Musiikkivalinnat koulujen juhlissa : Monimenetelmätutkimus koulujen juhlien ohjelmistovalinnoista ja niitä ohjaavista arvoista

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2025
Tutkielma
Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla.

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Koulujen tilaisuuksissa ja juhlissa esitettävä musiikkiohjelmisto on noussut mediassa otsikoihin viime aikoina yhä useammin. Tässä tutkimuksessa selvitin, millaista ohjelmistoa peruskoulujen ja lukioiden juhlissa esitetään. Lisäksi olin kiinnostunut valintoja ohjaavista arvoista. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Millaista musiikkiohjelmistoa koulujen lukuvuoden päättävissä juhlissa esitetään? 2. Millaiset arvot ohjaavat ohjelmistovalintoja? Tutkimukseni on monimenetelmätutkimus, jossa on piirteitä kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tuotin tutkielman aineiston keväällä 2025 verkkokyselyllä, jonka lähetin 150 musiikinopettajalle pääkaupunkiseudun suomenkielisissä kouluissa. Kyselyyn vastasi 51 opettajaa. Kysyin opettajilta viimeisimpien lukuvuoden päättävien juhlien ohjelmistoja. Lisäksi vastaajat arvioivat väittämiä ohjelmistovalintojen perusteista viisiportaisella asteikolla sekä vastasivat halutessaan avoimiin tarkentaviin kysymyksiin. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä käytin Schwartzin arvoteoriaa, jonka mukaan eri kulttuureissa esiintyy universaaleja arvotyyppejä, jotka ovat merkitykseltään yhteismitallisia ja järjestyvät suhteessa toisiinsa ristiriitaisina tai yhteensopivina. Schwartz erotti tutkimuksissaan kymmenen arvoa, jotka voidaan sijoittaa kehälle, jossa vierekkäiset arvot ovat psykologisesti samankaltaisia. Kiinnitin huomiota erityisesti mallin pääulottuvuuden muutosvalmius–säilyttäminen väliseen jännitteeseen ohjelmistovalintojen analyysissä. Kyselyaineistoni perusteella musiikinopettajilla on tärkein rooli ohjelmiston suunnittelussa, mutta erityisesti yläkouluissa ja lukioissa oppilaat osallistuvat valintoihin, mikä näkyy pop- ja rockmusiikin yleisyytenä erityisesti kevätjuhlissa. Joulujuhlien ohjelmistot eroavat koulujen välillä toisistaan kristillisten viittausten, kielivalintojen ja monikulttuurisuuden huomioinnin osalta. Englannin suosiminen koetaan usein neutraaliksi ratkaisuksi. Kevätjuhlissa Suvivirsi ja perinteiset laulut ovat säilyttäneet asemansa, mutta niiden esitystapoja muokataan. Ohjelmistojen suunnittelussa opettajat tasapainottelevat perinteen ja uudistamisen välillä, ja koulujen omat laulut koetaan yhteisöllisyyttä vahvistavina. Tärkeimmiksi arvoiksi ohjelmistovalinnoissa nousivat Schwartzin arvoteorian mielihyvä ja suoriutuminen. Arvojen painotuksissa havaittiin eroja: vanhemmat opettajat painottivat säilyttämisen arvoja, kun taas nuoremmat ja naiset kallistuivat muutosvalmiuden suuntaan. Vaikka vastaajajoukko ei mahdollista yleistyksiä, aineisto antaa viitteitä siitä, miten Schwartzin arvoteoria voi jäsentää koulujen juhlien musiikkivalintoja ja niitä ohjaavia arvoja.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI