Terve ääni ja kehollisuus laulunopetuksessa

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2023-03-13
Tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmen Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aine- ryhmästä valmistuneen ja siellä nykyään opettavan pop/jazz-laulunopettajan kokemuksia opinnoistaan ja siitä, miten he ottavat kehollisuuden ja terveen äänenkäytön huomioon opetustyössään. Lisäksi olin kiin- nostunut heidän oman äänenkäyttönsä mahdollisista haasteista. Kehollisuuden tutkimus laulupedagogii- kan kontekstissa on kasvattanut suosiotaan viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ja samalla keholli- nen lähestymistapa on yleistynyt laulupedagogiikassa. Oppilas halutaan ymmärtää psykofyysissosiaali- sena kokonaisuutena, jolloin laulunopinnoissakin on ajateltava, että kaikki liittyy kaikkeen. Tapaustutkimukseni aineiston muodostaa kolme Sibelius-Akatemiasta valmistuneen pop/jazz-laulun- opettajan litteroidut haastattelut. Toteutin haastattelun ryhmähaastatteluna. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Minkälaisia kokemuksia Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmästä valmistuneilla on terveestä äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimisesta heidän pop/jazz-laulun opinnoissaan? 2. Miten he ottavat terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioon heidän omassa pop/jazz-laulun opetuksessaan? Tutkimukseen osallistuneiden opettajien pop/jazz-laulun opinnoissa on keskitytty terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimiseen. Omassa opetustyössään he pyrkivät huomioimaan kehollisuuden ja terveen äänenkäytön aktiivisesti.
Aino Tikkanen_GRADU_13.3.pdf - 527.03 KB

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmen Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aine- ryhmästä valmistuneen ja siellä nykyään opettavan pop/jazz-laulunopettajan kokemuksia opinnoistaan ja siitä, miten he ottavat kehollisuuden ja terveen äänenkäytön huomioon opetustyössään. Lisäksi olin kiin- nostunut heidän oman äänenkäyttönsä mahdollisista haasteista. Kehollisuuden tutkimus laulupedagogii- kan kontekstissa on kasvattanut suosiotaan viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ja samalla keholli- nen lähestymistapa on yleistynyt laulupedagogiikassa. Oppilas halutaan ymmärtää psykofyysissosiaali- sena kokonaisuutena, jolloin laulunopinnoissakin on ajateltava, että kaikki liittyy kaikkeen. Tapaustutkimukseni aineiston muodostaa kolme Sibelius-Akatemiasta valmistuneen pop/jazz-laulun- opettajan litteroidut haastattelut. Toteutin haastattelun ryhmähaastatteluna. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Minkälaisia kokemuksia Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmästä valmistuneilla on terveestä äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimisesta heidän pop/jazz-laulun opinnoissaan? 2. Miten he ottavat terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioon heidän omassa pop/jazz-laulun opetuksessaan? Tutkimukseen osallistuneiden opettajien pop/jazz-laulun opinnoissa on keskitytty terveen äänenkäytön ja kehollisuuden huomioimiseen. Omassa opetustyössään he pyrkivät huomioimaan kehollisuuden ja terveen äänenkäytön aktiivisesti.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI