Kontrapunkt, EM415A
Melartin, Erkki, säv. (1875)
Melartin, Erkki, säv.
1875
Public Domain 1.0
nuottikäsikirjoitus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111839325
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111839325
Kuvaus
Soitinnus: sekakuoro, jousikvartetti, piano
Erkki Melartinin käsikirjoitusten luettelon tunnus SibA Mel 18:304
(luettelo löytyy Taideyliopiston kirjaston verkkosivuilta).
Kokonaisuudessa on 40 numeroitua sivua.
Alkuun sidottu puolikas ruutupaperi, jossa seuraavat tekstit: “2 4-stämmiga fugor färdiga / 2 skitserad 4 cl fugor / 14 Canons utan accomp / 14 Canons med accomp [lyijykynällä hyvin epäselvästi 1 4 stämmig fuga nästan färdig] [sinisellä kynällä] 4 fuugaa Haapaselle! (radioon!) / [Lyijykynällä] Opus 189 ? / 190”
[1] Fuga (Sicut locutus est)
13-sivuinen, osittain keskeneräinen käsikirjoitus neljälle lauluäänelle (SATB). Tässä fuugassa
on tekstinä latinankielisen Magnificatin osa Sicut locutus est. Sivuilla 7-8 on väliosa Osanna,
jonka jälkeen jatkuu taas teksti Sicut locutus est. Lopussa on sivunumeroimattomia sivuja
täynnä lyijykynällä tehtyjä luonnoksia, joiden yhteys alkuperäiseen fuugaan on tutkimatta. Tästä sävellyksestä on peräisin opuksen 189 fuuga nro 1.
[2] Fuga (Andante)
Nelisivuinen käsikirjoitus, jonka sivunumerointi jatkuu 10:stä eteenpäin. Esityskokoonpa-
noa ei ole merkitty. Tahtilaji on 3/2. Tästä sävellyksestä on peräisin opuksen 189 fuuga nro 2.
[3] Fuga (Andante)
Sivuilla 14-16 oleva fuuga on sama sävellys kuin edellinenkin, mutta numerossa 2 olevien
korjausten osalta puhtaaksi kirjoitettuna.
[4] Kanon
12 kaksiäänistä kaanonia (SA, AT, TB, SS, TB, SA, ST, ST, SA ja ST). Käsikirjoituksessa on kolme sivua (ss. 17-19).
[5] Fuga (Andante)
Yksisivuinen (s. 20) käsikirjoitus, jossa lauluäänet on merkitty nuotinnoksen alkuun. Sävellaji on G-duuri.
[6] Canon
Yhdellä käsikirjoitussivulla (s. 21) neljä kaksiäänistä kaanonia, joista viimeisen kohdalla ei ole esityskokoonpanoa eritelty, muuta ovat TB, AT ja SA. Sävellajeina ovat E-duuri, F-duuri ja d-molli.
[7] Fuga (Andante)
Yksisivuinen (s. 22) käsikirjoitus, jossa lauluäänet on merkitty nuotinnoksen alkuun. Sävellaji on G-duuri. Tämä on käytännössä sama kuin nro 5.
[8] Fuga
Seitsemän sivua (s. 23-29) pitkä käsikirjoitus, jonka esityskokoonpanoksi on merkitty viulu I, viulu II, alttoviulu ja sello. Viimeisillä sivuilla on lyijykynällä tehtyjä luonnoksia. Sävellaji on fis-molli. Tästä sävellyksestä on peräisin opuksen 189 fuuga nro 4. Ehkä tämän takia ensimmäisellä sivulla on lyijykynällä tehty merkintä ”opus ?”. Sivut 30-31 ovat tyhjiä.
[9] Canon a 2 parti (Moderato Allegretto moderato)
Puolentoista sivun pituinen käsikirjoitus, jossa esityskokoonpanoksi on merkitty viulu I, viulu
II ja piano ”(parte libera)”. Sävellaji on A-duuri/fis-molli. Osa 10 alkaa samalta sivulta 33.
[10] Canon a 2 parti (Allegretto)
8 tahdin pituinen käsikirjoitus, joka jatkuu hiukan sivulle 34. Esityskokoonpanona on viulu I, viulu II, alttoviulu ja sello. Sivu 35 on tyhjä.
[11] Dubbelfuga (Allegro moderato)
Erillinen käsikirjoitusarkki, johon Melartin on kirjoittanut lyijykynällä käännetysti siten, että
nuotinnos alkaa sivulta 40 ja päättyy sivulle 36. Sävellys on 20:n tahdin pituinen, lopusta
keskeneräiseksi jäävä, lähinnä pianolle tarkoitettu nuotinnos, jonka sävellaji on B-duuri/g-molli. Sivuilla 39-37 on täsmentämättömiä luonnoksia.
[12] Dubbelfuga
Yhden sivun (nro 36) pituinen luonnos pianolle. Sävellaji on E-duuri/c-molli. Käsikirjoitus näyttää keskeneräiseltä.
