Monialaisuus kirkkomusiikin opinnoissa – mahdollisuus vai taakka? : kyselytutkimus kirkkomusiikin opiskelijoille

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2023-02-03
Kirjallinen työ
Kirjallinen työ
Lamminmäki_Matilda_2023.pdf - 343.5 KB

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Kirjallisessa työssä kartoitettiin Helsingissä opiskelevien Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kokemuksia opintojensa monialaisuudesta. Tehtävänä oli selvittää, kokevatko opiskelijat kirkkomusiikin opintojen monialaisuuden mahdollisuutena vai taakkana. Kirkkomusiikin opintojen monialaisuudella tarkoitetaan koulutuksen laajuutta eri oppiaineineen sekä multi-instrumentalismia eli useiden instrumenttien hallintaa. Teoreettinen viitekehys koostettiin tutkimuskirjallisuudesta, joka sivuaa aihetta kirkkomusiikin opintojen rakenteen tai musiikin korkeakouluopiskelijan itsesäätelyn näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona oli Surveypal-kysely, joka sisälsi sekä monivalinta- että avokysymyksiä. Tutkimustuloksena näyttäytyy, että kirkkomusiikin opiskelijat arvostavat opintojensa monialaisuutta, mutta kokevat sen lisäävän opintojen kuormittavuutta. Monialaisuus on rikkaus, mutta moninaisten opintojen aikataulutus ja omaksuminen on työlästä. Koska tutkimus valottaa opiskelijoiden näkemyksiä kirkkomusiikin opintojen rakenteesta, siitä voi olla hyötyä alan opetussuunnitelmia uudistettaessa. Asiasanat: kirkkomusiikki, korkeakouluopiskelu, Suomi, 2020-luku

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI