Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja kulttuurisen kestävyyden näkökulmia musiikin opettamiseen: Kokemuksia kansanmusiikkipedagogien työskentelystä non-formaaleissa oppimisympäristöissä
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Seminaarityössä tutkittiin kansanmusiikkipedagogien työskentelyä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja kulttuurisen kestävyyden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, minkälaiset opetuksen järjestämiseen ja toteuttamiseen liittyvät käytänteet tukevat sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja kulttuurisen kestävyyden näkökulmia.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, jossa kolme kansanmusiikkipedagogia kertoi työskentelystään non-formaaleissa oppimisympäristöissä. Haastatteluista saatuja vastauksia tarkasteltiin suhteessa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja kulttuurisen kestävyyden teoreettiseen viitekehykseen.
Haastatteluista kävi ilmi, että opetuksen järjestämiseen ja toteuttamiseen liittyvät käytänteet tukevat eri-ikäisten ja eri ryhmiin kuuluvien ihmisten kohtaamista ja yhdessä toimimista. Tuloksissa tarkasteltu toiminta edistää aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämistä ja sen asettamista osaksi nykypäivää. Kansanmusiikkipedagogien työskentelyssä havaittavat monipuoliset opetuksen tavat vaativat pedagogeilta laaja-alaisia valmiuksia ja pedagogisia keinoja.