Pianistin kokemuksellinen tiedontuottaminen Debussyn preludissa "Les sons et les parfums tournent dans l'air du soir"

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
kelluva_aurinko.m4a
kelluva_aurinko.m4a - 393.07 KB
wagner_2.m4a
wagner_2.m4a - 217.81 KB
silta1.m4a
silta1.m4a - 327.26 KB
kaukainen_torvien_soitto.m4a
kaukainen_torvien_soitto.m4a - 881.38 KB
silta_3.m4a
silta_3.m4a - 126.54 KB
silta_2.m4a
silta_2.m4a - 229.04 KB
kaanne.m4a
kaanne.m4a - 218.1 KB
silta_4.m4a
silta_4.m4a - 235.83 KB
nbnfife2016051111708.pdf
nbnfife2016051111708.pdf - 3.41 MB
melankolinen_valssi_1.m4a
melankolinen_valssi_1.m4a - 707.59 KB
les_sons_et_les_parfums_tournent_dans_lair_du_soir.m4a
les_sons_et_les_parfums_tournent_dans_lair_du_soir.m4a - 5.64 MB
rubato_1.m4a
rubato_1.m4a - 106.07 KB
ekspressiivinen_valssi_.m4a
ekspressiivinen_valssi_.m4a - 507.64 KB
rubato_2.m4a
rubato_2.m4a - 83.62 KB
rubato_1.m4a
rubato_1.m4a - 106.07 KB
wagner_1.m4a
wagner_1.m4a - 201.48 KB
rubato_3.m4a
rubato_3.m4a - 101.44 KB

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Pianistin kokemuksellinen tiedontuottaminen Debussyn preludissa "Les sons et les parfums tournent dans l'air du soir" Taiteellisen tohtorintutkintoni kirjallinen työ on muusikkolähtöinen tapaustutkimus. Työ keskittyy Claude Debussyn preludiin "Les sons et les parfums tournent dans l'air du soir" (Äänet ja tuoksut pyörivät illan ilmassa). Käytän preludin jäsentämisessä työkaluna sävellykseen kiinteästi liittyvää Charles Baudelairen runoa "Harmonie du soir". Taustoitan tutkimusta katsauksella Debussyn ja Baudelairen ajan kulttuurihistoriaan, jonka jälkeen siirryn esittelemään kokemuksellista jäsennystäni preludista. Kuljetan kokemuksellisessa jäsennyksessäni Baudelairen runoa ja Debussyn preludia rinnakkain ja tarkastelen niissä esiintyviä musiikillis-poeettisia ilmiöitä suhteessa toisiinsa. Havainnointi liikkuu sekä notaation tasolla että liikkeellisellä ja soivalla tasolla: liitän työhön myös kuvauksen soittotapahtumasta ja äänittämäni soivan esimerkin preludista. Preludi jakautuu nimeämiini jaksoihin, jotka ovat yhteydessä runon kielellisiin rakenteisiin, metaforiin ja tematiikkaan. Työn johtopäätökset ryhmittyvät kolmeen kokemukselliseen kerrokseen, jotka erittelevät soittajan musiikillis-poeettisen lähestymistavan vaikutuksia preludin hahmottamisessa, soittamisessa ja harjoittelemisessa. Lisäksi tarkastelen preludin jaksoja ajassa soivina intensiteetteinä. Työni esittelee kokemuksellisen tiedontuottamisen prosessin, jonka tuloksena on saavutettu uusi tulkinta Debussyn preludista. Tutkimus osoittaa, että muusikon tietoa tuottava havainnointi on aistillis-kokemuksellinen analyyttisyyden muoto. Muusikko jäsentää ja rakentaa tietoa soittimellis-musiikillisesta taidostaan, jossa havainnot nousevat myös kehollisista tuntemuksista. Muusikon kokemuksellinen, kehollis-kognitiivinen tiedontuottamisen tapa onkin perusteiltaan limittäinen ja kerroksellinen. Tapaustutkimuksessa nousee esille, että edellä mainitut prosessit ovat muusikolle useimmiten päällekkäisiä, eivät erillisiä.

ISBN

978-952-329-039-6

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI

Kuvaus

Taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvä kirjallinen työ.

Saavutettavuusominaisuudet

Ei tietoa saavutettavuudesta