Fanikulttuurin ja musiikkiteollisuuden monisyinen suhde

Poikolainen, J., Hiltunen, R., & Mäkelä, J. (2024). Fanikulttuurin ja musiikkiteollisuuden monisyinen suhde. Teoksessa T. Auvinen & T. Käpylä (toim.), Musiikkiteollisuus: Kentät, rakenteet ja toimijat (s. 62–74). Musiikkiarkisto.

Tiivistelmä

Faniudella tarkoitetaan musiikintutkimuksessa tyypillisesti johonkin tiettyyn muusikkoon, kokoonpanoon tai musiikkityyliin kohdistuvaa ihailua ja kiintymystä. Tämänkaltainen innostunut ja intohimoinen suhtautuminen voi lisäksi kohdistua esimerkiksi säännöllisesti järjestettävään musiikkitapahtumaan, kuten Euroviisuihin, tai vaikkapa tiettyyn television musiikkiohjelmaan. Intensiivisen ja affektiivisen mediasuhteen ohella faniuteen liitetään usein piirteinä myös toiminnallisuus, intermediaalisuus ja yhteisöllisyys. Toiminnallisuudella viitataan tässä yhteydessä erilaisiin faniaktiviteetteihin, joiden myötä fanius ”laajenee ohi katselun ja kuuntelun”. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi faniuden kohdetta koskevan tietouden kartuttamista ja jakamista, fanituotteiden keräilyä tai oman idolin seuraamista sosiaalisessa mediassa. Intermediaalisuus viittaa puolestaan liikkumiseen eri viestimien välillä. Myös yhteisöllisyys voi saada faniuden ulottuvuutena eri muotoja. Sen taso vaihtelee tapauskohtaisesti arkisiin lähiyhteisöihin paikantuvasta kanssakäymisestä aina tiiviisiin alakulttuurisiin faniverkostoihin asti. ---

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Emojulkaisu

Musiikkiteollisuus: Kentät, rakenteet ja toimijat

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI