Disorientaatioita : reflektioita Förlorarna -esityksen prosessista

2025
Maisterin opinnäytetyö
Ladataan...
Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla.

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Kirjallisessa opinnäytteessäni Disorientaatioita: Reflektioita Förlorarna -esityksen prosessista käsittelen disorientaation käsitettä skenografisen työskentelyni näkökulmasta sekä reflektoin taiteellisen opinnäytteeni Förlorarna -esityksen skenografista prosessia. Keskeisin opinnäytteeni käsite on disorientaatio, jonka määrittelen totutusta poikkeamisen aiheuttamana hämmennyksen tilana. Opinnäyte on jaoteltu kolmeen lukuun, joista ensimmäisessä luvussa Disorientaatioita hahmottelen ajatteluani disorientaation käsitteestä ja siitä, miten näen käsitteen potentiaalin skenografisena työvälineenä normittuneiden toimintatapojen ja maailmointien häiritsemiseen. Lähestyn käsitettä yleisesti skenografisen työskentelyn kannalta sekä keskittyen siihen taiteellisen opinnäytteeni prosessin kontekstissa, jossa tavoittelin disorientaatiota erityisesti Åbo Svenska Teaterin suuren näyttämön normittunutta katsomo-näyttämöjakoa häiritsemällä. Taiteellisen opinnäytteeni tilasuunnittelussa tämä disorientaatio tapahtui luomalla näyttämölle toinen katsomo, johon osa katsojista siirtyi kesken esitystilanteen, ja joka rikkoi totutun esityksen tilallisen kokemisen tavan. Pääasiallisena keskustelukumppaneinani ja lähteinäni disorientaation käsitteen käsittelyssä toimivat filosofi Sara Ahmed sekä skenografian teoreetikko Rachel Hann. Sovellan ajattelussani myös valosuunnittelija Veli-Ville Sivénin fokus-konteksti -käsitteistöä. Toisessa luvussa taiteellisen opinnäytteen esittely reflektoin Åbo Svenska Teateriin tekemäni taiteellisen opinnäytteen työskentelyprosessia. Taiteellinen opinnäytteeni Förlorarna oli ensi-iltansa syyskuussa 2024 saanut ryhmämuotoisessa prosessissa toteutettu esitys, joka käsitteli häviämisen ja leikin tematiikkoja käsipallomaailman kautta. Luvussa avaan ensin ryhmämuotoisen esitysprosessimme taustoja, minkä jälkeen käyn alaluvuissa tarkemmin lävitse esitykseen suunnittelemiani skenografian osa-alueita ja niiden suunnittelun prosesseja. Suunnittelemiini skenografian osa-alueisiin kuuluivat esityksen tila-, puku- ja videosuunnittelu. Tämän jälkeen alaluvussa Reflektioita disorientaatioista Förlorarnan esitysprosessissa esittelen ja käyn läpi kolme esityksen prosessissa tapahtunutta disorientaation hetkeä tai tapahtumaa, joita käytän esimerkkinä disorientaation tapahtumisesta käytännössä esityksen prosessissa. Kolmannessa luvussa Loppureflektio kerään yhteen sekä taiteellisen että kirjallisen opinnäytteeni prosessista nousseita havaintoja ja ajatuksia sekä arvioin omaa työskentelyäni suhteessa tavoitteisiini, jotka taiteellisessa opinnäytteessäni oli disorientaation aiheuttaminen ja kirjallisessa opinnäytteessäni skenografisen työskentelyni teoreettisen taustan avaaminen kirjallisen tekstin muodossa.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI