisi tärkeää löytää itselleen sopivat toimintamallit ja opettajat. Myös opettajien käyttämät palautteen antamisen tavat todettiin merkityksellisiksi. Liian tiukka tai ennalta määrätty työtahti opinnoissa ja orkesterityössä voi johtaa kuormittumiseen. Oppilaitoksissa ja työpaikoilla ei välttämättä ymmärretä herkkyyttä eikä siitä uskalleta puhua ääneen, joten tietoutta olisi tärkeää lisätä. Opettajankoulutuksessa olisi syytä myös syventyä erilaisuuden ymmärtämiseen ja opiskelijan yksilöllisemmän opintopolun mahdollistamiseen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]