Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 1-20 / 53
-
All I have learned : taiteellis-pedagogisia fragmentteja
(2017)
opinnäyte (maisteri)Tämä on opinnäytetyöni Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan maisteriohjelmaan. Tein taiteellis-pedagogisen opinnäytteen, ALL I HAVE LEARNED teoksen, jonka ensi-ilta oli 20.10.2016 Teatterikorkeakoulun Studio 2. Tämän ... -
Altered experience in dance/dancing : investigation into the nature of altered experience in dancing and pedagogical support
Acta Scenica : 38 (2014)
opinnäyte (tohtori) -
Avoimena aukikiertoon : opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa
Acta Scenica : 30 (2012)
opinnäyte (tohtori) -
Coping with not-knowing by co-confidencing in theatre teacher training : a grounded theory
Acta Scenica : 39 (2014)
opinnäyte (tohtori) -
Emma, Barbara & Majakka : kurotuksia kohti teoksen sisäistä pedagogiikkaa
(2016)
opinnäyte (maisteri)Tämä on opinnäytteeni Teatterikorkeakoulun teatteripedagogiikan maisteriohjelmasta. Olen halunnut tässä työssä tutkia, mitä tarkoittaa teoksen sisäinen pedagogisuus. Minkälaisia keinoja taiteella on kurottaa kohti yleisöä ... -
Erityistilassa : vapaasukellus hengitykseen taidepedagogisena praktiikkana
(2018)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä nostan taiteellisen ja pedagogisen ajatteluni keskiöön hengityksen. Opinnäytetyön lähtökohtana on syventää tietämystäni hengityksestä sekä tutkia hengitystä väylänä itsen ja maailman välillä. Työni ... -
Explorations and reflections on teaching, habits of thought and dialogue after a visit in Al Arroub 2017 as a feminist : complex comparison between gender understandings and art pedagogy
(2019)
opinnäyte (maisteri)In this written work, I refer to bell hooks in my intersectional exploration of feminism. I also refer to Leena-Maija Rossi's ideas of gender pressure and stereotypical structures, in order for the research to have an ... -
Fake rehearsal – taiteellinen toimintatutkimus omien ideoiden esiin tuomisesta kollektiivisessa työssä
(2020)
opinnäyte (maisteri)Lähtölaukauksena tälle työlle on hiljakseen kasvanut kysymys siitä, kenen ideat tulevat kollektiivisessa työssä esiin ja kenen ideat rajautuvat pois ja miksi. Olen siksi kokenut tärkeäksi kehittää työtapoja, joissa jokaisen ... -
Hack the system gently : incorporeal, subversive ways of reconstructing body narratives through artistic practices
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)The aim of this research is to reveal and enumerate the characteristics of possible artistic (pedagogical) practices aimed at disrupting capitalist (pharmacopornographic) body narratives, and to explore what could work as ... -
Herkistymistä kehollisuudelle -Kehomuisti-työskentely lyhytelokuvan lähtökohtana
(2020)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni perehdyn kehomuistiin. Keskityn kehon muistamiseen, kehoon kerääntyneisiin kokemuksiin; niiden aktivoimiseen ja herättelyyn. Ensimmäiseksi työssäni pyritään käsitteellistämään lukijalle ihmisen muistia ... -
Hetkessä on kaikki : dialogisuuden ja kehollisen vuorovaikutuksen mahdollisuudet lasten ja aikuisten yhteisessä liikeimprovisaatiossa
(2016)
opinnäyte (maisteri)Tässä kirjallisessa opinnäytteessäni tarkastelen tutkimusta, jonka toteutin keväällä 2015 aikuisten ja 1-6-vuotiaiden lasten parissa. Tutkimus syntyi halusta etsiä minulle taiteilijana ja pedagogina sopivaa lähestymistapaa ... -
Hotel Room Encounters – A laboratory for transformative pedagogy
(2020)
opinnäyte (maisteri)In this thesis I look at some of the ethical issues involved in one-to-one practices, observing how they offer a uniquely compress example of dialogical, experiential and transformative pedagogy, providing the most obvious ... -
How to connect : a journey to form pedagogical principles for sustainable, flexible actor training
(2018)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, the author searches pedagogical principles for actor training fueled by two questions: 1. How can the content of the training be made relevant to acting in theatre so that it is not just a physical workout? ... -
Häivähdyksiä : kohtaamisen ja läsnäolon äärellä
(2018)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan maisteriohjelmassa pohjautuu Häivähdys-tanssiteokseen ja sen ryhmäkeskeiseen, taiteelliseen prosessiin. Ensi-iltansa Teatterikor ... -
Ihmisiä : kokemuksellisuuden näkyminen esityksen lähtökohtana
(2015)
opinnäyte (maisteri)Ihmisiä – kokemuksellisuuden näkyminen esityksen lähtökohtana on taiteellis-pedagogisen opinnäytetyöni kirjallinen osio kokemuksellisuuden havainnoimisesta esityksen valmistusprosessissa. Kokemuksellisuuden näkymistä ... -
Ilmaisun makua : makuaisti esiintyjän ilmaisun välineenä
(2012)
opinnäyte (maisteri)Tämä taidepedagoginen opinnäyte on tutkielma uudenlaisesta esiintyjän ilmaisun välineestä, makumenetelmästä, jossa makuaistimusta käytetään impulssina esiintyjän ilmaisulle. Työ pohjaa opintojeni syventävään harjoitteluun, ... -
Keho äänessä – tanssipedagogin merkintöjä kehoäänen potentiaalista
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 31.01.2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni on tutkielma kehoäänen potentiaalista. Syvennyn aiheeseen kollektiivisen taiteellisen tutkimisen ja kirjoittamisen keinoin. Keskiössä on kehon äänellinen vapautuminen. Kehoäänen ... -
Kohti päättymätöntä matkaa – tutkielma sirkuksen pedagogiikasta, taidosta ja taiteesta
(2020)
opinnäyte (maisteri)Kohti päättymätöntä matkaa – tutkielma sirkuksen pedagogiikasta, taidosta ja taiteesta on tanssinopettajan maisterikoulutuksen taidepedagoginen opinnäytetyöni. Opinnäytetyössäni pureudun Suomen sirkuskentällä näkyviin ... -
Kunnes kuolema meidät erottaa : kohti vetäytyvää pedagogiikkaa
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tämän opinnäytetyöprosessin lähtökohtana on ollut väliaikaisuuden käsittäminen ja sitä kautta eksistentiaalisen solidaarisuuden tarpeellisuuden ymmärtäminen. Syntyneen ymmärryksen myötä on kummunnut voimakas halu ja polttava ... -
Kyllä kiltilläkin tytöllä saa olla tunteita : tutkielma tunteista ja tunnetaidoista lapsen kokemusmaailman kontekstissa
(2016)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytteeni koostuu kirjallisesta osiosta sekä lapsille suunnatusta reflektoivasta soolo esityksestä, johon kuuluu osallistavana elementtinä höyhenmeditaatio sekä käsiohjelmaan kätketty tietopaketti. ...