Ljuddesign som metod för ljuddesign
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
I detta skriftliga lärdomsprov utforskar jag hur plagiat kan användas som metod för att skapa föreställningar och ljuddesign. Arbetet baserar sig på mitt konstnärliga lärdomsprov Varasta tämä esitys som hade premiär på Teaterhögskolan våren 2024. Grundidén för detta arbete är att all konstnärlig verksamhet kan hävdas bygga på plagiat. En mindre provocerande formulering är att all konstnärlig verksamhet bygger på tidigare konstnärlig verksamhet. I arbetet undersöker jag denna premiss genom att diskutera föreställningen Varasta tämä esitys, som var ihopsatt av plagierat material. Genom att rensa plagiat från de negativa konnotationerna ordet väcker, visar jag hur plagiat kan användas som konstnärlig metod och att metoden är likvärdig med andra sätt att skapa material. I texten redogör jag för olika sätt att plagiera material som kan fungera som startpunkter för andra som vill plagiera material. Jag föreslår också att plagiat är ett utmärkt sätt att lära sig hur scenen och ljuddesign fungerar.
Texten breddas med idéer om hur en ljuddesigner kan använda plagiat för att referera till andra material och på så sätt skapa mening i en föreställning. Ett ljud innehåller mer information än den auditiva händelsen. Plagierat material refererar till andra material och kan bygga upp komplexa referenskedjor som innehåller mycket information som en ljuddesigner kan utnyttja. För att ge exempel på hur samhället formar hur vi upplever ljud redogör jag för LJ Müllers analys av hur sångrösten som manliga sångare inom klassisk rock använder har kommit att representera något autentiskt för lyssnare. Ett ljud är inte endast auditiv information, utan kan också laddas med kulturella och samhälleliga betydelser. Ett annat centralt begrepp som ärviktigt för hur jag behandlar uppbyggnaden av mening med ljud är Jean Baudrillards teori hyperreality, som hävdar att vår verklighet egentligen inte längre är direkt kopplat till det som de facto är verkligt. Med hjälp av Baudrillards teori är det möjligt att utvidga hur vi tolkar olika ljud och hur ljud bidrar till uppbyggande av mening på scenen.
Arbetet innehåller både teoretiska och praktiska förhållningssätt och verktyg för konstnärer och ljuddesigners som vill arbeta med plagiat som skapandeprincip. Plagiat kan användas för att producera nytt material, men också som en metod för att förstå hur scenen och ljud fungerar.