Kokonaisuutta ei ole tarkemmin tutkittu.
Erkki Melartinin käsikirjoitusten luettelon tunnus SibA Mel 18:304
(luettelo löytyy Taideyliopiston kirjaston verkkosivuilta).
Kokonaisuudessa on 40 numeroitua sivua.
Alkuun sidottu puolikas ruutupaperi, jossa seuraavat tekstit: “2 4-stämmiga fugor färdiga / 2 skitserad 4 cl fugor / 14 Canons utan accomp / 14 Canons med accomp [lyijykynällä hyvin epäselvästi 1 4 stämmig fuga nästan färdig] [sinisellä kynällä] 4 fuugaa Haapaselle! (radioon!) / [Lyijykynällä] Opus 189 ? / 190”
[1] Fuga (Sicut locutus est)
13-sivuinen, osittain keskeneräinen käsikirjoitus neljälle lauluäänelle (SATB). Tässä fuugassa
on tekstinä latinankielisen Magnificatin osa Sicut locutus est. Sivuilla 7-8 on väliosa Osanna,
jonka jälkeen jatkuu taas teksti Sicut locutus est. Lopussa on sivunumeroimattomia sivuja
täynnä lyijykynällä tehtyjä luonnoksia, joiden yhteys alkuperäiseen fuugaan on tutkimatta. Tästä sävellyksestä on peräisin opuksen 189 fuuga nro 1.
[2] Fuga (Andante)
Nelisivuinen käsikirjoitus, jonka sivunumerointi jatkuu 10:stä eteenpäin. Esityskokoonpa-
noa ei ole merkitty. Tahtilaji on 3/2. Tästä sävellyksestä on peräisin opuksen 189 fuuga nro 2.
[3] Fuga (Andante)
Sivuilla 14-16 oleva fuuga on sama sävellys kuin edellinenkin, mutta numerossa 2 olevien
korjausten osalta puhtaaksi kirjoitettuna.
[4] Kanon
12 kaksiäänistä kaanonia (SA, AT, TB, SS, TB, SA, ST, ST, SA ja ST). Käsikirjoituksessa on kolme sivua (ss. 17-19).
[5] Fuga (Andante)
Yksisivuinen (s. 20) käsikirjoitus, jossa lauluäänet on merkitty nuotinnoksen alkuun. Sävellaji on G-duuri.
[6] Canon
Yhdellä käsikirjoitussivulla (s. 21) neljä kaksiäänistä kaanonia, joista viimeisen kohdalla ei ole esityskokoonpanoa eritelty, muuta ovat TB, AT ja SA. Sävellajeina ovat E-duuri, F-duuri ja d-molli.
[7] Fuga (Andante)
Yksisivuinen (s. 22) käsikirjoitus, jossa lauluäänet on merkitty nuotinnoksen alkuun. Sävellaji on G-duuri. Tämä on käytännössä sama kuin nro 5.
[8] Fuga
Seitsemän sivua (s. 23-29) pitkä käsikirjoitus, jonka esityskokoonpanoksi on merkitty viulu I, viulu II, alttoviulu ja sello. Viimeisillä sivuilla on lyijykynällä tehtyjä luonnoksia. Sävellaji on fis-molli. Tästä sävellyksestä on peräisin opuksen 189 fuuga nro 4. Ehkä tämän takia ensimmäisellä sivulla on lyijykynällä tehty merkintä ”opus ?”. Sivut 30-31 ovat tyhjiä.
[9] Canon a 2 parti (Moderato Allegretto moderato)
Puolentoista sivun pituinen käsikirjoitus, jossa esityskokoonpanoksi on merkitty viulu I, viulu
II ja piano ”(parte libera)”. Sävellaji on A-duuri/fis-molli. Osa 10 alkaa samalta sivulta 33.
[10] Canon a 2 parti (Allegretto)
8 tahdin pituinen käsikirjoitus, joka jatkuu hiukan sivulle 34. Esityskokoonpanona on viulu I, viulu II, alttoviulu ja sello. Sivu 35 on tyhjä.
[11] Dubbelfuga (Allegro moderato)
Erillinen käsikirjoitusarkki, johon Melartin on kirjoittanut lyijykynällä käännetysti siten, että
nuotinnos alkaa sivulta 40 ja päättyy sivulle 36. Sävellys on 20:n tahdin pituinen, lopusta
keskeneräiseksi jäävä, lähinnä pianolle tarkoitettu nuotinnos, jonka sävellaji on B-duuri/g-molli. Sivuilla 39-37 on täsmentämättömiä luonnoksia.
[12] Dubbelfuga
Yhden sivun (nro 36) pituinen luonnos pianolle. Sävellaji on E-duuri/c-molli. Käsikirjoitus näyttää keskeneräiseltä.
Kokonaisuutta ei ole tarkemmin tutkittu.
Kokoelmat
- Nuotit [1054]