Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa "kriittinen pedagogiikka"
Viitteet 1-14 / 14
-
Echoes in the body : understanding deaf embodiment
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, I consider the corporeality of a deaf person in the context of theatre pedagogy. I approach the subject through the framework of embodied learning and holistic conception of human beings, looking for answers ... -
Keho äänessä – tanssipedagogin merkintöjä kehoäänen potentiaalista
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 31.01.2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni on tutkielma kehoäänen potentiaalista. Syvennyn aiheeseen kollektiivisen taiteellisen tutkimisen ja kirjoittamisen keinoin. Keskiössä on kehon äänellinen vapautuminen. Kehoäänen ... -
Laulua lukemassa : kriittinen kulttuurinen lukutaito taidekasvatuksessa
(2006)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella kriittisen kulttuurisen lukutaidon käsitettä taidekasvatuksessa. Tutkimusta määrittää kriittinen tiedonintressi, ja sen painopiste on teoreettinen. Tutkimuksen taidekasvatuksellisena ... -
Moving in a landscape of an inter-disciplinary improvisation performance : ways of working and facilitating
(2015)
opinnäyte (maisteri)In this research I'm moving and exploring in a landscape of an inter-disciplinary improvisation performance. The research is structured by choosing one performance which functions as a documented snippet of an ongoing ... -
On unconditional hos(ti)pitality : thinking-doing strategies for dis/abling arts education
(2021)
lehtiartikkeliHospitality and diplomacy are understood as universal hosting parameters. However, they fail to address non-neurotypical perception, jeopardising the inclusiveness of arts education environments. By bringing hospitality, ... -
Osallistava teatteri - laadukas aikalaiskonsepti
(2013)
opinnäyte (lisensiaatti)Tarkastelen tutkimuksessani yhteisöissä tapahtuvaa teatteritoimintaa, joka on kehittynyt sosiokulttuuriseen työhön liittyvänä vahvistamisen muotona. Soveltavan (Applied drama/theatre) draaman tai teatterin nimellä tunnetusta ... -
Protocols for a procedural space for failing
(2020)
lehtiartikkeliThis article presents a glossary of protocols for dis(abling) artistic research in academic institutions to activate a forum for institutional critique. It focuses on crafting spaces that foreground non-ableist modes of ... -
Ryhmälähtöisessä vankilateatterissa : vankien kokemuksia ja transformaation tarkastelua
(2018)
opinnäyte (maisteri)Tämä laadullinen tapaustutkimus käsittelee syksyllä 2016 Hämeenlinnan vankilassa järjestettyä ryhmälähtöistä vankilateatteriprojektia. Pääasiallisena tutkimustehtävänä on selvittää projektiin osallistuneiden vankien ... -
Sanaton vapaus : metodit sanattoman teatterin opetuksessa
(2014)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni keskittyy sanattoman teatterin eri muotoihin, sen historiaan ja ennen kaikkea opettamiseen. Olen teatteriopettajana työssäni usein huomannut, että verbaalinen ilmaisu lukitsee oppilaat. ... -
Tanssinopettaja oman ammattinsa kehittäjänä : näkökulmia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon
(2014)
opinnäyte (maisteri)Taidepedagogisessa opinnäytetyössäni tuon esille näkökulmia ja esitän mahdollisuuksia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon. Lähestyn aihetta Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijoiden ajatusten, sekä ... -
Teatteripedagogisia askelmerkkejä
(2019)
opinnäyte (maisteri)Taidepedagogisen opinnäytetyöni yhtenä tarkoituksena on osallistua osaltaan keskusteluun ja pohdintaan teatterikasvatuksen käytännöistä ja siten luoda pohjaa teatteripedagogiikan tieteen alan määrittelylle. Samalla se on ... -
The voice as a limb : discovering pedagogy and politics : through the bridge of voice and movement
(2020)
opinnäyte (maisteri)This work analyses what the concept of voice means and how to deal with its unconventional use in a dance context, through a radical pedagogy approach. The radicality of the pedagogy in this process is based on guidelines ... -
Woven into the air– Dance as a practice towards ecologically and socially just communities
(2020)
opinnäyte (maisteri)This research aims to examine methods of an artistic-pedagogical process and their potential for working with a diverse group. The theoretical reference point is EcoJustice education, a framework for ecologically and ... -
Äänenkäytön erityisyys pedagogiikan ja taiteellisen toiminnan haasteena
Acta Scenica : 33 (2013)
opinnäyte (tohtori)