Låtskrivarens väg : En narrativ studie om tre låtskrivares lärande och identitet
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Syftet med detta magisterarbete är att erbjuda en djupare förståelse för hur låtskrivare lär sig sitt hantverk och vilken betydelse olika lärmiljöer har för deras lärande och identitet. Yrkes- och vuxenutbildningar inom låtskrivning och kreativt musikskapande har blivit allt vanligare under de senaste 10 åren. Därför har jag studerat hur låtskrivning lärs ut på dessa utbildningar, men också hur låtskrivare lär sig i informella lärmiljöer. Studien bidrar till att öka förståelsen för låtskrivning som fenomen samt att utveckla pedagogiken för kreativt musikskapande. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och på låtskrivning inom populärmusik. Därtill bygger arbetet på teorier om identitet och narrativ identitet.
Forskningsfrågorna är:
1) I hurdana lärmiljöer har informanterna lärt sig sitt hantverk som låtskrivare?
2) Hur har informanternas identitet som låtskrivare formats och vilken inverkan har de olika lärmiljöerna haft i processen?
Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie genom att samla in informanternas berättelser om sin utveckling och sitt lärande inom låtskrivning, och analysera materialet mot den teoretiska bakgrunden. Studien har en narrativ forskningsansats. Informanterna är etablerade låtskrivare verksamma inom populärmusikbranschen i Finland, och uppträder under eget namn. De intervjuade i studien är låtskrivaren och artisten Axel Ehnström, artisten, producenten och låtskrivaren Hilda Kähkönen och artisten och låtskrivaren Antti Autio. Informanterna har en varierande utbildningsbakgrund. Antti identifierar sig som självlärd medan Hilda och Axel har studerat låtskrivning i olika grad på yrkesutbildningar.
Resultaten visar att alla informanterna hade lärt sig sitt låtskrivarhantverk och format sin identitet genom en rik blandning av formellt och informellt lärande. En variation och växelverkan mellan både formella och informella lärmiljöer visade sig vara fördelaktigt för att lära sig låtskrivning, och för formandet av en yrkesidentitet som låtskrivare. En positiv inställning vid vändpunkter och tydliga scener av aktörskap i berättelserna var också faktorer som har bidragit till skapandet av en identitet som låtskrivare hos informanterna. Studiens resultat påvisar att det behövs fortsatt forskning om hur låtskrivning lärs ut på yrkes- och vuxenutbildningar i Finland samt om hur formella och informella lärmiljöer samverkar i lärandet av låtskrivning.